När jag köper egen gård någon gång tänker jag sätt två fårstängsel över varandra så det blir som viltstängsel.
Så har jag gjort till mina flickor! Sen jag byggde den hagen i slutet av sommaren har de inte rymt en enda gång!

(Tidigare hade jag hage med 5 strömtrådar.) Har dubbla rader fårstängsel (ligger omlott så det blir inte riktigt full höjd). Överst har jag strömtråd i med 10-15 cm långa grisknorrs-isolatorer riktade snett inåt hagen (har dock aldrig behövt koppla ström i den tråden). I underkant har jag efter mycket funderande gjort som "tältpinnar i trä" som jag sedan har spikat fast fårnätet i så att de inte ska kunna krypa under. Hagen ser ut som stängslet till en folkpark (eller ett fängelse).

Så i sommar kan jag återgå till trädgårdsrenovering efter förra årets kalhygge. Kom rosor och akvileja....
Nya äppelträd ska införskaffas!

Annonserade efter fårnät i det lokala annonsbladet och fick massor av svar. I var och varannan gård på landet finns någon rulle som bara ligger o skräpar så jag fick stängslet gratis bara jag hämtade det. (Ett litet tips för den som inget stängsel har.)