Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny hage > Povel rymmer > Hjälp!  (läst 3333 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
SV: Ny hage > Povel rymmer > Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 13 feb-08 kl 16:47 »
5 månader kan du räkna och första killingarna brukar komma när honan är runt året. Men det kan kanske dröja lite längre här beroende främst på att Povel inte är så gammal. :-)

Spännande!  :)
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 13 feb-08 kl 16:49 »
Det gör inget att tråden går mot gräs, det ska funka ändå!

Jag har samma erfarenhet. Den nedersta tråden som var nödvändig för att hålla Povel i hagen ligger emot gräset på flera ställen, men det verkar ändå kunna smälla till rätt bra om han nosar på den.

Citera
Sen tog vi traktorn o flyttade på stenarna som bockarna hoppade ifrån så nu stannar de inne.

Just det... stenar nära stängslet är ju tacksamma avstamp för flygande getter.  :)

harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 13 feb-08 kl 16:52 »
När jag köper egen gård någon gång tänker jag sätt två fårstängsel över varandra så det blir som viltstängsel. Ett jättjobb säkert men ut ska de inte ta sig.

Någon sa till mig att getter kan klättra över höga nät om det inte är el i dem. Vet inte om det stämmer. Själv har jag satt en extra tråd ovanför resten av elstängslet som en extra säkerhet mot hoppförsök. Den har jag dock inte kopplad till elen, utan har bara för syns skull. Den är så högt upp att getterna ändå inte kan nosa på den för att avslöja bluffen och så länge den ser ut som de andra trådarna vågar de inte försöka med några tricks.  ;)
harstorp4.se

Suzniz

« Svar #23 skrivet: 15 feb-08 kl 18:25 »
Någon sa till mig att getter kan klättra över höga nät om det inte är el i dem. Vet inte om det stämmer. Själv har jag satt en extra tråd ovanför resten av elstängslet som en extra säkerhet mot hoppförsök. Den har jag dock inte kopplad till elen, utan har bara för syns skull. Den är så högt upp att getterna ändå inte kan nosa på den för att avslöja bluffen och så länge den ser ut som de andra trådarna vågar de inte försöka med några tricks.  ;)

Ojdå, jaha, ja då hjälper det ju inte att ha högt nät. Vad jag ser så hoppar min bock över och klättrar inte. Han fastnade i taggtråden en gång och ville inte göra om det något mer sedan. problemet jag hade var att mitt aggregat inte funkade så bra så de gick igenom iallafall när jag hade ström. Sen fick det bli vanligt fårstängsel. Jaja, man får se hur de bär sig åt. Ibland undrar jag om man har en chans att eliminera rymning...hur man än försöker så hittar de ju ut någonstanns... /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #24 skrivet: 15 feb-08 kl 19:19 »
När jag köper egen gård någon gång tänker jag sätt två fårstängsel över varandra så det blir som viltstängsel.
Så har jag gjort till mina flickor! Sen jag byggde den hagen i slutet av sommaren har de inte rymt en enda gång! ;D (Tidigare hade jag hage med 5 strömtrådar.) Har dubbla rader fårstängsel (ligger omlott så det blir inte riktigt full höjd). Överst har jag strömtråd i  med 10-15 cm långa grisknorrs-isolatorer riktade snett inåt hagen (har dock aldrig behövt koppla ström i den tråden). I underkant har jag efter mycket funderande gjort som "tältpinnar i trä" som jag sedan har spikat fast fårnätet i så att de inte ska kunna krypa under. Hagen ser ut som stängslet till en folkpark (eller ett fängelse). :o

Så i sommar kan jag återgå till trädgårdsrenovering efter förra årets kalhygge. Kom rosor och akvileja....
Nya äppelträd ska införskaffas! ;D

Annonserade efter fårnät i det lokala annonsbladet och fick massor av svar. I var och varannan gård på landet finns någon rulle som bara ligger o skräpar så jag fick stängslet gratis bara jag hämtade det. (Ett litet tips för den som inget stängsel har.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
Vitis, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser