Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildkatt/ sterilisering  (läst 2251 gånger)

anbe

• Gäst
Vildkatt/ sterilisering
« skrivet: 05 feb-08 kl 14:03 »
 Vi har en underbar vildkatt på jobbet som vi matar.  Alla våra ansträngningar att få henne tam
har til nu inte lyckats. Hon kommer när vi har mat men vi får inte ta/tag i henne.

Ja detta kunde ju bara fortsatt på det här sättet, til gjensidig , ??? ,glädje , men ajaj det är en honkatt och
här blir det kattungar i mente om vi inte gör något !

Enda utvägen er att vi får fångat henne och iväg för sterilisering.
Men så kommer cluen :-\ jag har lovat att
ta henne hem efter ,ingreppet måste ju ha tid att läkas . Och inte kan hon bo ute i lagården under rekonvalesensen  :-\

Här är många härliga kattägare  :) ge meg lite goda råd ...ska jag ha henne lös i hela huset...eller i ett litet rum...
Jag har en snäll kastrerad hankatt från förr. Bör man ha dom samman .

Har ni goda råd så kom med dom jag behöver lite stöd att detta ska kunna ordnas alternativet är att hon måste avlivas :'(

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
SV: Vildkatt/ sterilisering
« Svar #1 skrivet: 05 feb-08 kl 14:12 »
jag tycker du skall ha henne instängd i ett rum, dels så hon får höra o känna dofter av eran familj
dels för att din kastrerade katt skall höra o känna ljud o lukt av den nya kattan
i några dagar iallfall. för reviret innomhus tillhör ju din kastrat

Så mitt råd är att ha henne i ett stängt rum iallfall i några dagar

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

anbe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 feb-08 kl 15:53 »
Ja det är ungefär sånn jag får gå fram ... tror jag...

Takk för råd  :)

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 05 feb-08 kl 18:59 »
När du tar katten till veterinären, försök få tag på en kattbur med flyttbar insida.
Alltså med en lös insida som kan manövreras utifrån, så att katten kan tryckas (varsamt förstås) mot ena bursidan, så att man kommer åt att ge spruta utifrån.
Ibland har veterinären en sån att låna ut.
Anledningen att jag föreslår det är erfarenheter från när jag skulle kastrera och sterilisera mina katter.
Jag hade några vanliga kattburar, egna och hoplånade, och fraktade fyra stycken katter till veterinären.
So far so good. Men sen brakade helvetet löst.
Katterna var inte vana vid annan miljö och rätt ovana vid andra människor, så dom blev skogstokiga när jag skulle ta ut dom ur burarna.
Några lyckades nästan toucha taket fast det var tre meter upp. Omöjliga att hålla i. Blev biten i handen och genom jackan vid armbågen, just där det gör så j-a ont.
Veterinären såg förskrämd ut, han ville ju så klart inte bli biten, så jag fick brottas med dom själv.
Han tyckte att dom var mer som tigrar än katter, hade aldrig sett nåt liknande.
Jag blödde som en stucken gris från betten och såg ut som doppad i tjära och fjäder med min sönderrivna svarta dunjacka.
Lösningen blev att ta de återstående katterna med blåsrör, samma som man söver noshörningar med på Kolmården, men med lite mindre dos sömnmedel.
Och inte sikta han nåt vidare heller, fast dom satt i burarna, så det tog ett bra tag innan det blev lugnt.
När allt var klart åkte jag hem med katterna som fick vakna upp utan mej, för då satt jag på akuten och väntade på stelkrampsspruta.
Husläkarn hade förstås stängt den dan.
Sen var det årets halaste dag, så innan alla benbrott var avklarade och det blev min tur så var klockan väl över nio på kvällen.
Det tog nån månad innan såren läkt och ilskan från förra sejouren hade lagt sej.
Men då hade veterinären, vis av missödena, skaffat en sån där stålbur med flyttbar vägg, så det blev en baggis att komma åt att söva de återstående två katterna.
Ska nog skaffa en sån själv, då slipper jag åka två extra vändor för att låna/lämna buren när dom ska till veterinär.

« Senast ändrad: 05 feb-08 kl 19:20 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

anbe

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 09:35 »
När du tar katten till veterinären, försök få tag på en kattbur med flyttbar insida.

Bra förslag - takk.

Här i Norge har vi något som heter Mattilsynet som kommer med
bur och hjälper oss att fånga vildstyringen ( hoppas vi   :D) Inte hoppas jag att jag måste igenom det du
och kattena dina upplevde. Men hur det blir när hon här vaknar upp från bedövningen blir spännande... ::)

BK

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-08 kl 20:51 »
Först och främst vill jag ge er en eloge för att ni kastrerar henne och förhindrar att det blir massor av nya hemlösa katter.  ;D ;D ;D Tänk om fler kunde göra så.
Jag tycker helt klart att ni ska ha henne i ett litet rum när hon har blivit kastrerd. Acceptera att hon är skygg och gör ngn typ av skyddat bo till henne. Lägg t ex en filt över ett bord,  så hon får ett ställe där hon kan känna sig lugn och trygg.
Jag skulle också rekommendera Feliway. Har egen erfarenhet av skygga omhändertagna katter och Feliway gjorde verkligen stor nytta för dem. (om du inte känner till feliway, så googla på nätet)
Försök att få tag på en veterinär som är van vid skygga katter.
det finns olika metoder att kastrera honkatter. Dels den gamla vanliga där katten får ett ganska långt sår på magen med stygn som behöver tas bort efter 10 dagar. Vissa veterinärer gör en anna typ av kastrering (kommer inte i håg vad den kallas ) där det bara blir ett litet sår, som veterinären syr från insidan på ngt vis. Det blir då inga stygn som behöver bort.
Tänk också på att det är bra att öronmärka henne när hon ändå är sövd.
Lycka till!
« Senast ändrad: 06 feb-08 kl 20:53 av BK »

anbe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 feb-08 kl 09:03 »
Hei BK  :)

Jag tar tacksamt emot alla tips . Feliway var nytt för meg , läste lite här och där på nätet
men undrar ; tar det värkligen 3 mån för det ger resultat - så stog det på en sida . Hur är
din erfaring med det ??

Det är också fint om man kan slippa krage eller kroppsstrumpa efter ingreppet, hon är nog
stressad nog ändå . Vi får hoppas på det bästa . Jobbar på ett äldreboende och vi hoppas på
att det här ska bli våran terapi katt för våra äldre härliga dementa goingar :D

BK

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-08 kl 13:09 »
Hei BK  :)

Jag tar tacksamt emot alla tips . Feliway var nytt för meg , läste lite här och där på nätet
men undrar ; tar det värkligen 3 mån för det ger resultat - så stog det på en sida . Hur är
din erfaring med det ??

Det är också fint om man kan slippa krage eller kroppsstrumpa efter ingreppet, hon är nog
stressad nog ändå . Vi får hoppas på det bästa . Jobbar på ett äldreboende och vi hoppas på
att det här ska bli våran terapi katt för våra äldre härliga dementa goingar :D

Jag tog in ett gäng med frånflyttade katter som var i mkt dåligt skick, magra, öronskabb och fulla med mask. De var MYCKET rädda och satt och tryckte under bordet och på andra ställen där det gick att gömma sig. Jag trodde ine att Feliway skulle hjälpa men provade med sprayen i alla fall.
Jag sprayade på fönsterkarmar, golvlister, möbler mm. Efter ca 5 minuter började katterna komma fram och stryka sig och "prata" med varandra. De strök skig även mot mig. De var visserligen fortfarande så rädda att jag inte kunde ha dem i knät, men inte så skräcksagna som förut. Jag såg stor skillnad.
Jag tror att det är stor chans att du får katten tam och kelig om du behåller henne inne hos dig ett tag så hon blir tvungen att se att människor kan vara ganska trevliga. Av din beskrivning att döma, så verkar det inte som att  hon är en katt som aldrig haft med människor att göra. Hon har säkert bara kommit på avvägar eller blivit utslängd och då tar det säkert inte så lång tid innan hon får förtroende för människor igen. Hoppas det fungerar att ha hennepå äldrevoendet, för då blir hon säkert väl omhändertagen.
Här är en länk om feliway, om du inte redan sett den. http://www.cevavetpharma.se/CorporateSEPro.nsf/FO_Menu/7F4A2AFE7107544EC1256F250038110C?OpenDocument

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser