När du tar katten till veterinären, försök få tag på en kattbur med flyttbar insida.
Alltså med en lös insida som kan manövreras utifrån, så att katten kan tryckas (varsamt förstås) mot ena bursidan, så att man kommer åt att ge spruta utifrån.
Ibland har veterinären en sån att låna ut.
Anledningen att jag föreslår det är erfarenheter från när jag skulle kastrera och sterilisera mina katter.
Jag hade några vanliga kattburar, egna och hoplånade, och fraktade fyra stycken katter till veterinären.
So far so good. Men sen brakade helvetet löst.
Katterna var inte vana vid annan miljö och rätt ovana vid andra människor, så dom blev skogstokiga när jag skulle ta ut dom ur burarna.
Några lyckades nästan toucha taket fast det var tre meter upp. Omöjliga att hålla i. Blev biten i handen och genom jackan vid armbågen, just där det gör så j-a ont.
Veterinären såg förskrämd ut, han ville ju så klart inte bli biten, så jag fick brottas med dom själv.
Han tyckte att dom var mer som tigrar än katter, hade aldrig sett nåt liknande.
Jag blödde som en stucken gris från betten och såg ut som doppad i tjära och fjäder med min sönderrivna svarta dunjacka.
Lösningen blev att ta de återstående katterna med blåsrör, samma som man söver noshörningar med på Kolmården, men med lite mindre dos sömnmedel.
Och inte sikta han nåt vidare heller, fast dom satt i burarna, så det tog ett bra tag innan det blev lugnt.
När allt var klart åkte jag hem med katterna som fick vakna upp utan mej, för då satt jag på akuten och väntade på stelkrampsspruta.
Husläkarn hade förstås stängt den dan.
Sen var det årets halaste dag, så innan alla benbrott var avklarade och det blev min tur så var klockan väl över nio på kvällen.
Det tog nån månad innan såren läkt och ilskan från förra sejouren hade lagt sej.
Men då hade veterinären, vis av missödena, skaffat en sån där stålbur med flyttbar vägg, så det blev en baggis att komma åt att söva de återstående två katterna.
Ska nog skaffa en sån själv, då slipper jag åka två extra vändor för att låna/lämna buren när dom ska till veterinär.