Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plintar!!  (läst 2280 gånger)

Neiklot

• Gäst
Plintar!!
« skrivet: 03 feb-08 kl 10:16 »
Jo, jag har en liten stuga som jag tänkte flytta, och då ska den nya "grunden" bestå av betongplitar.

Hur djupt behöver dessa stå?

Dom är 500mm -långa-, räcker 40cm eller 45cm? och måste jag -dränera och dona- i hålet först?
(Eller är det bara att gräva ner dom?)

« Senast ändrad: 03 feb-08 kl 10:19 av Neiklot »

ersam

• -
SV: Plintar!!
« Svar #1 skrivet: 03 feb-08 kl 11:18 »
Det är helt beroende på markförhållanden, tyngden på huset etc.
Jag har en överenergisk granne som gjorde 11 betongplintar (till frostfritt djup) till ett hönshus på 7 kvm!!!
Själv byggde jag ett på en ram gjord av begagnade slipers (usch!) som låg i princip rätt på backen. Efter många år står båda husen men troligen överlever hans hus honom, vilket inte mitt kommer att göra...

Min senaste giv hemma är att gräva ner betongplattor (40x40 cm) några dm (3-4 dm) ner. Sen ställer jag färdiga plintar på dom och fyller igen. Tror att detta räcker för mitt mindre uthus (drygt 15 kvm) - 6 plintar. Sätter det sig så pumpar jag upp med domkraft och lägger under nått.

Du lägger ribban själv! Jag tänker mig att skiter det sig så är det väl bara att gräva ut mer och fylla upp med makadam och gjuta. Glad om jag slipper...

ES

Neiklot

• Gäst
SV: Plintar!!
« Svar #2 skrivet: 03 feb-08 kl 11:59 »
Tack för svar!
:-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser