Ont??

Startat av Travelerhorses, 02 Feb-08 kl 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Frances

Ursäkta att jag skriver hundra inlägg, hältor tycker jag är intressant :-[

Om det vore min häst..

Skulle den ha ställts på någon allmän behanadling..Alltså inte nu utan före betäckning.

Du säger att hon är friröntgad så borde det inte finnas benbitar eller urkalkning och jag antar att vet. har sett över senor mm. också ..

Då kan man chansa hejvilt och ställa dom på en rejäl hästkur med naproxen tex. Ibland..hokuspokus kan dom skumma hältorna försvinna....

men att betäcka henne tycker jag inte var någon dum ide.Mycket möjligt,rent troligta tt hon är hältfri och fin till hösten när du vänjer av och kan glatt sätta igång din häst igen.

Så slå nu inte ihjäl henne för att hon dragit på sig ett överben!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

Citat från: Frances skrivet 03 Feb-08 kl 21:23
Knölen på bilden på länken är definitivt ett överben, rätt så ofarligt och försvinner så småningom sakteligen..för det mesta, inte alltid. En benhinneinflamation.

Men dom är grymt ömma på det medans det är aktivt, och halta och varma över stället. Efter ett tag blir det bättre och så småningom ohalta. Många hästar har det hela livet utan att besväras.

Att Guba undrar om hon är utåt tåad är inte konstigt, dom drabbas lättare. Men dom behöver inte vara det, hon kan ha sparkat på sig ändå och fått en retning av benhinnan.

Kyl det efter att hon rört sig och en jättegod hjälp är laser!

En veterinär kan inte göra mycket mer än klämma på det o konstatera ömhet..annars får man åka in o röntga.

O.T.=
Säg det till barfotaverkarna  som tror sig kunna räta ben på en 22 år gammalhäst med lite verkning >:( >:(

Bilden har jag "lånat" på nätet då min häst är så väldigt långhårig på benen så det inte syns *S*
Hon var halt när det kom men inte varm eller öm alls.
Ohalt nu så vitt jag kan se på detta jävuls underlag  >:(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

Citat från: Frances skrivet 03 Feb-08 kl 21:25
Och ja, har aldrig gjort det, men är helt säker på att du kan åka o röntga ditt sto om det behövs :)
Vet ska kika mera på fredag , ska fråga han då .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

Citat från: Sar skrivet 03 Feb-08 kl 21:53
Remonthälta kommer oftast efter en tids överansträngning (ex.vis unga hingstar som matchas tidigt/hårt till bruksprov brukar många gånger bli drabbade) så skrittningen har knappast haft någon negativ effekt. När väl knölen är "stabiliserad" brukar den inte innebära några besvär alls.
Ang. maten, har hon haft någon slags kolikkänning i.o.m. dräktigheten?

Jag misstänker det då hon hade bitit sej i magen i förrgår?
Kan dom få kolik av att gå med föl?
Det är väl bara en Falsk kolik isf?
Hon har gått ca 105dagar nu.

Travelerhorses

Citat från: Frances skrivet 03 Feb-08 kl 21:58
Remonthälta är ju samma form av retning benhinnan..och jag kan lova att du inte ha gjort det själv med skrittning av hästen, kan faktist svära på det :) Så bekymra dig inte om det!

Som det står vid bilden i länken, att hästen hade fått knölen under dagen i hagen, never, så snabbt går det inte ;D Dom ahr inte haft dagligen koll på hästen bara...

Och vad jag förstår så är hon ingen ungdom heller så för den sakens skull bopre hon "tåla" ridning utan att reta benhinnor..
Hon är 8 år nu till våren.
Skönt att det inte var jag som orsakade detta .
Kan det vara underlaget i hagarna månne?
Det tinar o fryser varannan dag här  :-\

Travelerhorses

Citat från: Sar skrivet 03 Feb-08 kl 21:59
Jag förstår fortfarande inte varför detta gjordes? Har hon ett exteriört fel som gör att benvinkeln är fel? Och varför bara göra det på ett ben? Ex.vis fånghästar brukar man ju korta in ordentligt i tårna + ev. specialsko för överrullningens skull men det gör man på båda fram (annars blir det ojämnt). Är det på benet där hoven var specialskodd som remonthältan uppkommit?
Hon skoddes så klart runt om på alla fötter .
Vi ville se om hon gick bättre om vi vinklade upp hovbenet pyttelite men det var i maj månad som sagt , sen juni-juli har hon gått barfota igen.

Travelerhorses

Citat från: Frances skrivet 03 Feb-08 kl 22:09
Ursäkta att jag skriver hundra inlägg, hältor tycker jag är intressant :-[

Om det vore min häst..

Skulle den ha ställts på någon allmän behanadling..Alltså inte nu utan före betäckning.

Du säger att hon är friröntgad så borde det inte finnas benbitar eller urkalkning och jag antar att vet. har sett över senor mm. också ..

Då kan man chansa hejvilt och ställa dom på en rejäl hästkur med naproxen tex. Ibland..hokuspokus kan dom skumma hältorna försvinna....

men att betäcka henne tycker jag inte var någon dum ide.Mycket möjligt,rent troligta tt hon är hältfri och fin till hösten när du vänjer av och kan glatt sätta igång din häst igen.

Så slå nu inte ihjäl henne för att hon dragit på sig ett överben!

Skriv på du :) alla åsikter är bra ju man börjar tänka lite extra.
Ingen av dom behandlande vetirinärerna har bevisat för mej att det var kotledsinflammation .
Jag frågade och dom suckade o svarade att när dom inte kan ställa diagnos så antar man kotledsinflammation.
Hon har fått 5 olika mediciner för detta ,,inga funkade .
Hon går så himmla "orent" utan att vara halt .
detta har varit så hela tiden nu i flera år .

Norrsken

Citat från: travelerhorses skrivet 04 Feb-08 kl 18:46Ingen av dom behandlande vetirinärerna har bevisat för mej att det var kotledsinflammation .
Jag frågade och dom suckade o svarade att när dom inte kan ställa diagnos så antar man kotledsinflammation.

Ja det lät ju seriöst ::) Ungefär lika seriöst som den veterinär som ville döma ut vårt sto som tolvåring, med påståendet att oerationen som gjorts något år tidigare misslyckats, när det i själva verket var hovledsinflamationen som hon behandlats för några veckor tidigare som inte hunnit läka helt.. Lite längre vila och sen har hon varit ohalt i över femton år till..

I ditt fall låter det ju föga troligt att det är nån träningsrelaterad skada. Och precis som frances skrivit så är det ju knappast några lösa benbitar om hon är röntgad överallt. Jag undrar lite vad equiterapeuterna säger om det att hon gick omkull? Smärta kan ju ofta komma på lite konstiga ställen efter såna grejer.. Hur rör hon sig? Spänd nånstans? Går hon snett på nåt sätt? Nån liten stelhet på nåt konstigt ställe? Nu var hon ju inte riden så mycket, så sadeln kanske inte är hela problemet. Men efter min pålles sadelproblem minns jag hur han reagerade första gångerna jag satt upp efter att ha tömkört honom i två år.. Han var helt mjuk och fin och välmusklad, men med ryttare på ryggen kom väl smärtminnena tillbaks och han blev stel och styv och spännd som en fjäder. Det tog ett tag innan han upptäckte att "det gör inte ont längre".. Dvs, trots att vi jobbat bort hans spännda och felaktiga rörelsemönster så kom det tillbaks av minnena av att ha ryttare på ryggen.. Likaså är det lätt hänt att en häst som gått och avlastat för nån skada kan fortsätta avlasta även när skadan är läkt. Då krävs träning för att lära hästen att sluta avlasta, annars är risken att hästen snedbelastar sig, och får en överbelastningsskada nån annanstans. För den träningen tycker jag personligen att just tömkörning är helt ovärdelig!

Nåväl, det var ytterligare funderingar och spekulationer.. Men hur var det, var hon lite bättre nu, eller hade jag missuppfattat det?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

Citat från: travelerhorses skrivet 04 Feb-08 kl 18:38
Jag misstänker det då hon hade bitit sej i magen i förrgår?
Kan dom få kolik av att gå med föl?
Det är väl bara en Falsk kolik isf?
Hon har gått ca 105dagar nu.

Visst kan de få kolik när de är dräktiga. Många får fler känningar ju längre de går (det blir ju mindre plats för tarmar och dyl.) medan vissa aldrig får en endaste känning. Det är dock fråga om "riktig" kolik, har faktiskt aldrig hört talas om falsk sådan?!

Jag tror inte remonthältan beror på någon spark el dyl (det kan man dock misstänka om hästen får överben på andra ställen på benen) utan att den kommit p.g.a. överbelastning. En trolig orsak är experimentet med skoningen som kan ha gett en annorlunda belastning än hon är van. Annars brukar överansträngning vara den troliga orsaken.

Jag tycker det låter konstigt att de inte röntgat hovarna för hovbroskförbening om de inte hittat något annat som kan förklara hältan (har de bedövat bort hovleden?). Annars kan mystiska hältor bero på att de sitter väldigt högt upp och därmed är svåra att diagnosticera. Man tycker dock att equiterapeuterna borde ha kunnat känna om musklingen skiljt sig på de olika sidorna eller om det finns någom låsning.

Jag håller med Francis om att en ordentligt antiinflammatorisk kur kan vara ett sista halmstrå (dock inte under dräktigheten) men kolla för all del borrelian först om det är den som är boven.
Förstår att det känns tungt, jag hoppas du får en rätsida på det här!

Frances

CitatIngen av dom behandlande vetirinärerna har bevisat för mej att det var kotledsinflammation .

De var det dummaste jag hört, en kotledsinflamtion är väl det mest "basic" man behandlar. Vad är det för nollor till veterinärer ???

Hur har dom behandlat? Typ tuppkam eller?

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

Citat från: drömmare skrivet 04 Feb-08 kl 19:50
Ja det lät ju seriöst ::) Ungefär lika seriöst som den veterinär som ville döma ut vårt sto som tolvåring, med påståendet att oerationen som gjorts något år tidigare misslyckats, när det i själva verket var hovledsinflamationen som hon behandlats för några veckor tidigare som inte hunnit läka helt.. Lite längre vila och sen har hon varit ohalt i över femton år till..

I ditt fall låter det ju föga troligt att det är nån träningsrelaterad skada. Och precis som frances skrivit så är det ju knappast några lösa benbitar om hon är röntgad överallt. Jag undrar lite vad equiterapeuterna säger om det att hon gick omkull? Smärta kan ju ofta komma på lite konstiga ställen efter såna grejer.. Hur rör hon sig? Spänd nånstans? Går hon snett på nåt sätt? Nån liten stelhet på nåt konstigt ställe? Nu var hon ju inte riden så mycket, så sadeln kanske inte är hela problemet. Men efter min pålles sadelproblem minns jag hur han reagerade första gångerna jag satt upp efter att ha tömkört honom i två år.. Han var helt mjuk och fin och välmusklad, men med ryttare på ryggen kom väl smärtminnena tillbaks och han blev stel och styv och spännd som en fjäder. Det tog ett tag innan han upptäckte att "det gör inte ont längre".. Dvs, trots att vi jobbat bort hans spännda och felaktiga rörelsemönster så kom det tillbaks av minnena av att ha ryttare på ryggen.. Likaså är det lätt hänt att en häst som gått och avlastat för nån skada kan fortsätta avlasta även när skadan är läkt. Då krävs träning för att lära hästen att sluta avlasta, annars är risken att hästen snedbelastar sig, och får en överbelastningsskada nån annanstans. För den träningen tycker jag personligen att just tömkörning är helt ovärdelig!

Nåväl, det var ytterligare funderingar och spekulationer.. Men hur var det, var hon lite bättre nu, eller hade jag missuppfattat det?

Euqiterapefterna har sagt att hon är lite spänd i musklerna bredvis ryggraden på ena sidan ,, men jag vet inte om jag tror på detta .
Hon gillar inte när främlingar tar på henne nämlingen så då spänner hon sej .
Hon har fått stå inne o vila i 1½dygn nu ,,så hon har varit i hagen nu i dag ,,men det var tunga steg in.
Jag vet inte ,,,nånting i hennes hållning och blick säjer smärta.
Dom har även knäck till hennes höft den ena sidan var nån cm längre fram än den andra.

Travelerhorses

Citat från: Sar skrivet 04 Feb-08 kl 19:56
Visst kan de få kolik när de är dräktiga. Många får fler känningar ju längre de går (det blir ju mindre plats för tarmar och dyl.) medan vissa aldrig får en endaste känning. Det är dock fråga om "riktig" kolik, har faktiskt aldrig hört talas om falsk sådan?!

Jag tror inte remonthältan beror på någon spark el dyl (det kan man dock misstänka om hästen får överben på andra ställen på benen) utan att den kommit p.g.a. överbelastning. En trolig orsak är experimentet med skoningen som kan ha gett en annorlunda belastning än hon är van. Annars brukar överansträngning vara den troliga orsaken.

Jag tycker det låter konstigt att de inte röntgat hovarna för hovbroskförbening om de inte hittat något annat som kan förklara hältan (har de bedövat bort hovleden?). Annars kan mystiska hältor bero på att de sitter väldigt högt upp och därmed är svåra att diagnosticera. Man tycker dock att equiterapeuterna borde ha kunnat känna om musklingen skiljt sig på de olika sidorna eller om det finns någom låsning.

Jag håller med Francis om att en ordentligt antiinflammatorisk kur kan vara ett sista halmstrå (dock inte under dräktigheten) men kolla för all del borrelian först om det är den som är boven.
Förstår att det känns tungt, jag hoppas du får en rätsida på det här!

Hon skoddes bara en gång så jag tror inte det är boven .
Under förr förra hösten fick hon 3 antiinflammatoriska kurer efter varann , det blev inte bra ändå.
dom har bedövat på kliniken ,, men hon har typ bara en ½grads hälta när dom kollar på böjprov.

jag får nog leta upp nå¨n som kan prata med hästar  :-\

Travelerhorses

Citat från: Frances skrivet 04 Feb-08 kl 22:24
De var det dummaste jag hört, en kotledsinflamtion är väl det mest "basic" man behandlar. Vad är det för nollor till veterinärer ???

Hur har dom behandlat? Typ tuppkam eller?

ne inte tuppkam faktiskt ,,kanske ska ta o testa det med sen .
jag var både på mälar kliniken och ulltuna ,,ulltuna var skitkassa.
dom glömmde att ge mitt sto vatten på 18 timmar !!!

Norrsken

Citat från: travelerhorses skrivet 04 Feb-08 kl 22:39
Euqiterapefterna har sagt att hon är lite spänd i musklerna bredvis ryggraden på ena sidan ,, men jag vet inte om jag tror på detta .
Hon gillar inte när främlingar tar på henne nämlingen så då spänner hon sej .
Hon har fått stå inne o vila i 1½dygn nu ,,så hon har varit i hagen nu i dag ,,men det var tunga steg in.
Jag vet inte ,,,nånting i hennes hållning och blick säjer smärta.
Dom har även knäck till hennes höft den ena sidan var nån cm längre fram än den andra.

Nu har jag bara erfarenhet av en equiterapeut, men den erfarenheten är att hon kan sina saker! Hon kan liksom sätta fingret på sånt man själv anar! Och att muslkerna är spända på ena sidan är inte helt otroligt om hästen varit lite sned i bäckenet. Muskulaturen anpassar sig efter skelettet. Då är det ju viktigt att jobba med muskulaturen när snedheten blivit åtgärdad, annars vill muskulaturen gärna tillbaks till det den är van vid(jämför med åkommor som tex musarm på människor där muskulaturen kortar upp sig efter monotont arbete). Du har inte fått några enklare stretchövningar? Typ att hålla en morot i höjd med bogen så att hästen får böja halsen för att ta den? Mitt tips är att känna igenom hästen ordentligt varje dag. Känn igenom muskulaturen så hittar du säkert spänningar själv, och kanske kan mjuka upp lite. Ha gärna kontakt med equiterapeuten (om du känner förtroende för denna såklart) så du kan få råd och tips om du är rätt ute!

Frances

Eftersom det verkar att du bor i rätt ända av landet så skulle jag har åkt till the-one-and-only Gunnar Nilsson på Solvalla. Eller någon annan av Solvalla veterinärer.
Mälarkliniken har vi alltid haft förtroende för så det borde funka där... Men veterinärerna på Solvalla är ju världsklass på hältor.

Mångagånger är det ju också så att små skumma hältor går att "träna "bort.
Alltså, man får sätta igång hästen lite smått. Nu menar jag inte att man bara ska ut o rida, utan man får helt enkelt lägga upp träningen på ett nytt sätt och verkligen bygga upp hästen genomtänkt och skonsamt.
Tex. om du brukar rida henne så kör lite istället, har du tillgång till vatten så är det mycket bra att skritta i vatten för att sätta igång.
Och så bygger man upp konditionen och med starkare muskler kanske hästen håller ihop bättre. En tinker är ju en rätt så tung häst.

Under tiden hjälper man hästen med det man kan, equit. skonsamma skor (tex. flappskor), ev. fodertillskott. Och OM veterinären skulle böja fram en liten ledhälta efter vägen så behandlar man det vid behov.

En sak har jag lärt mig med hästar, och det är att dom sällan vilar sig i form. En häst mår nästan alltid bäst av att hållas igång, om än så pyttelite.

Travelerhorses

Ska kolla med den veterinären vad han tycker ,, tyvärr så är hon inte transportbar längre .
Jag får lösa detta på nåt sätt .
Börjar om med hela skiten på fredag igen , ibland vill jag ge upp ..
Jag har haft hältor och andra fel hela tiden nu i tre år på mitt sto :(
Jag brukar inte rida henne jag brukar gå med henne o testa o skritta nån gång i månaden .
Hon funkar inte att sätta i vagn hon är rädd för den tyvärr .

Norrsken

Citat från: travelerhorses skrivet 05 Feb-08 kl 11:32Jag brukar inte rida henne jag brukar gå med henne o testa o skritta nån gång i månaden .

Hehe! Jag brukar sätta likhetstecken mellan att gå och skritta, fast jag antar att du menar uppsutten skritt i det här fallet ;) Man kan faktiskt bygga upp hästen en hel del i bara skritt. Gå bredvid, böj halsen lite försikitgt (alltså bara mjukt, be hästen böja genom att lirka lätt i tygeln, och ge efter direkt hon släpper till) titta hur hon rör benen, och påverka dem (tänk på att du bara kan påverka det ben hon för tillfället har i luften). Be henne flytta framdel och bakdel så att hon mjukar upp sig åt alla håll. Flytta bakdelen ungefär som i framdelsvändning, och framdelen kan du påverka likt sidvärtsrörelser. Gå bredvid och rör dig som du vill att hästen ska röra sig. Vill du att hon ska flytta undan framdelen så gå själv mot hennes framdel och "snedda" själv.  Har du ett spö så kan du peta till henne lite lätt på bogen precis när hon lyfter det framben du har närmast dig. Vill du flytta bakdelen så peta till henne lite lätt på låret just när hon lyfter bakbenet. Allt detta kan du göra från marken i skritt, och det behöver inte ta många minuter heller, och det är mycket lösgörande! Min erfarenhet är att uppbyggnadsarbete börjar med en lösgjord och avslappnad häst. Och håll koll på benen, hur hon rör dem. vill hon gå snett på nåt sätt(dvs på flera spår), rör hon sig med undertramp när hon rör sig själv, eller är bakbenen långt bakom kroppen då?

Travelerhorses

Citat från: drömmare skrivet 05 Feb-08 kl 19:53
Hehe! Jag brukar sätta likhetstecken mellan att gå och skritta, fast jag antar att du menar uppsutten skritt i det här fallet ;) Man kan faktiskt bygga upp hästen en hel del i bara skritt. Gå bredvid, böj halsen lite försikitgt (alltså bara mjukt, be hästen böja genom att lirka lätt i tygeln, och ge efter direkt hon släpper till) titta hur hon rör benen, och påverka dem (tänk på att du bara kan påverka det ben hon för tillfället har i luften). Be henne flytta framdel och bakdel så att hon mjukar upp sig åt alla håll. Flytta bakdelen ungefär som i framdelsvändning, och framdelen kan du påverka likt sidvärtsrörelser. Gå bredvid och rör dig som du vill att hästen ska röra sig. Vill du att hon ska flytta undan framdelen så gå själv mot hennes framdel och "snedda" själv.  Har du ett spö så kan du peta till henne lite lätt på bogen precis när hon lyfter det framben du har närmast dig. Vill du flytta bakdelen så peta till henne lite lätt på låret just när hon lyfter bakbenet. Allt detta kan du göra från marken i skritt, och det behöver inte ta många minuter heller, och det är mycket lösgörande! Min erfarenhet är att uppbyggnadsarbete börjar med en lösgjord och avslappnad häst. Och håll koll på benen, hur hon rör dem. vill hon gå snett på nåt sätt(dvs på flera spår), rör hon sig med undertramp när hon rör sig själv, eller är bakbenen långt bakom kroppen då?

Jag brukar jobba med dylika nh-övningar , men man ser att bakbenen är "stelare" och inte lika arbets villiga som frambenen ,, hon har mkt svårare för ena varvet än det andra tex ...

Norrsken

Citat från: travelerhorses skrivet 05 Feb-08 kl 21:07
Jag brukar jobba med dylika nh-övningar , men man ser att bakbenen är "stelare" och inte lika arbets villiga som frambenen ,, hon har mkt svårare för ena varvet än det andra tex ...

Desto mer nytta gör övningarna! Då skulle jag tippa att få hästen att kliva över med bakbenen är det du ska sätta störst fokus på. Nh törs man knappt nämna här på forumet, folk tycks få knottror på huden av den bokstavskombinationen, så jag talar hellre om kroppsspråk och kommunikation ;) I detta fallet var det dock inte kommunikationen som var huvudsyftet med övningarna, utan huvudsyftet var att göra hästen smidigare!  Vår equiterapeut rekomenderade mig såna övningar för att avhjälpa den stelhet som min pålle hade efter att ha gått om kull på stallgången (penicillinchocken, tror jag nämnde det tidigare). Eftersom han gick lite snett, mer under sig med vänster bak, och lite "utanför" spåret med höger bak så tyckte hon att vi skulle leda honom, och få honom att korsa bakbenen åt bägge hållen. Men jag tror på att det är bra övningar, aldeles speciellt om hästen är stelare i ena sidan! Just för att det är uppmjukande utan att belasta hästen extra! Inom akademisk ridkonst används mycket liknande övningar, men med syftet att få in bakdelen under. Dvs inte "korsa benen" utan bara få dem in under tyngdpunkten, ohc inte förbi. Jag tror personligen att båda delar är viktiga! Hur som helst finns mycket att testa när du leder hästen. Fördelen med att jobba från marken i skritt är ju att du itne belastar hästen!

Travelerhorses

Citat från: guba skrivet 04 Feb-08 kl 22:45
Inte skall du ge upp redan :-X

Jag ringde en djurkommunikatör och berättade hela historien .
Jag sa att jag skulle vilja ha hjälp att "prata" med min häst och då fråga vart det gör ont .

Detta svar fick jag av denna person:

"-DU gör hästen sjuk genom att vara överanalytisk och leta fel på den .
-Låt hästen vara så blir den frisk .
-Om du letar fel hela tiden så hittar du fel som inte finns eller framkallar fel genom ditt letande."

Jaha ja ,,vad ska man säga om detta .. :o
Den kärringen är INTE riktigt klok iaf ::)

Jaja nuu har jag iaf provat denna vägen med o det gick ju inte heller ..
Kollade om värme kameror men dom kan tydligen inte skanna Tinkers pga allt hår  :-\

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

370 Gäster, 0 användare