Hästägare skall vägledas.

Startat av guba, 02 Feb-08 kl 11:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Cujsan

Jag tar gärna ett körkort på häst och tycker samtidigt att det skulle finnas likvärdigt för hund...

Jag är relativt nybliven hästägare och vill göra ALLT rätt och riktigt (naturligtvis) för hästarna. Men märkte ganska omgående att åsikter och "vetskap" om hästskötsel skiljer sig markant från folk till folk. Det verkar heller inte finnas någon "gråzon" utan det den ene säger är bäst, säger den näste är djurplågeri(!)...  ??? Man vet inte vilket ben man ska stå på.
Sund förnuft kommer man ju långt på, men jag tycker det är väldigt jobbigt med allvetande hästmänniskor som dessutom tycker helt olika varandra.. Hjälp... (Om dom bara hade tyckt någorlunda samma hade det ju varit mkt lättare)  :)
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Norrsken

Citat från: Cujsan skrivet 07 Feb-08 kl 16:19Men märkte ganska omgående att åsikter och "vetskap" om hästskötsel skiljer sig markant från folk till folk. Det verkar heller inte finnas någon "gråzon" utan det den ene säger är bäst, säger den näste är djurplågeri(!)...  ??? Man vet inte vilket ben man ska stå på.
Sund förnuft kommer man ju långt på, men jag tycker det är väldigt jobbigt med allvetande hästmänniskor som dessutom tycker helt olika varandra.. Hjälp... (Om dom bara hade tyckt någorlunda samma hade det ju varit mkt lättare)  :)

I just dessa fall kan jag bara råda dig till att använda just ditt sunda förnuft! För i ärlighetens namn är det sällan svart eller vitt. Vissa blir saliga på sin egen tro helt enkelt! Det finns mycket bra att hämta från de flesta håll, bara man behåller sitt sunda förnuft! Sen är inte magkänslan helt fel heller. Känns nåt helt åt skogen så var försiktig med just det!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Cujsan

Jo, det är väl så.
Mycket magkänsla, mycket sunt förnuft och bara "plocka russina i kakan".. eller nåt, he he..  :-[
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Norrsken

Citat från: Cujsan skrivet 07 Feb-08 kl 18:49
Jo, det är väl så.
Mycket magkänsla, mycket sunt förnuft och bara "plocka russina i kakan".. eller nåt, he he..  :-[

Man ska självklart inte förakta all kunskap som finns att läsa sig till, och man ska absolut inte förakta erfarenhetens betydelse. Men utan sunt förnuft är båda ovanstående rätt betydelselösa.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Naturen

Håller med "Drömmaren"Sunt och förnuft kommer man långt på. har man bara alla reglerna klara som är skrivna av Kommunernas djurtillsyningsmän/ kvinnor så behöver man ej vara orolig där.
Sen ska man nog vara mer försiktig när man läser/ hör om allt möjlig, det är mode nu att ha hästar och då kan villka som helst skriva om vad som helst. det är bara köpa en tidning så förstår man att alla utgår från sina egna erfarenhet, då spelar det ingen roll om de är ricktiga eller ej..
Får hästarna mat, vatten. ett bra stall  / vindskydd, motionen och övrig vård som den ska ha så är ju det lungt...sen är det upp till var och en att göra om djuren till "mäniskor", för det gör ju många, med alla täcken och onödig mat. tar ut dem när halva morgonen gått och in dem tidigt för att det är bekvämt.

OBS..detta är bara mina åsikter..men är en lycklig hästägare utan krussedull..
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

373 Gäster, 0 användare