Bästa värprasen?

Startat av purex, 30 Jan-08 kl 10:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

purex

Är det någon som vet vilken hönsras som lägger mest ägg om året?
Är det någon här som säljer avelsägg från samma ras?

Manne

tror att det är Leghorn.
Har "blivit" med två stycken L höns, de värper 1 ägg var per dag !!
Aldrig haft någon höna som varit så produktiv.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Grimla

Citat från: purex skrivet 30 Jan-08 kl 10:56
Är det någon som vet vilken hönsras som lägger mest ägg om året?

Australorps ?
ligger på 260 ägg per år rekordet är visst 361 ägg...

Amerikansk Leghorn ligger på "bara" 220 ägg

Värphybrider
som ISA Brun, Hy-Line, Lohman lägger runt 320 ägg om år Hisex 350 250 ägg.
så det beror ju på om man menar hybridhöns eller rashöns ?

:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

snorpan

Är inte Faverollen också en stor värpare??
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Grimla

Nej dom lägger drygt 150 ägg om år bara.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Simon

Citat från: Grimla skrivet 30 Jan-08 kl 11:04
Australorps ?
ligger på 260 ägg per år rekordet är visst 361 ägg...

Amerikansk Leghorn ligger på "bara" 220 ägg

Värphybrider
som ISA Brun, Hy-Line, Lohman lägger runt 320 ägg om år Hisex 350 ägg.
så det beror ju på om man menar hybridhöns eller rashöns ?

:)

De ledande hybriderna i Sverige är framförallt Lohmann och Bovans sedan kommer Hy-line och H&N Super Nick..  

Var har du fått tag på siffrorna om Hisex? Tycker det låter orimligt högt...tror snarare siffrorna visar en 80 veckors kurva och inte årsproduktionen ...  ::)

Får man som hobbyhönsägare ca 300 ägg på en 80 veckors period per höna så kan man vara nöjd... testresultaten stämmer sällan i verklighetens stall..Resultaten är mest för att visa den genetiska kapaciteten som finns hos hybriden  :)

Rakadero

Mina bruna Lohmann hönor värper jättebra. Ända sedan de började värpa i somras har jag fått 3-5 ägg om dagen. De är dessutom snälla och trevliga och lättskötta (tycker jag). Sen hade jag iofs gärna sett att de kunde ta igen sig lite någon gång men det har de inte gjort i vinter iaf, fast det är deras första vinter iofs.

Jag skulle kunna tänka mig att de är relativt lätta att få tag i också.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Simon

Inte så säkert att de värper alls nästa vinter ... tanken med hybriderna är inte att de ska leva länge - utan värpa bra när de värper... värpprocenten sjunker snabbt efter 80 veckor och skalkvalitén blir ett problem.. Pga detta byter man ut dem! Tråkigt att säga men så är det...
  Kanske bör tillägga att vita hybrider både lever och värper längre än bruna ...tyvärr blir även skalen dåliga här vid ökad ålder, dock inte lika fort som hos bruna höns  :-\

amarantus

Tänka vad jag har lärt mig mkt utav Simon :D

Jag har beställt 10 Lohman vit LSL blir det nog har jag för mig! och jag räknar kallt med att inte kunna ge dem det vanliga hönsfodret utan värpfoder.
Synd att de inte håller så länge men jag får ge dem ett gött liv så länge allt är bra. Sen slakt. Frågan är om de är bra i köttet sen ::) inte sega hönor...

Ska bli jättekul att testa kläckerihönor. De är också mkt fina tycker jag :)

Rakadero

Jo, jag har ju hört att det är så, att de inte 'håller' lika länge och det är himla synd, jag älskar mina små hönor... Jag förmodar att det inte finns något jag kan göra för att få dem att leva och må bra längre?

Hade jag vetat det från början hade jag säkert inte haft sådana hönor, jag är inte så intresserad av hög äggproduktion som av just hönorna i sig. Men då visste jag inte ett dugg om hönsraser, jag tog bara reda på hur de skulle skötas om. Jag visste inte ens vad det var för sort förrän jag trillade in här på forumet...

Frågan är vad som händer om jag tar och kläcker ägg efter dem, tuppen är ju ingen Lohmann utan en Plymouth Rock. För de vidare den där värpa mycket-dö i förtid genen eller blir det kanske mer långlivade höns av dem?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bovanägare

Värphybrider blir som vanliga hushållshöns när de blir äldre. De värper inte lika mycket som i yngre dar men det är ju inte så att de lägger sig ned och dör efter 80 veckor.
De får ungefär samma rytm som lantras höns att det blir ett uppsving på våren när ljuset kommer och sen kommer de av sig på hösten när de ruggar. Skalkvaliten varierar de finns de som är 6-7 år gamla som värper ägg med hyfsat skal.

amarantus

Citat från: Rakadero skrivet 30 Jan-08 kl 14:56
Jo, jag har ju hört att det är så, att de inte 'håller' lika länge och det är himla synd, jag älskar mina små hönor... Jag förmodar att det inte finns något jag kan göra för att få dem att leva och må bra längre?

Hade jag vetat det från början hade jag säkert inte haft sådana hönor, jag är inte så intresserad av hög äggproduktion som av just hönorna i sig. Men då visste jag inte ett dugg om hönsraser, jag tog bara reda på hur de skulle skötas om. Jag visste inte ens vad det var för sort förrän jag trillade in här på forumet...

Frågan är vad som händer om jag tar och kläcker ägg efter dem, tuppen är ju ingen Lohmann utan en Plymouth Rock. För de vidare den där värpa mycket-dö i förtid genen eller blir det kanske mer långlivade höns av dem?

Intressant fråga du hade! jag väntar nyfiket på svaret jag med ;)
jag tänkte också ha en Lohman silver tupp (tror att Simon sa att de kunde vara bra) och kläcka fram några Lohman emellanåt för just äggläggandet skull och förstås att jag gillar rasen.

Har ju andra raser att ha lång tid så då är det inget att oroa sig om!

amarantus

Citat från: Bovanägare skrivet 30 Jan-08 kl 15:06
Värphybrider blir som vanliga hushållshöns när de blir äldre. De värper inte lika mycket som i yngre dar men det är ju inte så att de lägger sig ned och dör efter 80 veckor.
De får ungefär samma rytm som lantras höns att det blir ett uppsving på våren när ljuset kommer och sen kommer de av sig på hösten när de ruggar. Skalkvaliten varierar de finns de som är 6-7 år gamla som värper ägg med hyfsat skal.

Tack för det glädjesvaret :D man kan ju ändå förstå att ett kläckeri inte kan ha vilande höns osv men hos mig får de gärna vila som alla andra.
Sen kan man ju kläcka avkommor om man vill ha lite unga hönor el hur man vill ha det!
Men kanske man ska ta i beräkningen att hybriderna får värpnöd, eller värper för dåligt efter 80 veckor pga rasaveln men man får se hur det går!

Bovanägare

Det går bra att kläcka ägg efter värphybrider, själv kläckte jag fram korsning hedemora/ isa brun och vit hy-line/bondblandning. De blev höns det med, de värpte skapligt men inte som renrasiga värphybrider. Lycka till!

Simon

Nej självklart dör de inte bara efter 80 veckor ...men de är inte lönsamma längre och skalet blir trots allt sämre..Bruna hönor brukar dö tidigare då de har svårare att klara ruggningen  :(  

Skalkvalitén kan man dock till viss del styra beroende på hur tidigt hönorna kommer i värpstart som unghöns... De flesta hönserierna eftersträvar en kort småäggsperiod för att komma upp i rätt äggvikt...resultatet av detta blir sämre skal när hönan blir äldre.. startar man unghönsen "fel" så får man istället en längre småäggsperiod... (ibland kanske lite problem att komma upp i perfekt äggvikt i tid) men istället får man bättre skal även när hönan blir äldre ...

mvh Simon

Rakadero

Citat från: Simon skrivet 30 Jan-08 kl 15:33
Nej självklart dör de inte bara efter 80 veckor ...men de är inte lönsamma längre och skalet blir trots allt sämre..Bruna hönor brukar dö tidigare då de har svårare att klara ruggningen  :(  

Skalkvalitén kan man dock till viss del styra beroende på hur tidigt hönorna kommer i värpstart som unghöns... De flesta hönserierna eftersträvar en kort småäggsperiod för att komma upp i rätt äggvikt...resultatet av detta blir sämre skal när hönan blir äldre.. startar man unghönsen "fel" så får man istället en längre småäggsperiod... (ibland kanske lite problem att komma upp i perfekt äggvikt i tid) men istället får man bättre skal även när hönan blir äldre ...

mvh Simon

Kan man göra något själv för att förbättra skalkvaliteen, med speciellt kalkrik mat eller något? Kan man hjälpa dem genom ruggningen också kanske? Extra protein?

Jag har inte mina hönor för att de ska vara 'lönsamma', visst är det roligt att de lägger ägg, men framför allt vill jag ha dem för deras egen skull, de sprider trivsamhet runt sig och får mig att må bra.

Hur startar man unghöns rätt/fel? Våra var kanske sexton veckor eller så när vi fick dem, de började lägga ägg efter några veckor. Det kan ju vara bra tills deras döttrar ska börja värpa, att veta hur man startar dem på ett rätt sätt...

Nypålandet

Jag tror att även en värphybrid blir måttlig äggläggare om den får samma förutsättningar som t ex lanthöns. Därmed lever & värper den längre. Sannolikt producerar den något mer, men det kostar i livslängd.

Mycket styrs av kost & ljus, därefter utmattning & död.

Grimla

Citat från: Simon skrivet 30 Jan-08 kl 12:55
Var har du fått tag på siffrorna om Hisex?

Jo kanske det blev lite slarvigt kollat på just Hisex  ;D
"Hen Housed Eggs  355st "  stog det sen specificerade dom inte exakta antalet dagar för det, utan bara "17-80 wks"
http://www.hendrix-poultry.nl/template.php?sectionId=22

Men dom hamnar väl på 250st ägg på 365 dagar ser det ut som.

Citat från: Cizzi skrivet 01 Feb-08 kl 16:51
I min hönsbok står det att Faverollen värper ca 300 ägg/år
MVH Cizzi

Jag har inte den boken  :-[  men om Faverollen står det att läsa på alla internetsidor (utom 2 svenska):
Egg Numbers 160-180 per year.
http://www.dtbcentre.co.uk/faverolles.htm

:) Grimla

Simon

Citat från: Rakadero skrivet 30 Jan-08 kl 15:40
Kan man göra något själv för att förbättra skalkvaliteen, med speciellt kalkrik mat eller något? Kan man hjälpa dem genom ruggningen också kanske? Extra protein?

Jag har inte mina hönor för att de ska vara 'lönsamma', visst är det roligt att de lägger ägg, men framför allt vill jag ha dem för deras egen skull, de sprider trivsamhet runt sig och får mig att må bra.

Hur startar man unghöns rätt/fel? Våra var kanske sexton veckor eller så när vi fick dem, de började lägga ägg efter några veckor. Det kan ju vara bra tills deras döttrar ska börja värpa, att veta hur man startar dem på ett rätt sätt...

Självklart ska hönsen ha tillgång till kalk om de inte får ett foder som redan innehåller det!
Varken ruggning eller extra protein hjälper mot dåligt skal... Vill man få unghönsen att värpa stora ägg fortare så ska man öka ljuset efter äggmängden! Vill man ha bättre skal på äggen när hönsen är gamla så ska de ha mycket ljus från början ...detta ger dock mer småägg första tiden! ...så är det  :-[

Nypålandet Alltså menar du att lanthöns blir hybrider om de lever under samma förhållande som dem?!  ;) Nej jag förstår allt...nu är saken bara den att hybrider är avlade för att värpa så många av sina äggceller som möjligt under det första levnadsåret... lanthönsen fördelar dem under hela sin livslängd...Detta kan du aldrig styra över!

orloff

Min granne har haft höns av stora raser i många år. Enligt honom är legbar den bästa värpare han haft.  ;D

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

669 Gäster, 2 användare
gorlan, Petter B