Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gick det Johan m.fl.?  (läst 1983 gånger)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Hur gick det Johan m.fl.?
« skrivet: 16 feb-05 kl 09:57 »
Har din dröm om ohyrefria höns gått i uppfyllelse nu? ???
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Hur gick det Johan m.fl.?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-05 kl 19:51 »
Ja de ser bra ut men vem vet ??? Jag har i alla fall dragit slutsatsen att det är bäst att starta så stora projekt på sommaren, när de är varmare.
Då kan man årdna tilfälliga bostäder till hönsen när man storstädar hönshuset, och de är lite halt att smörja in hönsens ben med salva nu för att få bort benkvalstrena.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 17 feb-05 kl 09:13 »
Hur ser benen ut nu då? Har du fått bort alla grå beläggningar: både på benen, runt klo- och sporrfärsten, mellan tårna och på undersidan av fötterna?

Har du noggrannt jobbat bort benkvalstren och pudrat bort lössen så de är fria från dessa är det mycket enklare att att ta resten så fort vårvärmen kommer för visst är det lättare då men å andra sidan förökar kvalstren sig ännu mer så det är varmt. Dock är det mycket enklare med skurning, målning m.m. eftersom det torkar så väldigt mycket snabbare.

Mina råd till dig, om du vill ha några:  ;)
1. Ge inte upp utan var enveten och noggrann nu och se till att de verkligen blir riktigt lus- och benkvalsterfria. (Kombinera gärna Etotalpuder och tea treesalva med Frontline)
2. Fortsätt sedan att smörja benen ca. 1g./vecka några månader framåt, även om du inte ser något på dem (tea treesalva, Helosan el. likn.).
3. Ta itu med hönshuskvalstren då det blir varmare: Pudra hönsen med Etotal och flytta dem till ett tillfälligt boende. Ta bort all inredning ur hönshuset, låt Anticimex döda kvalstren och ta sedan en riktig storstädning av hönshuset med skurning och målning. Kom ihåg att tejpa, silikontäta och måla för alla springor, skrymslen, skarvar och vrår. (Stalosan S och/eller Kennel wash, plastfärg)
4. Tillverka och sätt in nya reden, sittbinge m.m
Pudra hönsen igen och sätt tilbaka dem i det omgjorda hönshuset.
5. Kolla hönsens hud och ben regelbundet = kolla någon höna eller tupp i varje besättning ca. 1g/vecka och smörj benen om de verkar torra.
Skura hönshuset 1 g./år (såpa och/eller Kennelwash)

- Som du ser en hel del jobb, men då får du snart ett "nytt" och fräscht hönshus med ohyrefria höns = din dröm har gått i uppfyllelse!  ;D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #3 skrivet: 17 feb-05 kl 16:07 »
Ja de finns för- och nackdelar beroende på vilken tid man välger på året för att inleda behandling.
Men åter ett problem har uppkomigt, karantän.
Jag vet att de är bra, men jag blir så villrådig.
Jag fick i söndags hem några tuppar av landets mest sällsynta hönsras Isbar, inte den blå varianten utan den som är vit och svart.
Med att jag fick överta dessa tuppar fick jag 40 % av de samlade handjursmaterealet.
Jag är naturligt viss väldigt rädd om dessa djur och har då svårt att hita en plats som är rovdjurssäker, ljus och inte alt för kall.
Allt detta är svårt att kombinera. de går tilsammans med ett "förkläde" för att kuna se om den dradas av några sjukdomar eller skadedjur som dessa 2 tuppar ev fört med sig in i besättningen.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 19 feb-05 kl 15:06 »
Grattis till nyförvärvet!
Nej, detta med karantän är svårt. De allra flesta har ite de extrautrymmena så de helt kan isolera nyanlända djur.
Om du pudrar dem ordentligt minimerar du i alla fall risken för ohyreöverföring via dem men risken för sjukdomssmitta kan du inte göra nåt åt, annat än hålla tummarna och hoppas att de inte bär på något.
Lycka till med dem!

Hur går ded med ohyran på dina "gamla" djur då, är den på ben och hud borta?

Har kursverksamhet!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #5 skrivet: 01 mar-05 kl 14:31 »
Jo då de börjar se bra ut nu, men man kan inte ropa hej ännu.
Tupparna är inne på 3 veckan nu och de är friska och glada.
Jag hoppas att komma ut med lite bilder snart.

Markim

• Gäst
SV: Hur gick det Johan m.fl.?
« Svar #6 skrivet: 26 aug-10 kl 17:33 »
Johan P
Jag tror du och jag får bilda en klubb..=)
mvh
Majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser