Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning av getter  (läst 14139 gånger)

Märkning av getter
« skrivet: 13 feb-05 kl 00:51 »
Inlägg flyttade från diskussionen "Info om getter" http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=21;action=display;threadid=3072

... och så var det detta med alla Sveriges och EU-s författningar vad gäller djurhållning  ;D

Om jag har getter.... oavsett om jag producerar något eller ej... MÅSTE jag ha ett produktionsplatsnummer. Detta är inte kopplat så mycket till produktion som till kontroll av smittspridning etc.

Huruvida man lever i synd  :D om djuren är omärkta är väl upp till högre makter att avgöra (domstolar etc. skrattar :-) men om getterna är födda på gården MÅSTE de inte vara märkta förrän de lämnar gårdsplan. Gårdsplanen däremot måste (se ovan) ha ett produktionsplatsnummer.....

Så mitt råd kan bara bli - skaffa märkta djur och anmäl detta så att ni får ett produktionsplatsnummer. OBS. Alla vi med produktionsplastnummer (ägare till getter, nöt, svin mm mm) är SKYLDIGA att hålla JOURNALFÖRING. Detta sker i godkänd JOURNALFÖRINGSBOK (mer pengar ur plånboken) för att det i efterhand ska gå att kontrollera var djuren varit/kommit ifrån och härleda smitta. Om man bara ska ha några getter "för nöjes skull" innebär det inte något större jobb (med journalföringen alltså, getterna kan nog hitta på bus så att vi tvåbenta får jobba lite ;-) då det endast ska antecknas att djuren kommit från NN till XX med transport si och så.

Väl mött i paragrafdjungeln
Maria
« Senast ändrad: 15 feb-05 kl 12:09 av admin »
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Krusmynta

Re:Märkning av getter
« Svar #1 skrivet: 13 feb-05 kl 12:36 »
 ;D Då lever jag och mina getter i väldigt mycket synd, och tänker så fortsätta!
Jag är gärna med på märkning och journalföring, där det finns någon mening med det hela, men annars inte..
Jag undrar vad man kan få för straff, böter, lika hög som det kostar med all märkning, produktionsplatsnr och journalföring kanske..
nej, nu är jag ovanligt bitter, märks det att jag är oförtjust i EUs byråkrati?
Tur att det finns några ordentliga som satt sig in i  paragrafdjungeln i alla fall!
Lycka till såväl syndfulla som laglydiga!
« Senast ändrad: 15 feb-05 kl 12:14 av admin »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 13 feb-05 kl 20:45 »
Jag är gärna med på märkning och journalföring, där det finns någon mening med det hela, men annars inte..
Jag undrar vad man kan få för straff, böter, lika hög som det kostar med all märkning, produktionsplatsnr och journalföring kanske..
Om nu dina inköpta djur får avkommor hos dig måste ju du märka dem och det är ju för jösse namn med ditt produktionsplatsnr du gör det!
Utan idnr kan man ju inte vare sig sälja djur till slakt eller sälja djur till liv..
Omärkta djur som alla vet får dessutom avlivas av jordbruksverket på plats  :-\
Och ja det finns ett "bötesförfarande" om man inte har Journal.
Om djurägaren får något bidrag från EU och har omärkta djur på gården kan han säga adjö till bidragspengarna dessutom.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 14 feb-05 kl 00:03 »
Omärkta djur föds upp, slaktas, säljs, insemineras, transporteras och behandlas av veterinär hej villt överallt.

Rätt eller fel, kan diskuteras. Men diskutionen måste ske med öppna ögon.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 14 feb-05 kl 07:38 »
 Så länge egenuppfödda får och getter inte lämnar produktionsplatsen så behöver dom inte märkas. Så där föreligger ingen risk för avlivning osv...
 Om man däremot säljer till liv ska dom ha ett märke i varje öra, vid slakt räcker det tydligen med ett....
 Är det förresten någon mer än jag som har haft problem med de gula plastbrickorna? Jag köpte nymärkta får som alla tappade sina brickor, de "läkte" på något sätt ut från örat... En del fick t o m hål där märkena suttit. Nu är dom ommärkta med Pathortons metallmärken och dom sitter utan problem.
 Om man har Genbanksdjur så är man skyldig att ha dom individmärkta, för övriga gäller bara produktionsplatsnummret.
 Jag var in och tittade på SJVs hemsida, det är både säljarens och köparens ansvar att se till att djuren är märkta vid köpet, man kan alltså inte "skylla" på säljaren...
                   Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Krusmynta

« Svar #5 skrivet: 14 feb-05 kl 11:14 »
 :D men om jag har två getter hemma som husdjur, jag ska inte betäcka dom, de träffar inte andra getter eller får, Jag kräver inget EUbidrag, och jag avlivar dom själv hemma på gårdsplan, den dagen det blir aktuellt. Medge att det på nåt vis känns onödigt med ett produktionplatsnummer!! ???

Helt ok, när man producerar nånting, kött ell mjölk och man är rädd för smitta etc.

Men när djuren är rena sällskapsdjur! Då kan man ju tycka att min kanin också ska ha nummerlapp i örat, eller var går gränsen?
Eller min tre hönor som kanske har Newcastle, eller...

Detta är min åsikt, men om andra väljer att följa EU´s regler till punkt och pricka, så visst, toppen, mina getter lär förbli omärkta sällskapsdjur. :)

Mvh!

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 14 feb-05 kl 13:18 »
 Jo, visst håller jag med dig....
Men det har ju som sagt med smittspridning och spridningsvägar att göra (ofta gäller det sjukdommar som vi inte har i Sverige ;))
Om man har djurhållning är man skyldig att anmäla det till Jordbruksverket....
 Om du fortfarande vill vara "lite obstinat" mot Storebror SJV så räckte det med att man kunde bevisa djurens identitet inom 2 arbetsdagar, se till att ha märken hemma.... ;D
 Men, hur är det egentligen?Kostar det att registrera Produktionsplats? Själv är jag "född" på en så jag vet inte hur det går till... Men jag har inte hört någon av mina kompisar som skaffat säga att det kostar något och Journalen är inte farligt dyr....
                          Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 15 feb-05 kl 12:15 av admin »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 14 feb-05 kl 19:50 »
Produktionsplatsnummer är vad jag vet gratis bara att fylla i ansöka så får man ett.
Journalen räcker ju en "livstid" så den blir billig utslaget på alla år man har den.
Dessutom måste man ju fylla i ev. vet behandlingar av djuren i den så den är bra att ha hemma. (Vitesföreläggande och ev. åtal hotar om man saknar nr+journal) om det vill sig illa.

Fåren som tappade sin gula öronmärken var helt enkelt märkta med fel tång  :-\ det är nya märken nu och om man använder den "gamla" tången så blir märkena för hårt satta i lammens öron och ett sår uppstår. Efter ett tag "kryper" märkena ut ur det uppkomna sår-hålet.
Om man använder den "nya" tången till nya märkena fungerar det alldeles utmärkt  :)

Inte bara genbanksdjur måste ha individnr det gäller de djur som ingår i något bekämpningsprogram också typ Maedi Visna och så förstås alla KRAV djur de måste också vara individmärkta  :)

25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #8 skrivet: 14 feb-05 kl 20:23 »
Men det har ju som sagt med smittspridning och spridningsvägar att göra (ofta gäller det sjukdommar som vi inte har i Sverige ;))

Jag tror inte det bara har med smittspridning och spridningsvägar att göra. Är det en smitta som sprids väldigt snabbt så är det för sent att hitta smittvägen. Är det en smitta som sprids väldigt långsamt så har man ju ändå inte hittat någon metod att få stopp på sjukdomen. Galna-ko dyker ju upp fortfarande. Nu senast hos en get.
http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=548675
Det går att manipulera de gula öronbrickorna på alla möjliga olika sätt. Dessutom är det ägaren som skall märka djuren - inte en utomstående. Förr så märktes de nyfödda djuren med klipp i öronen och antecknades av kontrollassistent eller seminör. Den kontroll som nu Jordbruksverk och länsstyrelse utövar kostar 100-tals miljoner kronor per år bara i Sverige.  Hade man velat ha en kontroll värd namnet så hade man naturligtvis haft utomstående personer som märker djuren och rapporterar in dem.  Om det nu var så oerhört viktigt med att få härstamningskontrollen så nära 100% det går. Så har man ju inte gjort och man kan fråga sig varför.  Det är inte en penningfråga och inte heller ett smittspridningsfråga.  Därför tror jag inte på den här teorin och dessa texter i EU-dokument som talar om att märkning skall ske för att kontrollera spridning och spårning av smittsamma sjukdomar.  

Här nedan aktuella siffror om BSE-fall i världen. Fruktansvärt besvärligt att hitta rätt när texten dessutom endast är på franska.
SJV har inte ens en länk till den enda organisation som registrerar antalet nya fall av BSE.

http://www.oie.int/fr/info/fr_esbru.htm

http://www.oie.int/fr/info/fr_esbmonde.htm

http://www.oie.int/fr/info/fr_esbimport.htm

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 14 feb-05 kl 20:56 »
Förr så märktes de nyfödda djuren med klipp i öronen och antecknades av kontrollassistent eller seminör.   Hade man velat ha en kontroll värd namnet så hade man naturligtvis haft utomstående personer som märker djuren och rapporterar in dem.  Om det nu var så oerhört viktigt med att få härstamningskontrollen så nära 100% det går. Så har man ju inte gjort och man kan fråga sig varför.  

Från SvenskAvel/Härstamningskontrollens sida så resonerades det såsom att det fanns alldeles för många djur som saknade härstamningsidentitet och det hämmade avkomme uppföljningen av tjurarna som fick stå och vänta onödigt länge på avkommeresultatet, och försvunnen härstamningsidentitet sänkte dessutom livvärdet på hondjuren!
Den gula idmärkningen vi har nu med både gårdsnr och individnummer följer djuren vart de än säljs och man kan lätt se vilket djur detta är..

Ingen vettig människa fuskar med id märkningen av djuren  :o
och med det spring som är idag i djurstallarna med blodprovstagning för BVD och Leukos så gäller det att ha djuren korrekt märkta så inte "fel" djur slås ut.

Dessutom så var det ju djurägaren som klippte kalvarna i öronen själva tidigare också innan de oranga och gula märkena ens var påtänkta.

Hur du menar att man kan manipulera märkena på alla möjliga sätt förstår jag inte  ???

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #10 skrivet: 15 feb-05 kl 09:46 »
Ingen vettig människa fuskar med id märkningen av djuren
Hur du menar att man kan manipulera märkena på alla möjliga sätt förstår jag inte  ?

Men ovettiga och obetänksamma människor kan fuska eller ändra på systemet. Under värsta Galna-ko så smugglade ju engelska bönder drabbade kalvar från England till Irland samtidigt som "vi" importerade "friskt" kött från Irland som då klassificerades som BSE-fritt.  

Man kan se sidor från olika håll.  Jag anser det bra att man inte kunde avkommebedömma som man ville. Min bestämda och personliga uppfattning är att hela avelsprogrammet för mjölk och kött är så perverterat och sjukt och fritt från etiskt och ekologiskt tänkande att den krasch som kommer förhoppningsvis kommer fortare än senare.  Naturligtvis finns det undantag, som jag subjektivt skulle tycka vara bra i avelsprogrammet. Avelsprogram, djuruppfödning och det som hör därtill avviker dock inte ett smack från det nuvarande samhällets utveckling.  Det är exakt samma stuk på tänkande som finns överallt som finns hos de människor som styr och ställer.

Okey, tycker man att samhällsutvecklingen går åt rätt håll så tycker man naturligtvis att avelsprogram och den struktur och inriktning som jordbruket har är helt riktig. Naturligtvis finns det även här undantag.

Vad jag förstått så har man utrotat leukosen i Sverige. Man har ju hållit på i 10 år och dessförinnan med frivilliga program.

3 § Den som håller en nötkreatursbesättning är skyldig att se till att provtagningar och undersökningar m.m. av nötkreaturen sker i enlighet med vad som anges i denna författning. Djurhållaren ska anlita en veterinär för dessa uppgifter. Djuren ska vid provtagningen vara fixerade så att provtagningen kan ske på ett säkert sätt.
4 § Veterinären ska vid två tillfällen med minst fyra och högst åtta månaders intervall provta samtliga nötkreatur över 12 månaders ålder med avseende på enzootisk bovin leukos.
Den första provtagningen ska ske mellan den 1 november 1995 och 1 februari 1996 i samtliga nötkreatursbesättningar som är etablerade den 1 november 1995. I besättningar som därefter nyetableras ska det första besöket ske tidigast tre och senast sex månader efter etableringen.
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff121158/2003-064.PDF

BVDn är åtminstone officiellt och teoretiskt borta från Sverige.

Den 1 juni 2002 börjar de nya föreskrifterna om obligatorisk hälsoövervakning av BVD att gälla. Syftet med föreskrifterna är att Sverige ska bli fritt från BVD. Ett frivilligt ekämpningsprogram har pågått sedan 1993 i Svensk Mjölks regi. 99 % av besättningarna i landet är anslutna, så programmet är i sin slutfas. Dock är det omöjligt att få med de sista besättningarna utan att införa ett obligatorium. De nya föreskrifterna utgör detta nödvändiga obligatorium.

En parallell kan dras till bekämpningen av sjukdomen leukos. Sverige är idag officiellt friförklarat från denna sjukdom av EU. Leukos har bekämpats på principiellt samma sätt som för BVD, nämligen med ett inledande frivilligt program och därefter ett obligatoriskt i den avslutande fasen. Bekämpningen på detta sätt var alltså framgångsrik.

Djuridiken nr 3 2002 - Obligatorisk övervakning av BVD

Jag förstår därför inte vad du menar med att det fortfarande är ett spring i stallar för blodtagning av något som är utrotat???

I mina trakter så klippte seminören öronen. Då blev det gjort och gjort på rätt sätt.

Gula lappar. De kan falla av av olika anledningar.  När du ersätter lapparna så kan du använda reservbrickor eller ersättningsbrickor.  Reservbrickorna har ju bara produktionsplatsnumret så du kan ju skriva vilket djäkla nummer du vill. Det finns massor med andra möjligheter också som jag inte vill tipsa om. (Någon som läser detta kan ju få för sig saker och då får den hitta dom metoderna själv).

Det finns inte ett enda Storebrorssystem som fungerar. System fungerar bara när de accepteras av de som blir kontrollerade och vill bli kontrollerade.

Redigerat lång länk som gjorde sidan väldigt bred

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-05 kl 11:50 »
När man skickar nötdjur till slakt så måste minst en av brickorna vara stansade alltså inte handskrivna. Vår djurbilschauför tar inte med djur som är "fel" märkta. Vi fick lasta av en tjur som tappat sitt märke.
Visst kan man fuska med det mesta men vem gagnar det, jag vill iaf veta RÄTT härstamning på mina djur och att fuska anser jag vara rätt korkat, jag vet inte vem som skulle kunna tjäna på det.
Jag har iaf inte råd att chansa med bidrag osv.

Här va det oxå så att man klippte sina kalvar själv i öronen så det gick lika bra att fuska då.

Man kan ju iofs märka sina djur med fel nummer men till vilken nytta, jag vill veta att jag inte inavlar när jag seminerar mina djur.

Här tas BVD prov i mjölktanken var tredje månad för att alltid ha ett fräscht prov. Alltså inget extra spring mer än inför tex koutställningar där varje djur måste individprovtas.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #12 skrivet: 15 feb-05 kl 13:52 »
När man skickar nötdjur till slakt så måste minst en av brickorna vara stansade alltså inte handskrivna. Vår djurbilschauför tar inte med djur som är "fel" märkta. Vi fick lasta av en tjur som tappat sitt märke.
Här har vi alla fall sådant förtroende för varandra så inte skulle någon tjur lastas av för att den tappat sitt märke. Var får man dessutom tag på en stor tjur utan märke dessutom? Beteendet är ju som om chauffören anklagade en för att ljuga och ta en annan tjur och varför? Sanslöst beteende.  

Belgian Blue-rasen är ju en udda ras, som de flesta inte vill ha i Sverige.  Det finns underliga personer överallt och jag kan mycket väl tänka mig att det säkert finns någon som vill få in rasens muationsegenskaper i andra djur. Hips vips så har man plötsligt efter ett par generationer, som går snabbt, köttrastjurar som ger extra mycket lårmuskulatur.  Mycket, mycket pengar i detta.

När man seminierar djur då är det ju just inavel man håller på med. Fast på global basis. Fast man tycker det är tvärtom. Den typen av inavel är livsfarlig på längre sikt. Alla vill ha sina elittjurar och elittjurarna blir mer och mer släkt med varandra. Varenda stor ras börjar få riktigt stora problem eftersom man använder samma tjurar över hela klotet. Den genetiska mångfalden och bredden minskar.

Fusket gagnar för det mesta fuskaren. Det är vi som inte fuskar som får betala kalaset.  Så då kommer vi in på moral och etik.  Det verkar som om överhögheten på alla nivåer i sammahället arbetar hårt för att göra sitt eget fuskande legalt så de kan skydda sig med att säga att man inte gjort något olagligt.  Den svenska korruptionen och det svenska fuskandet är som en trojan som tränger in i vartenda sinne i detta land.  Jag är pessimistisk på framtiden och misstänksam mot BVD-prov-tagningar på besättningar som är friska. Om det nu är mindre än 1% där man kan misstänka BVD så varför kanaliserar man inte resurserna dit???!!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 15 feb-05 kl 21:57 »
Här har vi alla fall sådant förtroende för varandra så inte skulle någon tjur lastas av för att den tappat sitt märke. Var får man dessutom tag på en stor tjur utan märke dessutom? Beteendet är ju som om chauffören anklagade en för att ljuga och ta en annan tjur och varför? Sanslöst beteende.

Det har inget med förtroende att göra utan att korrekt märkta djur inte tas emot och slaktas på slakteriet och dessutom kan bidrag dras in då.

Att det är att inavla om man seminerar får stå för dej.
Den uppfattningen har inte jag.
Du vet ju vad för egenskaper du avlar på eftersom semintjurarna är så väldokumenterade.

Jag skulle inte använda egen tjur på mina kossor och sen ev stå där med oönskade egenskaper, men det  är min högst personliga uppfattning.
Dessutom tycker jag att det är spännande att kunna få fäder från hela världen till mina kalvar.
« Senast ändrad: 16 feb-05 kl 12:14 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 16 feb-05 kl 13:57 »
Själv är jag "född" på en så jag vet inte hur det går till...

Hoppas du ser till att du är märkt i båda öronen innan du flyttar hemifrån!  ;)

« Svar #15 skrivet: 16 feb-05 kl 17:03 »
Jag fattar inte varför man ska vara emot nåt som syftar till att förhindra epidemier?Om man inte har så många djur på sin gård så är det lätt att hålla ordning på dem, grejen är att man ska kunna identifiera sina egna djur. Självklart måste de märkas om de lämnar gården, hur ska man annars kunna spåra ev. smitta som t ex scrapie.
Det tror jag ingen av oss skulle vilja smittas av...Man behöver varken vara misstänksam eller av några "principiella" skäl motarbeta "storebror" för...storebror, det är ju du och jag, tillsammans, eller hur? Jag tycker att de som tycker  så mycket är fel ska sätta sig på en position själva där dom kan påverka på riktigt!

Man måste se det här med djurmärkning i ett bredare perspektiv tycker jag. Så jobbigt är det inte eller hur?

Våga lita på dina drömmar!

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 16 feb-05 kl 18:46 »
 Att många känner sig negativa till djurmärkning osv tycker jag inte är ett dugg konstigt....
 Nu är mina märkta eftersom det är lag på detta och de  är genbanksdjur men jag känner ofta att EU är en enda hemsk storebror som ska kolla allt vi gör.... Och jag känner mig faktiskt inte ett dugg som en del av det, jag blev medtvingad och tycker det är helt och hållet av ondo.... Hittills har det inte kommit något gott från detta storhetstänkande enligt mig.
 Gruff: Ingen fara, jag är märkt i öronen, tre gånger i det ena t o m ;D Dock inte med SE-brickor, hoppas inte avlivning kan hota?? ;) Fast jag är ju Norrlänning och därmed en utrotningshotad ras....
                   Mvh
               Charlotte

jiba

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 feb-05 kl 20:04 »
Instämmer! Hur många jordbrukande, djurhållande djurvänner har vi som sitter och beslutar om dessa regler och förordningar? Inte många skulle jag tippa.... Klart som 17 att de utgår från värsta tänkbara scenario. Om vi alla utgick ifrån det, vem skulle då våga sticka näsan utanför dörren? Ingen alls... Hujeda mig, tänk allt som skulle kunna hända en på väg till och från jobbet bara... Tacka vet jag vanligt sunt bondförnuft! De som ej har vanligt sunt bondförnuft åker nog dit på ett eller annat sätt ändå, förr eller senare, av en anledning eller en annan.. Sen är det självklart att de stackare som håller djur i djurfabriker tänker annorlunda, men i många fall så har de väl nästan glömt att det är djur de arbetar med.. Och de hoppas väl att djuren snart ska ha glömt att de är djur också, allt för att produktionsplatsens produktion skall producera mer produkter utan fler problem... ;)

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #18 skrivet: 16 feb-05 kl 20:45 »
Att det är att inavla om man seminerar får stå för dej.
Den uppfattningen har inte jag.
Du vet ju vad för egenskaper du avlar på eftersom semintjurarna är så väldokumenterade. Jag skulle inte använda egen tjur på mina kossor och sen ev stå där med oönskade egenskaper,
Dessutom tycker jag att det är spännande att kunna få fäder från hela världen till mina kalvar.

Det är ett fåtal egenskaper man avlar på och som går att avla på, eftersom det är ekonomiska aspekter som styr hela tiden. För mjölkkorna är det mjölkavkastningen som är viktigast.

Holstein-rasen är den mest spridda korasen i världen och knappt hälften av alla mjölkkor i Sverige är av denna ras (150´000 kanske). Svensk Avel (semin) söker kalvar efter ett tiotal tjurar som ska få bli tjurfäder.

Skulle vi applicera detta på Sveriges befolkning så skulle man söka efter pojkar efter en 500 utvalda män men de egenskaper man just nu tycker är bra att ha. År efter år upprepa proceduren. Sedan när det inte finns tillräckligt bra svenska män så hämtar man andra utifrån andra länders avelsprogram.
(Nu sker det väl inte i så stor skala i verkligheten än mer än att det är betydligt värre än vad jag trodde. Här är några adresser till ett antal spermabanker. Man kan ju också gå in och lägga på bud i en auktion på ägg från vackra kvinnor - så kallade toppmodeller. Få en bättre version av sig själv!! Om man är kvinna. Men den som söker hitter nog för män också.

There are 6.1 million infertile women in America some are looking for eggs so that they can have children.  Many are opting for eggs from dissimilar donors. There was even an Asian couple who chose an egg from a blue-eyed blonde Scandinavian woman. Or you could choose the girl who most resembles you. A better looking version of you.

www.cryolab.com
www.cryos.dk - International Sperm Bank Ltd - Danskt
Infertilitetskliniker i Danmark
www.mannotincluded.com - Lesbiska fertilationsklinik i England.
www.ronsangels.com - Köp ett ägg från en supermodell.
www.scandinaviancryobank.com - Amerikansk spermabank baserad i Seattle som specialiserat sig på världsomfattande leverans av sperma från Skandinaviska spermadonatorer.
www.spermbankdirectory.com - Spermabanker i USA
www.thespermbankofca.org
www.zygen.com

Men om vi återgår tiill djuren så sade jag att man håller på med en mycket farlig inavel på globalnivå.  Det finns tjurar som har avkommor i led neråt på uppemot 50 miljoner (jag hittade inte igen den exakta siffran så viss reservation får ges).
När någon oönskad deffekt uppkommer så ser problemets vidd. Problemet med den globala inaveln är att den genetiska basen krymper hela tiden.

Exemplet med CVM kan ge en viss vägledning hur omfattade denna typ av inavel faktiskt är. Går man in på länken så ser man 100tals svenska tjurfäder som är bärarare av CVM.  Nu är CVM kanske inget problem i sig. Det löser man med tiden genom att gentesta tjurarna.  

De som håller på med seminering kan knappast veta vad de gör. De sätter full tilltro till några avelsgurus som just för stunden räknat ut att vissa egenskaper just nu är värdefulla i detta ekonomiska system.  Man har ingen kontroll alls över de egenskaper man inte avlar efter. Man vet inte ens vilka de är. När det så blir fel så drabbar det inte en besättning utan hela jordklotets besättningar om det vill sig riktigt illa.

CVM är en förkortning av Complex Vertebral Malformations och uppträder inom den internationella Holsteinrasen. Missbildningar har observerats hos aborterade foster, förtidigt födda kalvar och dödfödda kalvar. Man har inte funnit defekten hos äldre kalvar. I allmänhet är vikten reducerad hos individer med defekten. Yttre kännetecken för CVM är att hals och nacke är förkortad samt att knä- och kotleder kan vara sammandragna. Dessutom har det förekommit missbildningar av hjärta. Defekten har spårats till tjuren Carlin M Ivanhoe Bell, en tjur som har haft stor spridning i den internationella Holstein-populationen.

http://www.svavel.se/doks/cvm_om.asp

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 16 feb-05 kl 21:00 »
Tacka vet jag vanligt sunt bondförnuft! De som ej har vanligt sunt bondförnuft åker nog dit på ett eller annat sätt ändå, förr eller senare, av en anledning eller en annan.. Sen är det självklart att de stackare som håller djur i djurfabriker tänker annorlunda, men i många fall så har de väl nästan glömt att det är djur de arbetar med..
Den som förlorat djur pga av att något/några inköpta djur haft en smittsam sjukdom tycker inte att det är fel att alla ska ha djuren märkta.
Den som hittar omärkta djur bland sina egna en tidig sommarmorgon blir inte glad!
Det har absolut inget att gör med någon "saknad av bondförnuft" jo förresten kanske det ska vara hos de som har omärkta djur då..

Alla vill väl ha friska djur oavsett hur många man har, det kan väl aldrig vara en felaktig önskan. Att antyda att de som har många djur (vart går gränsen?) skulle glömmt att de jobbar med djur tycker jag är fult gjort mot våra duktiga bönder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Häggblomma, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser