Skulle man inte kunna driva en kompressor med vindkraft och sen driva tryckluftsverktyg m.m. utan omvägen till el och batterier som måste bytas ut efter x år/djupurladdningar?
Den stora förlusten är kompressionsvärmet men har man en vedbrasa kan man låta tryckluften passera en slinga genom den innan man släpper ut den genom den pneumatiska motorn. Men det är ju inte alltid man eldar och inte alla pneumatiska motorer tål höga temperaturer.
Nej. Motorn drivs av ett tryckfall över snurran. PV=nRT. n är ju per definition konstant, R är allmänna gaskonstanten och håller du T konstant kan ju inte PV ändras! Då står det still.
Risken är att jag blandar ihop korten lite men så här funderar jag.Om du tar en gasoltub och öppnar kranen på vid gavel så orsakar ångbildningsvärmen en kylning av tuben så tillslut så stagnerar blåset. Tuben blir så kall att gasen slutar att förångas.(Jag såg en utrustning en gång där tuberna värmdes med ytterligare gas för att höja effekten)Lika kraftigt blir det nog inte från en trycklufttub så länge inte trycket omvandlar gasen till vätska men en viss kylning blir det.Här gäller alltså inte isolering då förlorar man energi utan att själva förrådet tuberna måste värmas något.
kan man lätt dubbla volymen som passerar genom motorn med samma tryckfall. - Dubblerat utbyte av högvärdig energi alltså.