Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som odlar dinkel?  (läst 6532 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Någon som odlar dinkel?
« skrivet: 21 jan-08 kl 18:22 »
Är lite nyfiken på att odla dinkel, är det svårt jämfört med andra sädesslag?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Någon som odlar dinkel?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-08 kl 16:52 »
Är lite nyfiken på att odla dinkel, är det svårt jämfört med andra sädesslag?

Enligt mina mycket småskaliga försök är det ungefär som att odla vete. Men det kan vara svårare att få tag på en sort som mognar i tid. Jag föreslår att du kolla vad Allkorn har att erbjuda. Se www.allkorn.se . Dock kan de endast erbjuda något kg. Du får uppföröka själv.

Det svåraste med dinkel är att skala den. Man bör ha specialmaskin. Obs att om dinkeln ska sås så ska den inte skalas.

Du kan läsa en del om odling och småskalig förädling av dinkel och annan spannmål i Fri Jord nr 2 2006:
http://www.frijord.se/sidor/tidigare_nummer.htm

Se även gärna min och Paul Teepens kapitel om småskalig spannmålsodling i boken Fröodling på www.fröodling.se.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 25 jan-08 kl 08:52 »
Går den att sälja vidare till någon som skalar eller går det att få den skalad av någon? Antar att en skalmaskin är dyr

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 25 jan-08 kl 23:09 »
Går den att sälja vidare till någon som skalar eller går det att få den skalad av någon? Antar att en skalmaskin är dyr

Jag är inte så orienterad i västsverige. Nån lokal kvarn kanske. Annars på riksplanet kanske Saltå kvarn. De vill ha biodynamisk säd men kan hjälpa till med preparatbiten.
Annars så är det nummer av Fri Jord jag rekommenderade en rätt skaplig rundmålning av olika småskaliga spannmålsinitiativ runt landet. En prenumeration kostar f ö enbart 140 kr per år för fyra nummer med en hel del innehåll.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 29 jan-08 kl 08:20 »
Ska beställa fri jord...

Närmaste kvarnen hade haft planer på dinkel för många år sedan, men hoppade inte på då.

Finns det någon enklare skalmaskin för husbehov?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Re:Någon som odlar dinkel?
« Svar #5 skrivet: 02 feb-08 kl 13:19 »
Ska beställa fri jord...

Närmaste kvarnen hade haft planer på dinkel för många år sedan, men hoppade inte på då.

Finns det någon enklare skalmaskin för husbehov?

HejLinda!
Jag hittade just en utmärkt resurs för dig, liksom för mig och förhoppningsvis andra här på forumet:
http://www.spelt.se/

Angående skalning se särskilt: http://www.spelt.se/maskiner.htm

Längst ned på sidan står det en del om skalning till husbehov. Men det finns ingen enkel patentlösning såvitt jag kan se.
Anders

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Någon som odlar dinkel?
« Svar #6 skrivet: 02 feb-08 kl 13:26 »
Är det någon som kan tyska, som kan gå in och kolla vad en sådan skalanläggning kostar???

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 02 feb-08 kl 14:27 »
Är det någon som kan tyska, som kan gå in och kolla vad en sådan skalanläggning kostar???

Vilken maskin syftar du på? Det finns flera på den sida jag tipsade om!

Ljungen

« Svar #8 skrivet: 06 feb-08 kl 17:31 »
Hej, på Gotland är det ganska många som odlar dinkel. skalmaskin är ganska dyra och jag vet inte om det går bra att skala själv.
Lånade en ganska ny bok om dinkel:" Nya dinkelboken" av Ingeborg Vatheur, där finns mycket om dinkel och odling, recept mm,
Anders

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 07 feb-08 kl 14:41 »
Vilken maskin syftar du på? Det finns flera på den sida jag tipsade om!

Vilken som helst egentligen, så man vet hur dyrt dyrt är, förslagsvis den minsta... mer kommer jag inte att kunna odla

Johannes

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 feb-08 kl 12:35 »
Det finns en alternativbonde söder om Sävsjö han malde visst bara på vanligt vis i en kvarn i Komstad utanför Sävsjö.
Omdet ska skalas visste inte jag. Intressant.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 15 feb-08 kl 08:19 »
Hittade på MM i Skene en lokal odlare i sjuhärad som sålde speltmjöl... Ska ta och ringa han/hon och kolla hur de lösar skalning/malning. Kanske kan man sälja dinkel direkt till dem?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 16 feb-08 kl 15:36 »
Nu har jag ringt  ;D

Tydligen så skalar och maler Vänga Kvarn (ligger i Borås- Ulricehamnstrakten tror jag), men det är inte en så purfärsk farbror som har kvarnen. Så om han lägger ner är det ont om skalare.

Jag kan iaf köpa utsäde nu av den lokala odlaren, fast dinkel/spelt sås tydligen på hösten  :'(, så jag får vänta tills dess...

git

• På våran gård är det
« Svar #13 skrivet: 18 feb-08 kl 16:49 »
Vänga ligger utanför Fristad ca 2 mil från Borås riksväg 42.
Vänga kvarv tillverkas potatismjöl ( helt onödig info)
Spännande tråd.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Westan

« Svar #14 skrivet: 22 feb-08 kl 22:57 »
I västergötland finns ju Wästgötarna men det visste ni väl.
www.wastgotarna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
Plummer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser