Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måla cementpannor  (läst 5932 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
måla cementpannor
« skrivet: 17 jan-08 kl 16:34 »
Taket på min lada/stallbyggnad hade från början spåntak. Sedan satte man läktar på spånet och la cementpannor på. Det hade säkert gått jättebra om man hade satt läkterna up ifrån och ner istället för att sätte dem på tvärren så att evt vatten inte kan rinna av och all skräp från spånet och annat hade kunnat trilla ner och ut. Men så gjorde man ju inte här inte!!! Nä! >:(
Nå men det jag undrar nu är att när jag lägger om taket så vill jag gärna använda de gamla cementpannorna. Det är de här platta pannorna men jag behöver måla dem och tänkte att vattenglas kanske kunde användas för att få en vattentät yta.

Letade på vattenglas och hittade detta inlägg på forummet Bygga hus tror jag det var.

Är det någon här som vet något om detta? ???

Re: Färg till eternit tak ??

Silikatfärg är ett bra alternativ, men dyrare.
En sak jag gjorde innan kallasfalten sattes dit, var att bestrycka plattorna med vattenglas, samma som finns i silikatfärg, men jag tog den billigare natriumsilikaten.
Plattorna som kan vara spröda av ålder och mossväxt, bli förstärkta och tätare.
Vattenglasen till taket kostade 12:- kilot + moms och jag använde ca 10 kg som 20% lösning.

I äldre tider målade man med vattenglas, sedan med vattenslammad järnoxid, och tog sedan och kapslade in den svarta (eller röda) färgen med vattenglas.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ersam

• -
Re:måla cementpannor
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 17:44 »
Vaddå "behöver" måla? Varför då? Osnyggt?

Har förvisso sett röda cementpannor men misstänker att det är pigment i "smeten". Har aldrig hört att man som underhållsåtgärd ska behöva måla sina (cement-) pannor.  ???

ES

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 17:55 »
Det tillverkades ett tag på 40-50-talet cementpannor som målades på ovansidan, resten av pannan var cementgrå.
Har förresten ett svagt minne av att ha sett en småskalig tillverkning av såna i min barndom.
Jag har några såna liggande men tycker dom är rätt fula, dom åldras inte vackert i motsats till tegelpannor, färgen blir grårosa eller försvinner helt.
Tvåkupigt tegel kan man få gratis eller för nån krona styck, jag skulle hellre välja såna än att måla om cementpannorna.
Risken finns ju också att färgen inte håller så bra, då ser taket inte vackert ut om några år.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 17:57 »
Zeke det är nog sådanna du beskriver där. Hade gärna tagit tegel men taket är närmare 350 m2 stort så det går åt jättemånga tegelpannor.

De har varit röda en gång i tiden. Nu är de bara lite röda längst upp. När man borstar av dem för mossa od så dammar den röda färgen av. De är absolut inte snygga, gråa som de är nu och de är mycket porösa så de suger åt sig mycket vatten.
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 17:59 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 18:08 »
Cementpannor är ju tunga också, tyngre än tegelpannor tror jag.
Varför inte plåt istället, det gör nog att livet för ladan förlängs med åtskilliga decennier.
En granne till mej har/hade en lagård/lada med såna cementpannor.
Det taket rasade ihop för ett par år sen när det var mycket snö.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 18:13 »
Eftersom man är lite tokig och tycker det är intressant med material från olika tider så ser jag en poäng att försöka bevara pannorna. Dessutom är det ju billigare än att lägga plåt då ju "råvaran" finns. Sen om det är snyggt eller inte är en annan sak.

Hembygdsföreningen där jag bor (utanför Alingsås) har en "maskin" för tillverkning av sådana pannor och de kan väl knappast vara ensamma.

Personligen hade jag sparat lite till ett mindre uthus och ersatt det med begagnade lertegelpannor. Kanske inte allt på en gång...

ES

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 18:27 »
Jo men , Ersam, det är inte enbart för att de skall se snyggt ut. Det är för att de suger så mycket vatten att den underliggande spånen blir mycket fuktig och håller på att ruttna upp. Jag tänkte att om jag kan täta dem med vattenglas och samtidigt måla dem enligt nedanstående "recept" så blir de ju som nya. Ja och så har jag ju dem allihop!

I äldre tider målade man med vattenglas, sedan med vattenslammad järnoxid, och tog sedan och kapslade in den svarta (eller röda) färgen med vattenglas.
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 18:29 av Snarrarp »

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 17 jan-08 kl 19:00 »
För mej är det klockrent, pannor som läcker som såll duger möjligen till vägfyllning.
Byt taktäckning eller förbered dej på att rensa upp efter ett takras.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 19:19 »
Jag håller med zeke, lägga om taket med läckande pannor är slöseri med tid och pengar och framför allt med byggnadens framtid. Det kommer att läcka, det kommer att ruttna, det kommer att gå sönder och det kommer att vara ett elände att få fason på.

Vill man använda pannorna för att det är roligt, och det är väl en anledning så god som någon, är det bättre att lägga ett tätt tak på någon mindre byggnad, läkta på det och lägga på pannorna. Gärna en låg byggnad så man inte behöver kava runt så mycket på taket när pannorna efter hand måste bytas.

Här är några avskräckande exempel på effekter av läckande pannor, tegel i dessa fall.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 jan-08 kl 19:27 »
Ulric : hur många tak/byggnader har ni egentligen ??   :o

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 17 jan-08 kl 19:31 »
Det framgick inte tydlig från början att pannorna läcker igenom vatten...
Då kan jag dessvärre instämma i rådet att tänka på andra lösningar - MEN är det verkligen där problemet ligger? Det är kanske så att de inte ligger som de ska?

Är de inte spruckna så verkar det konstigt att det skulle läcka igenom - att de blir fuktiga är en sak...

Mitt tips! Spara några till ett mindra bygge. Riv bort läkten. Lägg på masonite - rör inte det gamla spåntaket om möjligt. Lägg läkt först uppifrån och ner och sen tvärs över (avstånd efter pannan). Skaffa billigt lertegelpannor någonstans. Garanterat ett bra tak som håller många år bara du håller efter trasiga pannor. Dessutom snyggt.

Billighetsalternativet är att lägga plåt - kanske på befintlig läkt. Skippa takpanneimitationen bara - vidrigt!

Annars låter det seriöst om du kan hitta någon behandling för att täta pannorna men det låter som det är mycket jobb.  Antar att du först måste ta ner alla - rengöra dom noggrant och sen lägga dom på tork innan målning. Vad gör du med huset under tiden?

Lycka till!
ES

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jan-08 kl 19:41 »
Ulric : hur många tak/byggnader har ni egentligen ??   :o

Hmm... nio i varierande grad av förfall. Några av taken på bilderna är numera åtgärdade eller på väg att bli åtgärdade.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #12 skrivet: 17 jan-08 kl 19:45 »
Tack ES
Nä det är inte så brottom som det kanske lät. Jag har tid att hitta på något och bestämma hur jag vill göra. Det är det jag har börjat på här. Hur skall jag göra med taket under tiden? En fruktansvärd (bra) fråga :) Om det inte var för de felriktade läktar var det inte så svårt, då kunde jag ta en bit i taget, men det blir svårt att få samma höjd på taket om man gör rätt med läkterna (dubbel läkttjocklek) och då måste jag nog göra hela sidan på en gång.
Men jag är fortfarande intresserad av metoden med vattenglas och vattenslammad järnoxid om någon skulle veta eller höra något om det

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 17 jan-08 kl 20:19 »
Men jag är fortfarande intresserad av metoden med vattenglas och vattenslammad järnoxid om någon skulle veta eller höra något om det

Jag är också nyfiken! Kan du inte ta ner typ en halvmeter - meter i bredd av hela taket och tillfälligt ersätta med en plåt. Tvätta av (stålborsta), torka (har du tillgång till pannrum?) och behandla med din dunderkur. Lägg sedan tillbaka. Hade varit väldigt spännande att höra om dina erfarenheter om resultatet! Säg bara till om jag kan hjälpa till med denna studie på något sätt!

ES

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #14 skrivet: 17 jan-08 kl 20:23 »
Jag lovar rapportera om jag gör det. Om jag lyckas få någon vägledning i hur man gör och med vad. Det finns några ställen till som jag kan frågan. Och ES tack för erbjudandet om hjälp med studiet
Mette
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 20:24 av Snarrarp »

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 jan-08 kl 10:05 »
Ligger inte cementplattorna på taket redan, är det tveksamt om det är idé att renovera dem.

Äldre cementålattor är inte täta, de kan tätas med vattenglas till en kostnad för material på ca  4:-/kvm.

Jag har tätat mina spröda eternitplattor med vattenglas, de låg ju redan på taket, annars skulle jag nog inte besvärat mig med att lägga dem.

Vattenglas kan pigmenteras med järnoxid, röd eller svart,  betalade knappt 1000:- för 25 kg.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 22 jan-08 kl 12:19 »
 :D Härligt att någon känner till vattenglaset. :D De ligger redan på taket men jag tänkte faktisk att ta ner dem och behandla dem. De är ju inte så stora och om man bara behandlar det som syns finns det många skarver som vattnet kan sugas in under. Så det blir ett stort arbete men till sommar får jag 40m2 som jag kan börja med och sen byta ut osv. :P Vet du om man skall stryka en eller flera gångar?

Skytten

• Skåne
SV: måla cementpannor
« Svar #17 skrivet: 13 jun-08 kl 11:38 »
Ska pannorna av först, så kan de tätas med vattenglas genom doppning!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
SV: måla cementpannor
« Svar #18 skrivet: 13 jun-08 kl 19:46 »
Ja det var ju inte dumt att doppa dom. Det måste ju gå väldans mycke snabbare. Tyvärr har jag fått skjuta taket på framtiden men jag ska göra det så småningom :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser