Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ta bort rost?  (läst 47694 gånger)

Glädjefrid

  • Inlägg: 27
Hur ta bort rost?
« skrivet: 10 feb-05 kl 01:20 »
Har en gammal järnspis som ej varit i drift på många år. Hur tar jag bäst bort ytrosten och behandlar den efteråt?

Göran_N

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • Nyköping Biodlare
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-05 kl 02:50 »
Sandblästra verkar vara det som gäller.
Sedan är det bara att "måla" med unsvärta.

Glädjefrid

  • Inlägg: 27
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-05 kl 14:56 »
Blästring låter dyrt / jobbigt, jag hade tänkt mig något enklare, typ stålborste och något preparat. Om man blästrar måste man väl montera ner delar av spis och ugnslucka vilket jag drar mig för, allt sitter "där det ska" i ett äldre uthus som tjänade som bakstuga för många år sedan.

VH
RN

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-05 kl 18:56 »
Stålborste och envishet går bra!  ;D Svärta efteråt. Små detaljer som rostat ihop kan du med fördel lägga i coca cola för att få "rostfria".  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Glädjefrid

  • Inlägg: 27
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-05 kl 19:07 »
Okej, tack för tips om coca-cola, anar att det är fosforsyran som är den verksamma beståndsdelen.
Ingen som känner till någon form av kombination av rost-bortmedel och spissvärta? Som är möjlig att blanda till själv?
VH
RN

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-05 kl 22:44 »
Att blästra är en ganska bra metod, sand och luft är ganska snälla saker.
Visst är stålborste och envishet bra, men du har säkert nog att göra ändå, ring ngn mekanisk verkstad eller ett båtvarv och fråga om de har blästerutrustning och kan tänka sig att blästra din vedspis. Det är ett ganska snabbt jobb och borde inte kosta för mycket pengar, så kan du ägna dagen åt de roliga grejerna som att svärta spisen, installera den och baka bullar.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Glädjefrid

  • Inlägg: 27
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #6 skrivet: 11 feb-05 kl 01:10 »
Vad är egentligen den där svärtan?
Nått man kan göra själv?
Spissvärta??

Det finns ingen som har nått "magiskt" preparat tips om vad som både skulle kunna ta bort rost och svärta in en spis?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #7 skrivet: 11 feb-05 kl 13:52 »
Lite ytrost? Hm.....stålborste och en trasselsudd med linolja. När man eldar sen blir spisen svart och fin.

johole

  • Inlägg: 191
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-05 kl 10:17 »
Biltema Rostborttagare:
"Avlägsnar rosten och ger en plåtren yta klar för grundmålning. Appliceras på det rostangripna området med pensel. Låt medlet sitta en stund. Torka sedan bort rosten med en ren, torr bomullstrasa."

www.biltema.se

Sjekk "Urbane myter ":
http://www.truthminers.com/truth/coke.htm

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #9 skrivet: 19 feb-05 kl 01:29 »
Sjekk "Urbane myter ":
http://www.truthminers.com/truth/coke.htm


Aha! Tänk vad man lär sig! Ja, i  mitt tidigare inlägg fattas lite text. Jag har inte själv provat colametoden, bara hört talas om den - precis som många, många andra... Bra att få veta att det inte funkar. Nu slipper jag köpa äcklig cola för att testa själv.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #10 skrivet: 24 jul-05 kl 11:23 »
ett hett tips för att få bort rost:citronsyra
finns i krydhyllan på konsum

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #11 skrivet: 30 jul-05 kl 19:53 »
Vad är egentligen den där svärtan?
Nått man kan göra själv?
Spissvärta??

Läste för länge sedan att man kunde göra något med bärs, men har glömt detaljerna. Kan det ha varit ihop med kimrök? Ska försöka återkomma med detta, så slipper folk köpa den dyra sörjan  ;)
/Attis

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #12 skrivet: 30 jul-05 kl 20:30 »
Har en gjutjärns-gryta. Har ej provat cola el citronsyra. Försöker förgäves olja in denna med olja, på svag värme på spisen..
Har fett, ifrån slakt, i frysen. Funderar på om denna fettar in pannan.

MVH Häx

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #13 skrivet: 04 okt-05 kl 02:11 »
Jag har inte provat, men läst att rabarberblad är bra till att rengöra grytor.

Jag har en koppar-gryta på övervåningen, vardagsrummet.  denna var tänkt att vara en skräp hink. Denna har blivit en pinke-balja för mina bebis pojkar.  (jag har endast toa på nedervåning), Ärget lossar utav deras urin.. Intressant iaktagelse.. Denna kommer att förbli "skräpbalja". Jag kommer aldrig förvara mat i denna.  Då mina små-pojkar blivit mer "rumsrena" kanske jag använder denna balja för att ha dekorationer i.

Häx

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #14 skrivet: 09 okt-05 kl 23:20 »
Visst kan en syra lösa rosten, den behöver inte vara av nån exotisk sort, ta ättika.

Blästra är inte helt fel, du behöver inte en industrikompressor och en lastbil sand, som vid fasadrenoveringar. En högtrycksspruta, med våtblästring, skulle kunna gå bra, låt den torka snabbt sen. Svårare ställen kan kräva stålull och det kan du ta hela spisen med om du är ihärdig. Spisen blir förr eller senare svart, men vill du inte vänta så svärta den, riktig spissvärta är harmlös, och spisen blir fin.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

huggiådra

  • Inlägg: 39
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #15 skrivet: 12 okt-05 kl 18:33 »
gamla rostiga kärl (stekpannor etc) av gjutjärn blir som nya efter följande behandling : gräv ner kärlet i glöden efter en eld som förslagsvis eldats utomhus (även en gammaldags bakugn kan användas) tills kärlet är rödglödgat. ta bort det,skrapa bort ev rost med stålborste,låt svalna (=mörkna) , gnid in med djurfett,låt kallna = voila!
borde kunna användas på mindre spisdetaljer också - fixa stor brasa bara..

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #16 skrivet: 16 okt-05 kl 19:46 »
det finns stålborstar till vinkelkabar som man kan använda, mycket effektiv om man nu vill borsta, sedan finns det mindre till borrmaskiner som gör susen de med.

citroncyra finns som sanitetsrent från ocean på t.ex. granngården, bra mot massor av saker. att ha en flaska i tvättstugan är inte fel.

startbil 953

  • Gäst
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #17 skrivet: 04 dec-05 kl 15:39 »
Mellass och vatten fungerar utmärkt.  1.5 liter mellass till 6 liter vatten. Låt objektet ligga i blandningen några dagar till veckor, ta upp och borsta med en diskborste eller liknande imellanåt och rosten försvinner.  Dock blir härdat stål svart. Övrigt blötjärn blir blankt.  Låter helt osannolikt men det fungerar minst lika bra som citronsyra.

Lycka till

Mikeyse

  • Gäst
Re:Hur ta bort rost?
« Svar #18 skrivet: 29 dec-05 kl 14:41 »
Jag gjorde ren en gjutgänrs spis i sommras, den var en sådan där stor saftig sak med ugn o hela altet. Körde på med sandblästern man behöver ingen direkt stor kompresor men någon som kan hålle ett trykk på minst 6 bar är att rekommendera. minst 3,5 hk kan köpa så¨dan för 1500 kr ca om man inte hyr eller låna av någon då.
Obs använd kisel flingor att blästa med eller glas de är bättre än sand flingorna.

Du kan ävne sätta sliptrissa på vinkel maskinen o köra fins många bra olika trissor för detta.  

Jag rekommender inte någon av de övriga förslagen då du komemr att få in vatten som för med sig smuts in i de minstqa utrymmena o så binder de fukt där o senda rostar det för dig igen.   vatten o järn går aldrig bra ihop.

Har du mycket fritid över så kan du ju alltid ta stål borsten´ dock inget som jag skulle rekommdera


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 5 användare
Efwa, addebadde, beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser