Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu får vi säkert en kalv!  (läst 5426 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Nu får vi säkert en kalv!
« skrivet: 17 jan-08 kl 13:15 »
Kvigan är svullen i rumpan.."banden är släppta" och fått ett jättejuver..Det hänger lite slem i rumpan också..

O jag är alldeless till mig.. Oohh..så ROOOOOOLIGT!! *hoppar upp o ner*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
Re:Nu får vi säkert en kalv!
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 13:37 »
Å, vad spännande! Vi väntar fortfarande på årets första, och får vänta några veckor till.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 14:41 »
Samma här, 2 mån kvar tills årets första kalv  :)

Hoppas allt går bra med kalvningen "Frances".

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 17:27 »
Jag håller alla fingrarna på att det ska gå bra!

Se till att ha kameran nära till hands. ;)

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 19:42 »
Jajamen, kameran är laddad  ;D

Hon är annars "som vanligt". Spenorna står åt alla håll av det fyllda juvret..för ngn vecka sen gick det inte att urskillja ett juver..

Övervakningskameran riggas ikväll :D

Det är min "snälla" kviga som nästan har blivit tam  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 23:28 »
Hur ärdet, kan hon se ut sångn dag eller nåt? Hon verkat helcool vid det härlaget iallafall.

Fast jag vet, jag vet, det kan stona också göra en kvart innan dom börjar visa att dom ska föla  ;)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 18:20 »
Hur gick det i natt. Har det kommit någon kalv?
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Lövåsen

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 18 jan-08 kl 18:24 »
Jag fick årets första kalv på nyårsdagen, som en liten överraskning.   Kvigan var tydligen tjuvbetäckt när
vi köpte henne i våras..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 18 jan-08 kl 18:33 »
Kvigan var tydligen tjuvbetäckt när vi köpte henne i våras..

Sånt är tråkigt  :-\
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 19 jan-08 kl 02:59 »
Jo så kan de gå ett tag, med svullnad å sprängfullt läckande juver. 4-5 dagar undefär, sen ploppar ;)  de lilla livet ut!!
Bilder vill vi ha!Massor! ;D
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 19 jan-08 kl 09:51 »
i bland kan kvigor fyllt i juvret o se ut som de skall kalva i mer än en vecka.. kanske två...
andra kor kan fylla i juvret färdigt under kalvningen o överaska en... kanske bara släppt ner ena senan lite så man tänker ... njaa inte i natt iallafall.. o när man gör sin godnatt runda så springer kalven i lagårn.... ;)

så de är ju väldigt olika..

säger som min mormor sa till mig då jag väntade mitt första barn... de kommer då de är färdigt... ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 jan-08 kl 08:48 »
Som sagt.. Kvigan ser fortfarande "färdig" ut.. En erfaren bonde tyckte också att det kommer nog "när som helst" men eftersom det är en kviga så kan det ta nån dag..

MEN kon fick en svart liten krabat igår ;D
Hon såg inte mer annorlunda än hon brukar.men jag anade ugglor när hon inte ville äta lunch maten... Det var ju faktist precis som när stona fölar så det var inga fråge tecken.

När hon väl gick i o la sig så kom det en liten kalv på två röda :)

O jag menar liten! Har aldrig sett en mindre miniatyr kalv, o han är sååååå söööt :D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 21 jan-08 kl 10:15 »
Grattis!!
Det är egentligen bara bra att kvigor får små kalvar tycker jag.. de kommer att växa till sig iallafall..
Finns inget värre än en kviga som får en stor kalv... puhh..

Vi fick också en kvig kalv i går..en av min gamla kor Blida som fick lila Brända -vit med svarta öron.. fjällis alltså.. efter tjuren Dacke..

Vad är de för ras på din förstakalvare?
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 21 jan-08 kl 13:39 »
MEN kon fick en svart liten krabat igår ;D

Ett stort grattis och vad skönt att det gick så "lätt".
Jag blir alltid orolig när någon ska föda för första gången. Oavsett djur (eller människa ;))

Berätta mer.... vad blev det för kön? , färg?
BILDER...... ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 jan-08 kl 14:45 »
Det kommer bilder ;D

Kolsvart tjur :-*

Minaär blandras mellan highland o fjäll.

Fats är lite fundersam..tycker att han sover väldigt mycket.. men kalvar kanske ärså. Är van vid fölisar som hoppar o skuttar första dagen..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 21 jan-08 kl 14:52 »
Dom sover mycket i början.  :)

Men kolla för säkerhets skull så han inte har förstoppning och är slö därför?
Eller har selenbrist...

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 09:51 av Rosa »

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 jan-08 kl 17:34 »
Förstoppning har slagit mig med!

Kan tyvärr inte göra så mycket åt det just nu innan gubben kommer hem. Är inte superintresserad av att antasta kalven till en o-tam ko höggravid  ;D

Visst  måste det vara samma sak med tarmbecket på kalv som hos föl?

Har inte sett ngt iallfall. Och kon vill gärna inte visa upp sin lilla skatt heller...

Hur vet man om han har selen brist?

Falin

• -
« Svar #17 skrivet: 22 jan-08 kl 07:02 »
Vad roligt att det kommit en kalv, även om det var "fel" ko!  :)

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 jan-08 kl 11:58 »
Jag vet inte vad jag ska tycka om kalven, han går o äter o går ett par varv och lägger sig sedan o sover igen.. Sover väldigt djupt också och bryr sig inte så mycket om omgivningen.. Annars verkar han hur kry som helst :D

Men kvigan då  ::) Det hänger ännu mer slem i rumpan på henne nu och hon ser helt färdig ut för kalvning men annars är hon precis som vanligt.. Det kan väl inte va nåt fel..eller? med tanke på slemmet..?

( Ja..jag börjar märka själv att jag verkar lite paranoid kanske.. ;))

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 22 jan-08 kl 15:45 »
de brukar ha ganska mycket flytningar några dar innan kalvning.. just dagarna före lite extra mycket...
det är väl bl a slemproppen som skall släppa..
precis som på människor..

de är bara o vänta o se..

som sagt kvigor kan ibland se kalvfärdiga ut i ett par veckor... jätte svullet juver, svullna i blygden osv.. har ibland också förvärkar precis som människor..

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser