Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisning för ute-linderödare  (läst 4033 gånger)

louise

• Gäst
Grisning för ute-linderödare
« skrivet: 16 jan-08 kl 23:09 »
Nu har en "traditionell" bonde skrämt upp mig att det inte är lönt att låta min sugga grisa ute. Hon kommer ligga ihjäl ungarna menar han. Hon måste in i box å kultingarna måste ha värmelampa. Men ska jag lyssna på det?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Grisning för ute-linderödare
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 23:20 »
Låt honom inte skrämma dig. :)
Även suggor som grisar inne kan ligga ihjäl sina små. T.o.m. minigrisar. ;)

Jag låter visserligen mina suggor att grisa inne, men det är mest för att jag är så fjollig och vill vara med. Dessutom väger jag kultingarna vid födseln och senare varje vecka. :-[
Det är då mera praktiskt att ha suggan inne då.

De allra flesta som jag vet har "utegrisar" grisar just....ute.
Det är det mest naturliga för dom. :)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Misse

• nr 9424
« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 00:33 »
SUCK... :(
 När jag och exfrun hade en massa linderödingar för typ 10 år sen minst, så var dom alltid utomhus, och fick alltid föda ifred. Men det var väldigt intressant att studera dessa fantastiska kloka djur när det var värpa ungar-dags.
Några dagar innan det var dags började modern 'boa', då slängde vi in några höbalar till henne så gjorde hon själv en varm och goer bädd.
Hon klarade detta utmärkt själv!! ute i ett 3-väggars plåtskjul av enklast möjliga sort, även om det ibland var ett antal minus vid värpningen, dom är helt fantastiska!!!
Och jag kan inte minnas att någon blev platt under dessa år, ibland la hon sig naturligtvis på nån unge men när den då skrek hjärtskärande så lyfte sig suggan någon centimeter eller 2  några sekunder så kunde den lille kravla ut och suggan sänka sig sakta igen...
Detta med uppmärksamheten för att inte platta till ungarna varierar säkert från morsa till morsa men min uppfattning är att dom flesta varelser som är naturliga och inte alltför hårt avlade mår bäst av att få göra det naturligt som dom själva vill :)
Gissar att dom ryktena har uppstått genom några få händelser, som sen har blivit en stor 'sanning'
Som en av mina vänner som 'vet' att "kosovo-albaner är ett tjuvaktigt jävla pack ALLIHOP" eftersom några såna stormade in på hans företag en dag för 9-10 år sen och bar ut en massa saker för honom. Sen spelar det ingen roll hur mycket man än försöker att logiskt peka på alla andra skötsamma 3 miljoner k-alb, och våra goa pizzabagare som är varma människor som aldrig skulle göra nåt sånt ens i tanken. Han tror ändå det. Vi människor (dom flesta) fungerar tyvärr så i våra rädslor :( Så även sanningen att suggan ligger ihjäl dom flesta ungarna, och dom som hon inte ligger ihjäl...-dom fryser ihjäl...  Så många "kloka ord" vi fick från folk under den tiden. "Gauu inte in te modern näer ho fött ongarna, ho döar dejj direckt"   BULLSHIT!
Bonden är säkert go, Lollo. Men stäng av öronen för sånt, låt dig inte skrämmas 8)
Du har en fascinerande tid framför, är inte utan att jag blir en gnutta avis...
Hadebäst ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 01:14 »
de är klart att du kan låta grisarna grisa ute...
det är ju de som är hela iden med ute grisar...

Våra suggor buakr nästan alltid grisa ute..

oftast går det bra.. tex som i våras..
då grisade suggan i en gammal ensilage bal.. fast hon hade två hus att välja på..
hon bäddade o boade o grisade.. det gick bra o de 10 grisarna var glada o pigga..
visst strök det med någon gris men det brukar de kunna göra ibland..

galten bodde i ena huset...

vi stängde inte av hagen som vi annars brukar göra..

året innan gick det inte lika bra.. då hade vi bara ett hus o grisningen gick ju bra... men efter ca en vecka så blev mer än hälften ihjältrampade.. antagligen kom suggan i 5 dygns brunsten o galten hängde väl efter o förskte para sig även inne i huset vilket ju inte är så lyckat..

oftast brukar vi stänga av hage med en eltråd... då suggan har grisat...
o ställer in ett hus till till den andra grisen..

man brukar ju märka när suggan inte kommer ut o äter.. går man då o tittar så brukar hon ligga där  med sina små ... o då är de bara att stänga av hagen så hon kan vara i fred om man vill det..

man skall inte lägga sig i så mycket utan sugga n bruka sköta de små själv...  man skall inte ge henne förmycket mat de första dagarna utan bara lite grann ... brukar balnda i lite ljummet vatten o betfor i gröpen...... det gillar hon...

att grisarna skulle bi ihjäl trampade bara för att suggan är ute är ju helt fel.. det beror oftare på att suggan inte får vara ifred eller på att hon helt enkelt är ouppmärksam inte är så bra mor helt enkelt..

vi har haft ute grisar sen 1991 o ibörjan hade vi vanliga scan hybrider..
den ena var oerhört försiktig o smög ner längs väggen o vred försiktigt upp jvert trampade aldrig ihjäl nästan någon gris...

en annan elit gylta slängde sig mer eller midre ner o lågihjäl hälfen...

det är precis lika med linderödarna.. vi hade en jätte duktig sugga som fick över 15 små grisar fler år i rad.. hade bara 14 spenar o vi lät naturen ha sin gång o hon kalarde nästan alltid 13 eller 14 st...

O värme lampa behövs inte alls. se till att ströa eller hellre ge grisen strö av hö eller halm i en hög så bär hon in det i huset själv...

bädden värmer sig sen o det är som en kompost...
så inte fryser grisarna ihjäl inte..

våra grisar grisar ofta då de är både 15 o 20 garder kallt...

bara de har torrt o bra med strö..

Man ser då grisningen är nära .. då har suggan boat o lagt ihop allt stö i en hög...
 ;)

en liten bild på några smågrisar kanske de är runt 2-3 veckor... ute i vår solen.. ;)

« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 01:14 av gimskogen »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 16:20 »
Så många "kloka ord" vi fick från folk under den tiden. "Gauu inte in te modern näer ho fött ongarna, ho döar dejj direckt"   BULLSHIT!

Nja...Bullshit ska man nog inte säga. :-\
Man ska aldrig lita på en sugga med kultingar. Speciellt inte en som har fått en kull för första gången.
En av mina suggor är otroligt vaktig mot oss när hon har kultingar.
Gud nåde den som kommer i närheten av hennes bäbisar. :o
När hon inte har kultingar är hon världens goaste. Hon kommer och vill bli kliad på magen och bakom öronen, vi kan klippa klövarna och borsta henne utan protester, hon följer med oss som en hund.

Som en liten parantes (om du inte redan visste det), så föder jag upp minigrisar till sällskap och alla våra minisar är extremt tama coh hanterade, men när det är grisningar på gång får man vara lite på sin vakt. ;)

Det kan vara nog så skrämmande att bli hotad av 35 kg gris. Värre är det av en på 200 kg. ::)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 16:23 »
en liten bild på några smågrisar kanske de är runt 2-3 veckor... ute i vår solen.. ;)

Sjukt söta! :-*
Jag bara tok-älskar deras små knorr-svansar.
(önskar att minigrisarna också hade det.)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 21:00 »
Ja, jag tänker då iaf aldrig mer låta några grisa ute i hyddor, om jag kan hindra dom, nån kan ju komma tidigare än planerat. Nu har vi visserligen vanliga suggor, och det är möjligt att dom är klantigare, det skiljer ju väldigt mycket på individer också, och gyltor är ju oftast försiktigare än gamla.
Men vi hade iaf två som grisade i hydda i somras, den ena fick 12 och låg ihjäl 7 första natten.. Den andra fick 14 och låg ihjäl 9 under de första dagarna..så istället för kanske 23 avvanda småttingar fick jag 10.
och det har vi helt enkelt inte råd att chansa på, har vi det reultatet hela tiden kommer vi att gå i konkurs. Nä, här får dom grisa i box, och gå där till 10 dagars ålder, sen släpps dom ihop med andra suggor och småttisar, och får gå ut om dom så vill. Då kan vi åtminstone hoppas på ett snitt på 12 avvanda per sugga.
Sen är det ju det här med kastreringen, dessa två kullar gick inte att ta, det gick överhuvudtaget inte att gå i närheten av suggorna. det kan ju gå an om man har 2 suggor, men ska det vara kanske 10 som grisar så blir det ju ett hopplöst arbete att försöka kastrera dom. Jag hörde om en uppfödare, han krävde att dom anställda skulle krypa in i hyddorna på natten och smyga ut kultingarna och kastrera..Behöver jag säga att han hade svårt att få folk som jobbar kvar?
Det kan väl heller knappast vara en tillfällighet att KRAV övergett att dom ska grisa i hydda, och tillåter grisning i box enligt de regler som jag beskrev?

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jan-08 kl 21:40 »
Vad är det som gör att det går bättre i box för dina? Det låter ju rätt så katastrof med alla de där kvävda kultingarna, men jag förstår inte varför suggan inte ligger ihjäl dem i en box också.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 22:02 »
Dels upplevar jag att man överhuvudtaget kan vara hos dom på ett annat sätt, man är ju lite skyddad iaf. Se har jag ju värmelampan, och den är ju inte i första hand för att dom inte ska frysa ihjäl, för vi har halm,så det gör dom inte, men den är ju till för att få bort dom från suggans närhet. När hon får mat så stänger jag in dom under lampan nån timme medan hon äter och dricker och grejar med halmen och såna saker, sen får dom komma ut när hon förhoppningsvis lagt sig, men det är inte alla som gör, och då får man släppa ut dom iaf och ha lite koll medan man går i lagården. Dom snabbaste kullarna lär sig på nån dag att det är skönt under lampan och går dit för att sova , och då är dom ju skyddade i sin hörna och kommer bara fram för att äta dom första dagarna. Det är lättast på vintern och så, när det är kallt i lagårn, då går dom till lampan snabbast.. :)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 17 jan-08 kl 22:10 »
men jag förstår inte varför suggan inte ligger ihjäl dem i en box också.

I de traditionella grisningsboxarna finns det en "inne-ram" gjord på rör. Den går utmed väggarna en liten bit ifrångolv och vägg.
Detta gör att när suggan lägger sig så blir det ett litet mellanrum som ger kultingen en chans att komma undan.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jan-08 kl 00:35 »
Här en lite talande bild (tagit med mobilen därför lite dålig) Denna sugga var en av dom jag talade om som i somras låg ihjäl halva kullen..Nu grisade hon igen i början på veckan, 13 levande födda, och nu efter den kritiska första veckan är det 12 kvar.. :) Och inte tycker då jag att dom har det så dåligt där i sin lilla hörna.. ;)
« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 00:38 av Fridolf2 »

RiverCottage

• Halland
« Svar #11 skrivet: 27 jan-08 kl 13:31 »
Haha.. lyssna mindre på gamla gubbar..
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 29 jan-08 kl 11:05 »
läs gärna under tråden  bra läsning om utegrisar. Eko grisar  

där står de endel...mat nyttigt..

lycka till.. :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 29 jan-08 kl 11:11 »
I de traditionella grisningsboxarna finns det en "inne-ram" gjord på rör. Den går utmed väggarna en liten bit ifrångolv och vägg.
Detta gör att när suggan lägger sig så blir det ett litet mellanrum som ger kultingen en chans att komma undan.

man kan bygga utegris hyddorna som en tipi då kan små grisarna lägga sig ute vid väggarna...

min erfarenhet är ändå att det viktigaste är en bra sugga... som är duktig o lägger sig försiktigt..  endel är också väldigt vaktiga... andra inte..

vill man kastrera grisarna så hade vi en vagn som vi gav suggan mat i..när smågrisarna under smågrisarnas fösta vecka o stängde till.  drog på gasen på traktorn.. .. smög fram o satte en lucka för dörren på hyddan. sen kröp man in o la smågrisarna i en säck.. sen gick vi till lagårn o kastrerade dem.. vi använde bedövningssalva..

de funkade bra för oss i ganska många år..
 :-[

louise

• Gäst
SV: Grisning för ute-linderödare
« Svar #14 skrivet: 12 apr-08 kl 17:25 »
Okej,  nu är det dags för Hillevi, kultingarna kommer inom ett dygn om jag gissat rätt.

Nåt jag ska tänka på som jag inte känner till? (ja ni vet ju inte vad jag redan vet, men allt det orkar jag inte dra..) Akuta saker som kan hända?

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser