Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtor  (läst 26332 gånger)

Draupner

Ärtor
« skrivet: 16 jan-08 kl 23:06 »
Kan man så vanliga gula ärtor från ett paket? Hur går man tillväga och hur torkas de?

morris matte

Re:Ärtor
« Svar #1 skrivet: 19 jan-08 kl 21:09 »
Det går alldeles utmärkt att så ärter som man köpt i påse - både gula och gröna.  ;) De måste/bör blötläggas först i ca 24 timmar för att groningen ska komma igång. Jag har fått jätte fina plantor alltid utom den gången jag glömde dom i tre dagar i blötet. Det tyckte dom inte om.

hustran

« Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 00:29 »
Jag sår alltid gula ärtor från vanligt "köpepaket". De behöver inte blötläggas, men gror ngt. långsammare annars. Tänk bara på god värme i jorden. Sedan plockar vi dem när de är ganska välmatade. Kokar i saltat vatten, gärna med en nypa socker i också. Smält smör och duka med stor tallrik och en äggkopp el. liknande. Häll det smälta smöret i äggkoppen och doppa sedan ärtskidorna i smöret och dra dem njutningsfullt mellan tänderna. Detta kallas släpärtor och är gudomligt gott. OBS. det går alltså bara med de gula ärtorna, åkerärt. Det blir mer lättplockat om de får klättra litet, så jag brukar använda ett ca. 60-70cm. armeringsjärn som sticks ned i landet.

Radar

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-08 kl 16:14 »
När jag var en liten grabb på 8-9 år sköt vi prick med blåsrör och ärtor vi köpt på affären. Året efter såg jag att det växte ärtplantor här och där runt tomten. Då hade jag glömt att vi hade "sått" dessa och var mycket förundrad var dom kommit ifrån.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Ärtor
« Svar #4 skrivet: 23 feb-10 kl 15:37 »
Hej! Tänkte låna den här tråden lite. Har ett gammalt potatisland som det odlats potatis kontinuerligt i minst 50 år, kanske så mycket som 150 år... Tänkte det kunde vara på sin plats att låta grödorna börja rotera lite på det  :)

Hade tänkt odla ärtor och bönor där i år och skulle vilja ha lite tips på sorter som är bra om man vill torka dessa för långförvaring. Gärna lite handfasta tips på hur man torkar dem också. Är ganska grön på det är med grönsaksodling så ta det gärna på en grundläggande nivå...  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 23 feb-10 kl 15:55 »
Nästan alla ärtor och bönor går utmärkt att torka, för att sedan lägga i blöt och koka, även många år senare.

Gå med i föreningen Sesam, så får du deras frökatalog med beskrivningar av gamla, ofta lokala, svenska sorter.

När du ska torka ärtor och bönor väntar du med skörden tills baljan är torkad och lite skrumpen, men inte så länge att baljan börjar spricka upp, för då trillar fröna ner på marken.

Sedan tar du ur ärtorna eller bönorna ur sina baljor, och lägger dem luftigt på brickor, och rör om dem regebundet, oftare i början, mindre ofta mot slutet. Två gånger om dagen kan vara lämpligt i början. Låt torka i 2-3 v, tills de garanterat är genomtorra, lägg dem i lufttäta burkar och förvara torrt och svalt, gärna i källare men åtminstone inte över normal rumstemperatur.

Vilka sorter som passar dig bäst beror på vilka du tycker är goda, och på vilka du kan få tag i. Tyvärr är utbudet ganska skralt bland fröfirmornas ordinarie utbud, men de som finns fungerar bra, även om de är vanliga. Själv gillar jag det som är lite udda  :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-10 kl 16:27 »
I ärtväg får det nog bli vanliga "gula" ärtor som det i tråden verkar bara att köpa ett paket i affärn. Bönor är det lite värre med. Tycker att kindneybönor, vita och svarta bönor är goda men de är väl kanske inte riktigt skapt för vårt klimat (södra hälsingland)?

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 feb-10 kl 16:34 »
Torkade frön är just det man sparar i underjord på Svalbard, just för att kunna ta dem i bruk i framtiden.

Ärtor som har lagrats i mer än 200 år har man fått att  växa upp.
Det krävs att de är just torkade för att kunna gro efter lång förvaring.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-10 kl 03:27 »
Jag hittade ett paket från affären som hade stått så där 20 år i matkällaren och innan jag slängde tog jag några och provade om de kunde gro - några gjorde det!   o

fyytl

• Gästrikland
    • Järbo trädgårdsservice
« Svar #9 skrivet: 27 feb-10 kl 16:20 »
Runåbergs fröer har många gamla fina ekologiska frösorter med historiebeskrivning. De jobbar för att hålla liv i våra gamla frögener. På deras hemsida finns en komplett frökatalog. De kan ofta ha bra härdighet på sorterna eftersom de odlats så länge i Sverige.
Egen företagare som vill kunna leva på egen skog och trädgårdsskötsel. Driver med min sambo ett solosågverk och en trädgårdsfirma. Producerar lokalt virke med målet att få rätt virke, skapat med långsam tillväxt. Drömmer om höns, kaniner och andra matnyttiga djur samt egen odling på vår gård.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 27 feb-10 kl 16:39 »
Att det ska vara svårt att stava en del svenska ord rätt. Det heter ärter, hörrni. Inte ärtor. ÄRTER!

Jag har ofta använt ärter från affärn som utsäde, även bönor. Kidneybeans funkade utmärkt härom året, men vi har ju milda höstar.
snus? vad är priset på en pris?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 27 feb-10 kl 17:16 »
Att det ska vara svårt att stava en del svenska ord rätt. Det heter ärter, hörrni. Inte ärtor. ÄRTER!

Jag har ofta använt ärter från affärn som utsäde, även bönor. Kidneybeans funkade utmärkt härom året, men vi har ju milda höstar.

Kidneybönor, om jag får be!  :P
....eller borde det vara kidneyböner, enligt samma princip  ???
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #12 skrivet: 27 feb-10 kl 17:33 »
Citera
Ärtor och ärter är båda korrekta pluralformer. Tekniskt sett är ärter pluralformen av ärt, medan ärtor är pluralen av ärta.

Ärter används främst som en kollektivbeteckning, därav ärter och fläsk. Man tänker då inte på varje enskild ärta utan på mängden. Ärtor används ofta om man kan räkna ärtorna, t.ex. kan man säga att det ligger en ärta eller tre ärtor på ett fat. Man säger vidare många ärtor men oftast mycket ärter.

Men i talspråk uttalar många pluraländelsen -or som -er. Man skiljer i tal då inte mellan pappor och papper, och inte heller mellan ärtor och ärter. Det kan sedan göra det svårare att avgöra om det i skrift skall vara ärter eller ärtor, och ofta skriver man ärtor för att man tror att ärter är slarvigt.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 maj-10 kl 14:18 »
Det heter ärtor i plural (Gammal femininum  plural av substantivet   ärta).  er- formerna har i mellansverige ersatt or-formerna på många feminina substantiv  (kroner flicker mm).

I modern svenska tänker vi inte så mycket på substantivets (språkliga)kön, trots att det svenska språket har 4 genus  han, hon, den det.   
Ärtan hon är god, sa man förr. Många säger nog den om ärtan idag.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #14 skrivet: 06 maj-10 kl 15:42 »
Kidneybönor, om jag får be!  :P
....eller borde det vara kidneyböner, enligt samma princip  ???

eller "njurbönor"? :D Kan man göra kidneypaj på dem tro?

Vurre

« Svar #15 skrivet: 06 maj-10 kl 16:29 »
Det heter ärtor i plural (Gammal femininum  plural av substantivet   ärta).  er- formerna har i mellansverige ersatt or-formerna på många feminina substantiv  (kroner flicker mm).

I modern svenska tänker vi inte så mycket på substantivets (språkliga)kön, trots att det svenska språket har 4 genus  han, hon, den det.   
Ärtan hon är god, sa man förr. Många säger nog den om ärtan idag.
ärt, ärten, ärter heter det.

Eller kanske man har örtor istället för örter i sin hage?
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 06 maj-10 kl 16:43 »
Vad det heter bestämmer nog ingen, men visst säger man ärten i delar av landet, prinsessan låg på en sådan, men där jag bor säger ingen infödning ärten, utan ärtan.

Ska man vara riktigt petig så har HC Andersson fel, prinsessan låg på en ärta, fröet heter ärta, medan växten ärt.  Ärtor är pluralis av ärtväxtens frön, och ärter är pluralis av växten.
« Senast ändrad: 06 maj-10 kl 16:51 av Skytten »

karsan

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 07 maj-10 kl 01:31 »
'Ska man vara riktigt petig så har HC Andersson fel, prinsessan låg på en ärta, fröet heter ärta, medan växten ärt.'

Ska man vara riktigt petig var det nog översättarens fel.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 31 mar-14 kl 15:12 »
Denna kom upp som slumpad tråd.

Peter Erlandsson (gammal Sesamräv) hävdar bestämt följande språkbruk:
Om fröna (de där runda som rullar i handen): en ärta, flera ärtor.
Om sorterna (Torsdagsärt, Östgöta gulärt, och allt vad de heter): en ärt, flera ärter.

Jag tycker detta är en bra ordning, så jag följer den. Jag skulle kunna tänka mig att säga en ärt, flera ärter även om plantorna. (Vet inte vad Peter anser om det.)

gudu

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 01 apr-14 kl 21:13 »
Jag tror att i meningen "prinsessan på ärten" styr "på" dativ och ärten skulle i så fall vara en gammal dativböjning.

Jämför "att gå till sjöss" där "till" styr genitiv.
Tanken är snabbare än handen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser