Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ada 11½  (läst 1524 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Ada 11½
« skrivet: 16 jan-08 kl 20:14 »
Min seniorhöna Agda skall fylla 12 eller13 år nu. Jag fick henne med hönshuset i somras och hon värpte inga ägg när hon kom. Men gissa om jag blev överraskad i morse! Det var 1ägg för mycket :o i hönshuset och det hade fel färg också! Agda har börjat värpa igen, vilken otrolig dam! Jag skall spara ihop några av hennes ägg och kläcka, för hennes gener är värda att bevara! Hoppas hon vill ruva dem själv!  ;D

amarantus

• Gäst
Re:Ada 11½
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 20:23 »
Vilken kämpekvinna du har i hönshuset :D vilken ras är det?

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 20:28 »
Häftigt!  8)
Sicken höna  ;)

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 20:35 »
Vilken kämpekvinna du har i hönshuset :D vilken ras är det?
Jag har haft kort ute på Agda och det har gissats på alla möjliga raser. Hon som hade Agda förrut minns inte vilken ras hon är bara att det är en "gammal" ras. Efter att själv ha tittat på en uppsjö bilder och läst så tror jag att hon är Gotlandshöna.

Melica

« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 21:57 »
Här är bilden:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=24251;start=msg182302#msg182302>

(Johe71: Tack för att du beskriver hur man gör olika saker! Jaglyckades tyvärr inte länka till ett ord fast jag tyckte att jag följde din beskrivning exakt... Har du någon gissning på vad jag gör för fel?)
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 22:00 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 22:12 »
Vad kul! Och så finns det de som tycker hönor är slut när de är tre år...

Grattis Agda! Ja, hennes gener ska du vara rädd om! Roligt för henne om hon fick bli mamma också!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jan-08 kl 11:22 »
Här är en nytagen bild på Agda. Jag tror att hon väger ca 2kg. Så, kan hon vara en Gotlandshöna?

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 jan-08 kl 11:33 »
Jag har haft Gotlandshöns men ej ngn röd-brun! men det kanske det finns däremot..vet inte det!

Jag är iallafall imponerad av hönans ålder! :D

snorpan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 jan-08 kl 11:47 »
Hej

Nu är ju inte jag någon expert på hönsraser  men om jag jämför med mina Gotlänningar, så tror jag på att Agda är någon annan ras. :-[

Däremot så har jag ett par hönor som inte jag häller vet rasen på, och dom är väldigt lika Agda.

Så om någon vet rasen på henne så kanske jag också får svar på vad mina kan vara:D
/Jenny
« Senast ändrad: 19 jan-08 kl 11:52 av snorpan »
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser