Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borymmare  (läst 5054 gånger)

Vasajungfrun

Re:Borymmare
« Svar #20 skrivet: 25 jan-08 kl 00:59 »
Jag vet inte ännu... En massa ägg hade hon under sej senast jag var där (för kanske 2 timmar sen) och som sagt har jag bara sett EN gullig fjunboll ännu... Jag har släckt för natten åt dem... men kanske jag smyger mej in ännu en gång och kollar läget??
Tror jag är mera nervös än Agnes!!

Vasajungfrun

« Svar #21 skrivet: 25 jan-08 kl 01:09 »
Jag ger upp... har försökt få in fotot nu så många gånger men inte lyckats.... återkommer med det senare!!!

Tindranu

• Småland
« Svar #22 skrivet: 25 jan-08 kl 08:50 »
Vi väntar med spänning!!
Så mysigt med kycklingar....

LÄNGTAR..... ;)
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Melica

« Svar #23 skrivet: 25 jan-08 kl 09:41 »
Låt bli att förhandsgranska sedan du lagt in bilden, utan posta meddelandet direkt så går det lite bättre. Ibland har jag lyckats om jag minskat bilken till 45 istf 50 kb.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #24 skrivet: 25 jan-08 kl 10:08 »
Grattis till dunbollarna!
Citera
Bara värpte och värpte och sedan la hon sej ner för att ruva
Om du inte har plockat undan äggen och "sparat" dom för att sedan ge henne alla ägg samtidigt så skiljer det ju rättså många dagar (12st ägg = 12 dagar?) i ruvtid. Alltså alla kycklingar är inte färdigutvecklade samtidigt.
Troligen kommer då inte alla kycklingar att hinna kläckas innan hönan lämnar äggen för att se till att de först kläckta får mat (därför är det bra att "spara" äggen och lägga dit alla samtidigt).
Väntar på att få se bilder! :)
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 10:09 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Vasajungfrun

« Svar #25 skrivet: 25 jan-08 kl 10:15 »
Sitter nu på jobbet så fotona måste jag experimentera med ikväll sen.

Jaha, så jag borde ha plockat bort äggen? Hon började ju inte ruva förrän där var 12 ägg så processen borde ju ha startat samtidigt för alla? Nå, det blir en spännande helg. Jag får väl snabba mej på och ta in de ägg hon lämnar kvar och fortsätta under lampa några dygn?

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #26 skrivet: 25 jan-08 kl 10:26 »
Citera
Hon började ju inte ruva förrän där var 12 ägg så processen borde ju ha startat samtidigt för alla?
Ja om hon inte låg och "värmde" på dom förrän alla var värpta så skiljer det nog inte så mycket i tid.  :)
Det är inte ovanligt att "äggen går ett par, tre dagar över tiden".
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 10:28 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Prosit

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 25 jan-08 kl 21:20 »
När jag har flyttat min ruvhöna nära kläckdatum har hon helt glömt bort sina ägg och lämnat dem. Mitt i ruvningen har det gått bra men flyttar man henne för nära kläckningen så verkar de vara för känsliga och lämnar lätt äggen.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Vasajungfrun

« Svar #28 skrivet: 28 jan-08 kl 09:59 »
Allt gick väl. På lördagkväll flyttade vi ner Agnes och 5 kycklingar + de okläckta äggen. Hon fortsatte att ligga snällt i det nya boet. På söndagen lämnade hon äggen.

När vi kom dit på eftermiddagen låg en kyckling kvar i boet nästan livlös. Vi flyttade den under Agnes och sent på kvällen var han på benen igen så han hade väl hunnit bli rejält avkyld och blev räddad i sista sekunden.

Lovar att komma med foton senare!

Stavern

• Norge
« Svar #29 skrivet: 28 jan-08 kl 10:39 »
Åja...vil gjerne se bilder på de små! Vil også ha!!  :)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Vasajungfrun

« Svar #30 skrivet: 28 jan-08 kl 20:03 »
Få se om dethär lyckas nu... för här är kycklingarna!

Vasajungfrun

« Svar #31 skrivet: 28 jan-08 kl 20:07 »
Jess, det lyckades! Och här kommer den berömda bokyllan!

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 28 jan-08 kl 20:55 »
Så fina!! Grattis!!

Häftig färg på din höna, är tuppen likadan? Jättesöta  ;)

Vasajungfrun

« Svar #33 skrivet: 29 jan-08 kl 08:24 »
Tupparna syns under min profil så de är röd och vit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser