Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hemslakt av gammal tacka  (läst 2970 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
hemslakt av gammal tacka
« skrivet: 16 jan-08 kl 09:56 »
Vad är det som gäller när man slaktar hemma för eget bruk ?
Jag tänker främst på pappersarbetet, anmälning till fårkontrollen tex. behövs det ?
Ska veterinär avliva djuret ?
Var gör man av slaktresterna ?  
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Bovanägare

• Gäst
Re:hemslakt av gammal tacka
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 14:17 »
Man skriver väl bara i fårboken "hemslakt". Ring efter nån slaktkunnig person som kommer och skjuter och sticker henne. Slakt resterna kan man gräva ned eller lägga ut till räven. Ska man ha köttet för eget bruk behöver man inte rapportera på nåt vis. Det är tillåtet att slakta för eget bruk. Ska man ta tillvara skinnet ska man se till att man har salt hemma.Huvudsaken är att personen som slaktar vet vad han/hon gör.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 14:41 »
Förr fick man skicka in huvudet på får över 24 månader till SVA för koll av BSE.
Och över 18 mån för koll av Scrapie.

Men det behöver man inte nu eller  ???

« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 23:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 14:49 »
Jag tror inte man får lägga ut eller gräva ner slaktavfall. Skall det inte skickas för destruktion?
Åsenfår, hundar och katter

agge

« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 16:00 »
Jag tror inte man får lägga ut eller gräva ner slaktavfall. Skall det inte skickas för destruktion?

Jodå det ska skickas till destruktion, och det kostar x-antal kronor
så jag undrar hur många som gör det.  :-X

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 17:39 »
Men om man nu inte skickar iväg det, bränner man upp det själv då ?
Pga smittorisken så får man ju inte lägga ut får, nöt o kanin i skogen.

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

signe

« Svar #6 skrivet: 16 jan-08 kl 18:45 »
För något år sedan fick man gratis hämtning (betalades av Jordbruksverket) när man avlivade gamla får, då de skulle provtas. Samtidigt skickade vi med slaktavfallet från lamm för en mycket billig penning.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 16 jan-08 kl 23:27 »
Ja det står fortfarande att läsa på Jordbruksverkets hemsida att:

Jordbruksverket bekostar transporten av kadaver från självdöda och avlivade får och getter över 18 månaders ålder till destruktion.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 23:28 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 jan-08 kl 23:29 »
Men under 18 månader då? Är det fritt fram?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

signe

SV: hemslakt av gammal tacka
« Svar #9 skrivet: 12 feb-08 kl 15:30 »
Nej så klart inte. Jordbruksverket bekostar transporten om de är över 18 månader, under får du bekosta själv.

ulfg

SV: hemslakt av gammal tacka
« Svar #10 skrivet: 18 feb-08 kl 12:58 »
Ät upp tackan. Fårkött är fantastiskt gott kött, en smula mörkare och med lika  eller ännu bättre smak än lammkött. Det är svenska dumheter att det inte "skulle gå att äta". Som om  man skulle anse att det bara gick att äta kalv och inte nötkött, för att det smakade "kohud". En del problem är inga problem.

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1694 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser