Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orange färg  (läst 2946 gånger)

Pastorn

• -
Orange färg
« skrivet: 15 jan-08 kl 23:29 »
detta kvalar väl bäst in under skogsbruk skulle jag tro:
Vad är det för färg som används vid markering på träden längs alla vandringsleder?
den  är extremt täckande och vid närstudie verkar den penslad, inte sprayad som jag trodde först.
någon som vet, och vet var man får tag i den?

Filip Skräplund

Re:Orange färg
« Svar #1 skrivet: 15 jan-08 kl 23:49 »
http://www.skogma.de/shop/  sök på märkfärg
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 20:21 »
Jag använder "MASTER MARKÖR", för bla uppmärkning av rågångar,,,,,

http://www.spraymaster.se/visaProdukt_G1.asp?ID=32

,,,,och en stålborste med taggigt skrapstål ( se rengöring utegrill), för att skrapa/borsta bort löst sittande bark innan applicering, så sitter det något år extra.

Båda sakerna hittar du på byggvaruhus/järnaffärer och kanske tom på "macken" med lite tur.

Pastorn

• -
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 00:22 »
Ingen märkfärg på träden längs vandringsleder.

Kan återkomma utförligare om du vill veta exakt vad det är för färg.

Jag vill mycket gärna höra utförligare  exakt vad det är för färg!

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 19:34 »
Du kan säkert gå in i din närmsta färghandel och säga att du vill ha färg som man markerar vandringsled med. Jag har själv markerat vandringsleder genom scouterna, kommunen betalade oss för att göra det och färgen hämtade vi på färghandeln.
 Genom åren har man provat många olika sorter:
 från början var det en oljebaserad färg, man sa att vattenbaserad kunde ge röta i träden det målades på, sen blev det sprayburkar men, det gick åt för mycket och diskusionen om gasflaskors miljöpåverkan kom upp, det sista är vattenbaserad färg för träd och miljö.
Färgen har säkert ett eget färg nr för just den blandningen. våra burkar var helt omärkta. Mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Pastorn

• -
SV: Orange färg
« Svar #5 skrivet: 06 feb-08 kl 15:05 »
tack ska ni ha för alla goda råd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
Tomas2015, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser