Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätt lukt på hösilage?  (läst 14050 gånger)

louise

• Gäst
Rätt lukt på hösilage?
« skrivet: 14 jan-08 kl 20:08 »
Jag provar hösilage för första gången, men tycker nu att bal nr 2 luktar kräk. Ska det verkligen vara så eller har den hunnit bli dålig?

Den första var oplastad och luktad mer surt. Tvåan har varit plastad och när jag öppnade den luktade den kräk. Jag tror iallafall att det var så från första dagen. En vecka var det hål i den efter balspjutet och där har höet möglat precis runt hålet. Jag täppte till hålet efter ca en vecka och sedan har den nog stått en månad ungefär.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Rätt lukt på hösilage?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-08 kl 21:52 »
Hösilage ska lukta gott, friskt. Det är svårt att beskriva i ord. Men jag brukar säga att tilltalar lukten mig så är det okej. Det får inte vara någon frän, illaluktande lukt.

Är det mögel på också så ska den kastas i komposten. Eller som jag gör kör in balen till grisarna så bökar de ut balen.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Bergabo

« Svar #2 skrivet: 14 jan-08 kl 21:58 »
Hej! Jag har använt hösilage många år till hästar och har det nu till både hästar och får. Det ska inte lukta kräk/spya! Vi hade en sån bal för ett tag sedan som hade hunnit bli gammal i ytterkanten då vi höll på att slussa över till ett nytt parti och balen därför hann bli nån dag för gammal. Hösilage ska lukta syrligt men friskt. Kasta hela balen är mitt råd. Var också observant på att det inte luktar jord och att du inte hittar rester av jord/lera i hösilaget. I så fall har det kapats för nära marken och får man in jord är risken för botulismbakterier stor. Hästar vaccineras mot botulism men ej får vad jag vet. Hittar jag mögel reklamerar jag balen. Lukta alltid på hösilage innan du fodrar med det. Annars är det ett toppenfoder, fåren älskar det. Vi har TS på ca 65 % och våra får har fast avföring och bädden är torr. Är det varmt ute typ 0-5 grader har jag balen max 4-5 dagar. Är det minusgrader kan den hålla längre.

Mvh Elisabet

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jan-08 kl 22:02 »
Jävla helvete.

Bergabo

« Svar #4 skrivet: 14 jan-08 kl 22:18 »
Men det är säkert så att balen blev förorenad av att den blev skadad av balspjutet. Det måste vara tätt och gärna 7 lager plast. Kolla alltid om balen är skadad. Var den öppen en vecka så hann det nog bli en del bakterier. Hittar jag skadad bal och inte vet hur länge skadan funnits kasserar jag balen, det är trist och kostsamt men jag vill inte ta risken. Hittills har vi klarat alla våra balar från yttre skador men jag behandlar dem som sköra ägg när jag kör in dem på logen. Bara för att enstaka balar är dåliga behöver inte alla vara det. Kontakta den du köpt dem av om du får många dåliga balar, de flesta brukar kompensera med nya balar eller pengar tillbaka om inte hösilaget håller kvaliteten.

Mvh Elisabet

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 22:20 »
Men balspjut ger ju alltid hål, hur menar du? Sen tänkte han sig nog inte att jag skulle vänta en vecka med att tejpa igen hålet...

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 22:22 »
Å det är min sista bal.. de skulle räcka hela vintern, förstår inte hur folk räknar. Jag har lite lite eget hö kvar, men det blir till å akutköpa nåt imorrn.

Bergabo

« Svar #7 skrivet: 14 jan-08 kl 22:35 »
Hej igen! Jag kanske har missuppfattat något och då får andra rätta mig men under alla år med hästar i olika stall så har vi aldrig gjort hål på hösilagebalar innan de ska förbrukas - alltså vi öppnar dem inte/gör hål förrän de ska användas. Före dess behandlar vi dem som sköra ägg d.v.s. jag blir riktigt irriterad om nån råkar göra hål på dem. Så fort man bryter de 7 lagren plast så kommer syre in och då startar bakterie/mögeltillväxten i balen, mer eller mindre, beroende på hur ren grödan var vid inplastningen och yttertemperaturen. Om jag råkar göra hål på balen och tejpar direkt kan jag tänka mig att använda den om den luktar bra sen men då tar jag nog den balen direkt när påbörjad bal är slut. Jag har mest erfarenhet av hästar så det kanske är annorlunda med får men jag skulle inte göra hål förrän balen ska användas.

Mvh Elisabet

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 jan-08 kl 22:51 »
Nä. Trodde jag kunde lita på en av de största ekobönderna vi har här. Det måste väl vara så att det funkar om man tejpar igen det med en gång.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 15 jan-08 kl 09:59 »
En öppnad bale håller ett par dagar upp till en vecka beroende på hur kallt det är ute. Om du väntat en vecka med att tejpa igen hålet Lollo så är balen garanterat kass. Även när man tejpar (som kräver en extra bra tejp, det finns t o m speciella balplasttejper har jag hört) så kan hållbarheten förkortas rejält eftersom det kommit in syre i balen om än aldrig så lite. Med hjälp av ett balspjut har man dessutom fått in luft rakt in i hela balen. Ett skraphål på plasten skadar ju bara ytan så att säga.

Om man måste flytta balar efter att de plastats och innan de ska användas. Så ska det göras mycket försiktigt (tänk på plasten som äggskal) med hjälp av balgrip, inte något som gör hål på eller skadar plasten.

En sak till. Ensilage är alltid plastat, är det ingen plast runt är det hö. Ensilering är en sorts konservering av gräset och kräver en syrefri miljö efter konserveringen är klar. Enligt uppgift är det svårt att få hö fräscht i en storbal med tanke på att det måste vara så torrt för att inte damma (mögla).
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 17:43 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 15 jan-08 kl 10:06 »
Vad är det för bonde som säljer en ensilagebal som han stuckit hål i?
Han måste ju fattat att den inte skulle förbrukas samma dag.
Plastade balar som inte ska öppnas genast ska man lyfta med rundbalsgrip, inte med balspjut.
Pengarna tillbaka eller ny bal är väl renhårigast.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 jan-08 kl 19:30 »
Ojoj, hur kan han inte veta att han inte kan flytta ensilaget med spjut då? ushc, jag vill inte bråka med honom, det är en snäll och seriös bonde.

Men som ni säger, ganska grundläggande kunskap om ensilage? Jag blev lite rädd när han använde spjutet men han garanterade att det var ok om jag täppte tll hålet när jag kom hem. Och nje, den icke inplastade var hösilage som ännu inte var plastat. Men jag skulle använda det direkt så för mig hade det ingen betydelse. Men det klart. hur länge det legat oplastat.. nä, det går inte ihop riktigt logiken.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jan-08 kl 20:06 »
Just det, fick hem en ny bal av en annan bonde idag, rent vanligt jävla hö, puh.

Men han sa att mitt ensilage var ok.

Och fårens matvägran, som jag trodde berodde på dåligt ensilage verkar gälla mitt hemproducerade hö också, som de tidigare gärna åt.

Fattar inte, de verkar friska och glada men äter väldigt mycket mindre än för nån vecka sedan, eller några dar. Enda förändring de fått är att de fått komma ut igen efter att ha varit inne en månad. Men kan det verkligen påverka så att de äter mindre?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-08 kl 21:06 »
Ja, helt klart! De väljer att beta gamla rator i hagen istället. Om några dagar tröttnar de antagligen på det och börjar äta hö igen...

Jag har faktiskt utfodrat med rundbalat hö i år. Fåren äter det och gillar det. Kvalitén har inte heller varit dåligt. Det gäller att det är rejält torrt när det rullas och ska sedan förvaras luftigt efter det. Helst stå kvar ute på åkern i torrt väder. De får inte lagras direkt på cementgolv t ex utan det ska vara luft mellan balen och golvet.

Jag fodrar också i vinter med hösilage som är plastad. Samma gräs som höet,men det togs på lite fuktigare marker och därför plastades. När vi flyttade balarna i december så använde vi faktiskt spjutet. De flesta hål tejpades igen men någon bal fick stå otejpad i 1-2 veckor. Den var helt OK, och det har de tejpade också varit! Det beror på att det har varit så pass torrt material. För att mögel ska uppstå krävs det fukt.

Fåren gillar blött ensilage bättre. Jag tror att smältbarheten blir högre? De tenderar att äta grövre gräs om det är fuktigt, jämfört med torrt som måste vara finare. Däremot så är det nästan alltid problam med mögel i de fuktiga balarna.
Det är sällan som jag genom åren har öppnat en fuktig bal som har varit hel felfri! Lite vita prickar är ju helt OK, det är inte farligt, men när det luktar apa och skiftar i brunrödgrönt, då blir jag mäkta nervös! Det slutar alltid med att jag står och sorterar bort halva balar...

Jag gillar torra balar!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 16 jan-08 kl 13:30 »
Det gäller att det är rejält torrt när det rullas och ska sedan förvaras luftigt efter det. Helst stå kvar ute på åkern i torrt väder. De får inte lagras direkt på cementgolv t ex utan det ska vara luft mellan balen och golvet.

Håller med om det mesta du skrivit MEN inte att dom kan lämnas ute på åkern. De utsätts då för fukt mot marken och får i sig jordbakterier i det område som ligger mot jorden. Lägg in dom luftigt snarast.

Citera
Lite vita prickar är ju helt OK, det är inte farligt, men när det luktar apa och skiftar i brunrödgrönt, då blir jag mäkta nervös! Det slutar alltid med att jag står och sorterar bort halva balar...
Lite vita prickar är INTE OK !  Det är möjligen godtagbart, men till får är det mer noga med just ensilagets kvalite än till tex kor så man bör nog vara försiktig även med lite mögelprickar.

Att sortera bort det mögliga i balar som du beskriver "luktar apa och skiftar i brunrödgrönt" är egentligen ingen ide.
Är det sådant mögel är hela balen angripen trots att man inte ser det och då bör den kasseras.

Citera
Jag gillar torra balar!

Javisst är det så men pratar vi plastat foder är det svårare att ensilera ju torrare det blir utan att man får värme i balen som förstör proteinet i fodret eller mögelskador pga för lite syrabakterier till ensileringsprocessen.

Men bäst för djuren är ju HÖ ( torrt  :) ) av bra kvalite som naturligt inte innehåller alla bakterier och jäsningssporer som plastat foder innehåller.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 16 jan-08 kl 13:30 »
om en ensilage bal är dålig så är ofta plasten slemmig på insidan...

då är de inget foder till får...

Vi brukar sälja endle balar..
men vi säljer aldrig tejpade balar .
att tejpa själv då du flyttat dem med piggen är jú en annan sak..

man kan tyvärr aldrig garantera till 100% att en ensilage bal är bra

Vi brukar ge köparen en ny om en är dålig..

vi ahr bal grip i stället. men de är inte heller bra att flytta balarna i onödan med en sån heller. för varje gång man klämmer åt balen med gripen så pyser atmosfären ( de bra "Luften") i bale ut o då sipprar de in syre istället...

och då börjar förruttnelsen..

så man skall flytta balarna så lite som möjligt...

själv brukar brukar jag försöka ge fåren så torrt ensilage som möjligt...

är balen grön o röd fläckig då är den nästan alltid blöt och slemmig.. då är de inget fodwer till får eller kor... utan då ställer jag in dentill grisarna.. då bäddar de i den o gräver runt o på några veckor så är den borta..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 16 jan-08 kl 13:50 »
Och fårens matvägran, som jag trodde berodde på dåligt ensilage verkar gälla mitt hemproducerade hö också, som de tidigare gärna åt.

Fattar inte, de verkar friska och glada men äter väldigt mycket mindre än för nån vecka sedan, eller några dar. Enda förändring de fått är att de fått komma ut igen efter att ha varit inne en månad. Men kan det verkligen påverka så att de äter mindre?

Jag tror också på att det beror på det dåliga ensilaget.

När fåren äter dåligt foder blir det fel på balansen i våmmen och de matvägrar. Det kan ta upp till två veckor för dem att få tillbaka aptiten. Det viktiga är att få i dem hö, vatten och kraftfoder tillräckligt så att dom inte dukar under.
En hjälp brukar vara att ge dem riven betfor. Det är gott och kolhydratrikt.

Nu till ensilaget.

- Du ska inte ha hål på plasten. ( Om det sker när ensilaget är fruset är det mindre skada skedd men hålet måste tätas direkt).

- Du ska göra av med HELA balen på 4 dagar under varmt väder (över +5 grader)

- Du ska göra av med HELA balen på 7 dagar  om det är kallare än +5

- Är balen synbart möglig (vit, grön, blå ) ska den inte användas.

- Luktar den mynta (mintte) eller sumpmark ska den kollas av van ensilageutfodrare ( ej säljaren  ;) ).

Att utfodra säkert med ensilage kräver en hel del kunskap och erfarenhet av ensileringsprocessen.

RaggarBonden  8)

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 16 jan-08 kl 19:18 »
Nu till ensilaget.

- Luktar den mynta (mintte) eller sumpmark ska den kollas av van ensilageutfodrare ( ej säljaren  ;) ).

Vad indikerar lukten av mint för felaktigheter i ensilaget? Åkermynta är ju ett vanligt inslag på blandade slåtterängar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 16 jan-08 kl 22:23 »
Vad indikerar lukten av mint för felaktigheter i ensilaget? Åkermynta är ju ett vanligt inslag på blandade slåtterängar.
Mintlukten signalerar att det är osynligt mögel i Hösilage. Många tycker att fodret luktar "friskt" men är egentligen mögligt. Möglet kan då oftast ses om man studerar gräset noga som vitt ludd kring stråna.
Samma doft kan även förekomma i mögligt hö.

RaggarBonden  8)

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 jan-08 kl 23:07 »
Tack för matvägrantips! De har inte varit intresserade av höet idag heller. Ska jag bara fortsätta med hö och hoppas det ordnar sig? å så kanske lite kraftfoder?

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser