Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätt lukt på hösilage?  (läst 14027 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Rätt lukt på hösilage?
« Svar #20 skrivet: 17 jan-08 kl 00:05 »
Äter dom inget hö alls ?

Och dom får inget kraftfoder ?
Är hagen snöfri och det finns gammalt fruset gräs där ?
Har dom diarre ?

När ska dom lamma ?

Några frågor som hör till "dålig aptitfrågan".

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #21 skrivet: 17 jan-08 kl 00:36 »
lollo bor inte du ganska långt söderut eller har jag tagit fel...

är de grönt ute...
går de o knaprar ute ihagen...

här hos oss är de 1 dm snö så här finns inte mycket gräs att äta..

men min bekant som bor i skåne säger att även korna går o gnager i backarna...  att det finns ett o annat strå kanske..

kan ju var de också som gör det...

men som rosa säger hur beter de sig annars?

även vi har ju milt o regn just nu...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 jan-08 kl 14:24 »
Jag kan ge ett delsvar på frågorna. Ja det är grönt här nere i lollos trakter, jag har dock ingen aning om hur stora marker lollo avsatt till vinterhage.

Om man inte observerar djuren en längre stund så är risken att man bara ser när de idisslar och då kan man få intrycket av att de inte äter. Å andra sidan är det kanske bättre i detta fall att för säkerhets skull utgå från att det finns ett problem och försöka göra något åt det.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #23 skrivet: 17 jan-08 kl 15:39 »

Och fårens matvägran, som jag trodde berodde på dåligt ensilage verkar gälla mitt hemproducerade hö också, som de tidigare gärna åt.

Fattar inte, de verkar friska och glada men äter väldigt mycket mindre än för nån vecka sedan, eller några dar. Enda förändring de fått är att de fått komma ut igen efter att ha varit inne en månad. Men kan det verkligen påverka så att de äter mindre?

Jag beklagade mig för en gammal erfaren fårägare att mina får börjat äta dåligt. Jag fick till svar att det är helt normalt eftersom mina tackor just nu befinner sig i lågdräktigheten, då äter de lite.
Samtidigt har snön försvunnit och fåren hittar gröna strån som de nopprar hela tiden, det kanske också gör att de äter mindre hö.
Åsenfår, hundar och katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 17 jan-08 kl 17:31 »
Jag beklagade mig för en gammal erfaren fårägare att mina får börjat äta dåligt. Jag fick till svar att det är helt normalt eftersom mina tackor just nu befinner sig i lågdräktigheten, då äter de lite.
???

Normalt så äter fåren massor under lågdräktigheten,
och sen när fostren börjar ta mera plats närmare lammningen så äter dom mindre för att maten inte får plats...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #25 skrivet: 17 jan-08 kl 18:54 »
Mintlukten signalerar att det är osynligt mögel i Hösilage. Många tycker att fodret luktar "friskt" men är egentligen mögligt. Möglet kan då oftast ses om man studerar gräset noga som vitt ludd kring stråna.
Samma doft kan även förekomma i mögligt hö.

RaggarBonden  8)
Vi har mintdoft i de flesta av våra hösilagebalar, men inget mögel. Doften kommer väl istället ifrån den åkermynta som skördats in i balen.

Det doftar f.ö. ljuvligt om dessa balarna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 jan-08 kl 19:45 »
Nej men alltså, sättet jag avgör hur mycket fåren äter är genom att se hur mycket foder som går åt. Normalt äter de "en höhäck" per dygn, nu är de nere i en halv. Jo, de har börjat äta mer under dagarna vi har diskuterat. Just nu prioriterar de det omdiskuterade hösilaget framför mitt vanliga ängshö.

Uteytan de har är .. beror på om man frågar mig eller eu-kontrollanten. Jag skulle säga 0,06 ha, hon skulle antagligen säga 0,2.

Och dräktiga är inte meningen att de ska vara, men det kan ju haft roligt i löndom:) Bagglammen fick gå kvar lite väl länge.

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 18 jan-08 kl 18:26 »
Nej men alltså, sättet jag avgör hur mycket fåren äter är genom att se hur mycket foder som går åt. Normalt äter de "en höhäck" per dygn, nu är de nere i en halv. Jo, de har börjat äta mer under dagarna vi har diskuterat. Just nu prioriterar de det omdiskuterade hösilaget framför mitt vanliga ängshö.
Mina väljer också hösilaget framför det torra höet. Hur "gott" höet än är.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Rätt lukt på hösilage?
« Svar #28 skrivet: 21 nov-11 kl 11:30 »
Pga mögligt hö och att det är fullkomligt omöjligt att hitta ordentligt fårhö här på dessa kanter har jag köpt två stora balar hösilage till mina 8 får o 20 kaniner. Bonden sa att den kunde hålla 3-4 veckor!! Annant än de 4-7 dagar som omskrivs här. Hmmm! I dag har jag öppnat den första. Det såg fint ut men det fanns faktisk vissa ställen där det var lite vitt mögel. Det plockade jag bort. Sen var det nåt ställe där det luktade mera fränt. Det plockade jag bort det med. De två bagglammen har fått en del o de äter med god apptit. Fåren har fått lite de med men inte så mycket. Men det är lite otäckt att fodra med när man läser hur illa det kan gå. Dock måste det gå bra för annars finns det ingen mat att tillgå.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 nov-11 kl 11:35 »
I år är ju inget perfekt väder för att öppna för mycket ensilage, om man säger så, det är ju alldeles för varmt. Det bonden sa gäller troligen om det är minusgrader.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #30 skrivet: 21 nov-11 kl 13:56 »
Pga mögligt hö och att det är fullkomligt omöjligt att hitta ordentligt fårhö här på dessa kanter har jag köpt två stora balar hösilage till mina 8 får o 20 kaniner. Bonden sa att den kunde hålla 3-4 veckor!! Annant än de 4-7 dagar som omskrivs här. Hmmm! I dag har jag öppnat den första. Det såg fint ut men det fanns faktisk vissa ställen där det var lite vitt mögel. Det plockade jag bort. Sen var det nåt ställe där det luktade mera fränt. Det plockade jag bort det med. De två bagglammen har fått en del o de äter med god apptit. Fåren har fått lite de med men inte så mycket. Men det är lite otäckt att fodra med när man läser hur illa det kan gå. Dock måste det gå bra för annars finns det ingen mat att tillgå.

Du måste ta bort allt som är mögligt och det runt om. Känner du värme i balen ska detta tas bort snarast och kasseras. Värme innebär tillväxt av mögel och bakterier så bort med det genast. Sen bör du lufta ensilaget innan du ger det om du har mögeltillväxt. Har du mögel finns det risk för att du också har tillväxt av Clostridium botulinum och denna bakterie producerar ett dödligt nervgift (även kallat botulism). Det positiva är att denna bakterie inte kan överleva om det finns tillgång på syre vilket innebär att luftar du höet så dör bakterien. Var försiktig, jag har utfodrat djur med balar som har angrepp av mögel men då har det varit lokalt och jag har tagit bort allt mögligt och allt som är varmt. Då har det varit ok med det är ju mycket som kasseras. Och en öppen bal anses inte kunna hålla sig i 3-4 veckor. Kanske om det är kallt ute (många minusgrader) men man ska inte ha det som riktlinje. Du får se till att köpa ensilage i mindre balar eller hö. Tyvärr är det så att du kan inte ge det som är dåligt även om det inte finns annat att tillgå. Djur ska ges foder av god kvalité just för att de inte ska bli sjuka, om du måste ta ut veterinär så är det betydligt mycket dyrare än nytt grovfoder. Tyvärr  :-\

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #31 skrivet: 21 nov-11 kl 15:25 »
Du måste ta bort allt som är mögligt och det runt om. Känner du värme i balen ska detta tas bort snarast och kasseras. Värme innebär tillväxt av mögel och bakterier så bort med det genast. Sen bör du lufta ensilaget innan du ger det om du har mögeltillväxt. Har du mögel finns det risk för att du också har tillväxt av Clostridium botulinum och denna bakterie producerar ett dödligt nervgift (även kallat botulism). Det positiva är att denna bakterie inte kan överleva om det finns tillgång på syre vilket innebär att luftar du höet så dör bakterien. Var försiktig, jag har utfodrat djur med balar som har angrepp av mögel men då har det varit lokalt och jag har tagit bort allt mögligt och allt som är varmt. Då har det varit ok med det är ju mycket som kasseras. Och en öppen bal anses inte kunna hålla sig i 3-4 veckor. Kanske om det är kallt ute (många minusgrader) men man ska inte ha det som riktlinje. Du får se till att köpa ensilage i mindre balar eller hö. Tyvärr är det så att du kan inte ge det som är dåligt även om det inte finns annat att tillgå. Djur ska ges foder av god kvalité just för att de inte ska bli sjuka, om du måste ta ut veterinär så är det betydligt mycket dyrare än nytt grovfoder. Tyvärr  :-\
Ja jag har tagit bort allt som jag såg var mögligt. Det mesta är nog bra. Konstigt hur stor skillnad det är mellan alla som utfodrar med hösilage. Du skriver ensilage men jag antar att du har set att jag skriver hösilage och att det kanske inte är så stor skillnad på hur man behandlar mögligt sådant. Och ja självklart är det både bättre o billigare att ge bra foder jämfört med att måste ha hit vetten.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #32 skrivet: 21 nov-11 kl 16:09 »
Ja du har rätt  :) I det här fallet spelar det ingen roll om det är ensilage, hösilage eller hö. Enda skillnaden mellan hösilage och ensilage är torrsubstansen och ensileringsprocessen skiljer men precis som du säger spelar det inge roll i det här fallet. Jag ger hösilage men brukar säga ensilage ändå  ::) Lite slarvig ibland  :-\

Danarp

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 21 nov-11 kl 20:36 »
Jag tror nog på att man med näsan kan känna om det luktar gott eller ej. Luktar det illa, släng.
Jag går också på värmen, börjar balen bli varm är det dags att plocka väck.

Angående vita fläckar på balen har jag också hört att det inte behöver vara mögel utan sockeransamlingar. Tydligen tar kor det först om de får chansen...

Lukta och känn så blir det nog bra. Dock låter ju 3-4 veckor som något alldeldes i hästväg i detta varma väder. På vinterna (ca -5) så kan jag få en bal hösilage att hålla max 2 veckor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 21 nov-11 kl 20:48 »
Öppnat hösilage håller en vecka när det är massa minus , så här varmt gäller bara några dagar.
Vi kastar hösilage ..så är det bara .

Jag skulle aldrig använda en bal som hade en enda prick eller luktade minsta surt!! Livsfarligt!! Mögelsporer är osynliga o har infekterat hela balen om det finns en enda prick.

Det är ju vi som djurägare som ska se till att våra djur får bra och hygieniskt foder.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #35 skrivet: 21 nov-11 kl 22:17 »
Angående vita fläckar på balen har jag också hört att det inte behöver vara mögel utan sockeransamlingar. Tydligen tar kor det först om de får chansen...

De via fläckarna/prickarna se bilden helt enkelt är jäst och helt ofarligt men jag brukar ta bort det ändå. Däremot så är det så att finns jäst så är det det tecken på att något har gått fel så man bör vara extra uppmärksam. Så jäst är ok att ge men det är en dörröppnare för mögel så finns jäst är det risk att det finns mögel men det måste inte finnas mögel. Var det där för krångligt  ;D

Nemi

• Gotland
« Svar #36 skrivet: 22 nov-11 kl 10:07 »
Äsch då... min vanliga höleverantör har i år alldeles för grovt hö så jag har precis beställt hösilage i småbal (ca 60 kg/bal har jag för mig han sa), men börjar nu när jag läst tråden få kalla fötter. Varmt på ön och några minusgrader är ännu ej i sikte.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #37 skrivet: 22 nov-11 kl 10:22 »
Äsch då... min vanliga höleverantör har i år alldeles för grovt hö så jag har precis beställt hösilage i småbal (ca 60 kg/bal har jag för mig han sa), men börjar nu när jag läst tråden få kalla fötter. Varmt på ön och några minusgrader är ännu ej i sikte.

Ja, fast småbal borde ju inte vara några problem att göra åt även om du inte har så många djur? Värre med en storbal om man har t ex fem tackor och det är så här varmt ute.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #38 skrivet: 22 nov-11 kl 16:57 »
Vilken tur du har som hittar småbalar. Här i mitt område är det dammsugit för småbalar så det är bara att ta dom stora.  :(

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #39 skrivet: 22 nov-11 kl 17:46 »
Höslilage luktar som torkade fikon man har till julen tycker jag   : ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser