Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Järnspisproblem  (läst 3394 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Järnspisproblem
« skrivet: 14 jan-08 kl 16:52 »
I dag när jag skulle aska ur vår järnspis i köket fick jag inte in asklådan igen, det är som det tar emot längst in, ca sex sju centimeter av asklådan stack alltså ut och gick inte att skjuta in.

Jag lyfte undan kokplattorna ovanpå spisen och pillade lite med spiskroken, det gick att 'lyfta' lite i rostret och till sist fick jag in asklådan igen.

Längst in går en plåt (eller vad det är) i 45 graders vinkel ner mot rostret och möter det, det verkar som om det är där något 'hänger ner'.

Någon som vet vad felet kan vara och om man vågar elda i den innan man åtgärdat det. Jag hoppas det inte är allvarligt, den har fungerat underbart bra hela tiden annars!

Det är en Klafreström n 328 har jag för mig om det är till någon hjälp...
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 16:53 av Rakadero »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Filip Skräplund

Re:Järnspisproblem
« Svar #1 skrivet: 14 jan-08 kl 17:01 »
Jag kan ha fel men detta är min gissning:
Den där vinklade plåtbiten är brännjärnet (av gjutjärn), en utbytesdel som gör att lågorna cirkulerar i spisen innan dom försvinner ut i skorsten.
Viktig för bränsleekonomin alltså.
Den brukar brännas sönder med tiden.
Kolla länken, där finns reservdelar till de vanligaste spisarna.

http://www.j-davidssons.se/

När du ändå är i farten med spisen kan det vara läge att kolla om det eldfasta lerbruket på ugnen är intakt:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=1;action=display;threadid=30492
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 10:12 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

India

« Svar #2 skrivet: 14 jan-08 kl 18:26 »
Det är mycket viktigt att ha ett fungerande brännjärn annars får du för hög värme i skorstenen vilket kan leda till att värmen blir för hög på när -liggande balkar och det kan sluta med eldsvåda. Brukar bli eldningsförbud om sotaren ser det. Elda med måtta tills du fått ordning på spisen.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 15 jan-08 kl 10:02 »
Det är mycket viktigt att ha ett fungerande brännjärn annars får du för hög värme i skorstenen vilket kan leda till att värmen blir för hög på när -liggande balkar och det kan sluta med eldsvåda. Brukar bli eldningsförbud om sotaren ser det. Elda med måtta tills du fått ordning på spisen.

Nja - problemet är snarare att du riskerar att bränna sönder oskyddade delar i spisen. Ett söndrigt järn kan jag inte tänka mig påverkar utgående rökgastemeperatur något nämnvärt och tända eld på kåken.

Elda försiktigt tills dess du har åtgärdat skadan! Eventuellt kan du lägga någon plåtbit som skydd tills dess det är fixat.

Men som sagt hård eldning kan förvärra eventuella problem och du bör kolla upp det. Men ingen panik...

ES
PS. Ser gott ut!

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 23:32 »
I dag när jag skulle aska ur vår järnspis i köket fick jag inte in asklådan igen, det är som det tar emot längst in, ca sex sju centimeter av asklådan stack alltså ut och gick inte att skjuta in.

Jag lyfte undan kokplattorna ovanpå spisen och pillade lite med spiskroken, det gick att 'lyfta' lite i rostret och till sist fick jag in asklådan igen.

Längst in går en plåt (eller vad det är) i 45 graders vinkel ner mot rostret och möter det, det verkar som om det är där något 'hänger ner'.

Någon som vet vad felet kan vara och om man vågar elda i den innan man åtgärdat det. Jag hoppas det inte är allvarligt, den har fungerat underbart bra hela tiden annars!

Det är en Klafreström n 328 har jag för mig om det är till någon hjälp...

Vill du så kan du ta bort brännjärnet och lägga ett tjockt lager med elfast bruk som tål 1400gr.
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 00:54 »
Tack för alla svar!

Nu i kväll så petade vi isär halva spisen (kändes det som)... Vi lyfte ur rostret och brännjärnet och en bit som låg under där och en annan bit som var mot 'väggen' i eldstaden och de keramiska plattorna som stod mot ugnen (de är rätt nya, vi fick dem utbytta när vi köpte huset och hade dit en som tittade på järnspisen, han kasserade de gamla så vi köpte nya såna, ny eldfast lera också, som vi blandade med vatten och järnfilsspån precis som i den tråden du länkade Zeke, det var i rörspisen vi blandade lermjölet med natriumsilikat (vattenglas).

Sen försökte vi få ihop det igen... Det var som att skruva isär en gammal väckarklocka när man var liten...

Efter många timmar och mycket sväring (som maken stod för) förstod vi att biten som låg under hade en gång suttit ihop med rostret (det heter så väl, det där 'gallret' i botten av eldstaden, det som man lägger veden på... Det var alltså den biten som ramlat ner och 'tog emot' när vi försökte skjuta in asklådan igen. Det syntes var brottet var, men det var gammalt, någon hade borrat små hål och lagat med en grov koppartråd, de hade gått av, det var alltså det som hade hänt. Vi lagade den på samma sätt och satte dit alltihop igen (återigen mycket sväring, mycket svarta fläckar över hela kroppen och skrapade knogar).

Allt väl. Men egentligen skulle man ju få tag i ett nytt roster, och kanske ett nytt brännjärn när man ändå håller på, fast det såg helt och fint ut och håller säkert länge till.

Då infinner sig nästa problem...

Vår järnspis heter Klafreström 328 A och det verkar inte som om den modellen existerar... Jag hittar inte något efter 327.

Är då vår spis ett av få (och jättedyrbara) exemplar i en extremt liten serie eller är det en kopia, en förfalskning av en Klafreströmspis... made in Taiwan eller nåt...

Det spelar ju mindre roll så länge den fungerar men det blir ju värre att hitta reservdelar till den...

Någon insatt som har någon aning?
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 00:56 av Rakadero »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 06:54 »
Finns det måttuppgifter på delarna i katalogen eller den du handlar av?
Misstänker att många delar är samma på olika modeller, särskilt när det är slitdelar.
Det går att svetsa i gjutjärn (med lite kunskaper) så har du någon bra fixare i närheten går det säkert att bränna ihop rostret. Annars är det nog inte så dyrt om du hittar en leverantör.

ES

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 18 jan-08 kl 22:27 »
Davidsson har allt för vedspisar . Vet inte om de bara säljer till återförsäljare eller om du kan handla aav dem direkt. Tag kontakt med dem och fråga. Om nån vet är det de. /Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

TorparMicke

« Svar #8 skrivet: 22 jan-08 kl 19:22 »
Hejsan

Det går alldeles utmärkt att handla från J-Davidssons. Dom vet vad dom pysslar med å det känns tryggt  ;)
det går visst !!

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser