Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rost å skräp  (läst 1995 gånger)

Pastorn

• -
rost å skräp
« skrivet: 14 jan-08 kl 15:55 »
har rivit ett gammalt värmesystem och håller nu på med att plocka av alla rörkopplingar (järn) som skall återanvändas i mitt eget hus, de flesta är okej och några ser lite risigare ut, tänkte försöka fräsha upp dem för att se om de är något att ha. de är rostiga skitiga och mer eller mindre igenbeckade så man måste nog lägga dem i nåt typ av bad i ett par dagar, frågan är bara vad  ??? det skall både lösa rost, gammalt lin å allt annat som kan tänkas vara i  så vad tror ni funkar bäst?

Filip Skräplund

Re:rost å skräp
« Svar #1 skrivet: 14 jan-08 kl 16:05 »
Känner du ingen som har ett blästerskåp, nån verkstad eller så?
Man använder alltså små glaskulor som blästermaterial.
Kommer förstås inte åt inne i ventiler och så, men rörkopplingar  kan nog behandlas.
Efteråt ser grejerna ut som nya.
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 16:10 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Pastorn

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jan-08 kl 16:30 »
jo det gör jag faktiskt, att jag inte tänkte på det  :) tack för tipset!

Pastorn

• -
« Svar #3 skrivet: 15 jan-08 kl 19:58 »
men hur går det förresten med invändiga gängor, är det inte svårt att komma åt i alla skrymslen?

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 15 jan-08 kl 20:23 »
men hur går det förresten med invändiga gängor, är det inte svårt att komma åt i alla skrymslen?

Det beror på hur noga man är, men några cm in i röret kan man nog få bort det mesta ur gängorna.
Glöm inte att grejerna ska vara torra när man blästrar.
Bästa sättet att rensa gängorna är att använda en gängtapp.
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 22:36 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 23:28 »
har rivit ett gammalt värmesystem och håller nu på med att plocka av alla rörkopplingar (järn) som skall återanvändas i mitt eget hus, de flesta är okej och några ser lite risigare ut, tänkte försöka fräsha upp dem för att se om de är något att ha. de är rostiga skitiga och mer eller mindre igenbeckade så man måste nog lägga dem i nåt typ av bad i ett par dagar, frågan är bara vad  ??? det skall både lösa rost, gammalt lin å allt annat som kan tänkas vara i  så vad tror ni funkar bäst?

Ska du lösa rost finns någonting som heter Iron Out, man använder detta när man gör rent filtertankar (järhaltigt vatten).
Danny
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Pastorn

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 00:27 »
Mindre detaljer som får plats i en betongblandare kör jag i den tillsammans med torr sand.

Låt gå tills du är nöjd. Den mest gravrostangripna metallbiten blir så kemiskt ren från rost att man knappt tror det är sant.
Billigare och enklare kan det inte bli att "blästra".

Den varianten var inte så dum, måste testa!

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 17 jan-08 kl 01:25 »
Rätt smart idé med betongblandaren, men jag tror inte det funkar så bra på invändig rost i rörkopplingar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 jan-08 kl 20:23 »
Mindre detaljer som får plats i en betongblandare kör jag i den tillsammans med torr sand.

Låt gå tills du är nöjd. Den mest gravrostangripna metallbiten blir så kemiskt ren från rost att man knappt tror det är sant.
Billigare och enklare kan det inte bli att "blästra".

Har du då kvar dom där blandarslevarna ?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare (1 dolda)
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser