Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Befruktat ägg???  (läst 2127 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Befruktat ägg???
« skrivet: 14 jan-08 kl 14:54 »
Måste bara höra här med er, om ett ägg är befruktat, ser man det som en liten vit svag prick på gulan när man krossar ägget. Jag vet att det inte är äggsnodden som visar att ägget är befruktat ;)

Är nämligen förvånad, för alla ägg jag använt på sista tiden har haft denna vita prick.

Och  så har jag just nu bara 1 tupp, jobbar han så bra då ;D (han har 18 fruar,fast alla lägger inte ägg ännu)

Det är ytterst sällan jag ser att han parar sig med nån :-[
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Chester

• Gäst
Re:Befruktat ägg???
« Svar #1 skrivet: 14 jan-08 kl 15:38 »
Jag frågade detsamma för ett tag sedan, bortsett från att min prick var röd! Den röda pricken var iaf inte tecken på befruktning, så jag väntar med spänning på hur det är med en vit prick! ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 15 jan-08 kl 09:18 »
Den lilla vita pricken kallas för groddskivan och den finns färdig i alla ägg och om ägget är befuktat är det här som kycklingen startar sitt liv. Så tyvärr går det inte att säga om äggen är befruktade bara genom att knäcka dem utan man måste låta ruva dem för att vara säker.

Den röda prick som kan bli ibland beror på att hönan får en liten blödning i äggledaren och den kapslas sen in i ägget. Det är därför alla ägg som ska säljas för konsumtion ska lysas först. Det är därför man aldrig ser denna prick i "köpägg".
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 09:29 av Nettis »

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #3 skrivet: 15 jan-08 kl 09:23 »
Jag frågade detsamma för ett tag sedan, bortsett från att min prick var röd! Den röda pricken var iaf inte tecken på befruktning, så jag väntar med spänning på hur det är med en vit prick! ;D

vad fick du för svar om den röda pricken???

nyfiken för det har nästan al mina ägg jag knäcker

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 15 jan-08 kl 10:24 »
Den röda prick som kan bli ibland beror på att hönan får en liten blödning i äggledaren och den kapslas sen in i ägget. Det är därför alla ägg som ska säljas för konsumtion ska lysas först. Det är därför man aldrig ser denna prick i "köpägg".
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-08 kl 10:35 »
Tack så mkt för svaren, förstår inte hur jag gjorde innan med alla frågor innan jag hitta hit ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser