Hej på er allihopa!
Satt här och kollade runt och fick se denna tråd!

Här brassar ni ju på strömmar som får kolen att nötas fort!

Oftast är ju en gammal släpringare utrustad med kortslutningsbleck och kollyftsanordning. Kolen är bara inkopplade under uppstarten och sen skjuts en kortslutningsring in som kortsluter rotorn och kolen lyfts från ringarna.
Jag tror (tyvärr) att det bästa vore att linda om rotorn med tunnare tråd och fler varv. Om jag minns rätt så brukar man säga att magnetiseringseffekten är ca: 5% av uteffekten.
I detta fall (~15 kW) ger det 750 W i magnetisering. För att få rimlig (<10A) magnetiseringsström ger det en magnetiseringsspänning på ca 100 V (7,5 A). Totala resistansen i rotorn bör då vara omkring 13 - 14 Ohm.
Egentligen kan man nog höja spänningen ännu mera, kolen håller bättre och det är mindre strömmar att reglera.
Med sådan ombyggnad, svarvade släpringar och inslipade kol bör maskinen kunna gå ett tag utan kolbyte!
Hoppas jag tillfört något klokt i diskussionen!
/P