Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt-diarre-fråga  (läst 11864 gånger)

Vildrosen.

Katt-diarre-fråga
« skrivet: 10 jan-08 kl 12:21 »
Jag har en kattunge (född i somras) som har lätt diarre (inte vattning) - har varit lös i magen sedan jag fick honom. Katten hade öronskabb vilket jag behandlade (+ hunden) med hjälp av vetrinär. Medicinen katten fick skulle ta allt (mask i magen mm mm) sedan har jag även givit maskmedel. Men katten har fortfarande diarre eller snarare lös mage men blev tillfälligt (ca 2 dagar) bättre efter medicinen. Katten är pigg, fin i pälsen + ögon, lekfull, går upp i vikt och hinner till lådan då han behöver - så han känner när han behöver gå trots att han är lös.

Har någon tips på vad jag kan göra för honom. Har provat kokt ris men tyckte inte att han blev så mycket bättre av det.

Har funderingar på om det kan vara så att hans mag-tarm-flora inte är helt optimal då när jag fick honom i somras - skulle han då vara 8-9 veckor gammal. Men efter ett tag då jag haft den så började jag tvivla på detta - den är så otroligt suttig (har blivit mindre nu men han gör det fortfarande lite)

Katten verkar inte må dåligt på något sätt (då hade jag gått till vetrinär naturligtvis).

Snälla ge mig tips och råd. Hur återställer man tarmfloran + vad kan jag ge honom för hans lösamage??
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

manna

• -
Re:Katt-diarre-fråga
« Svar #1 skrivet: 10 jan-08 kl 13:10 »
Du kan prova med risavkok ett tag, och sedan bjussa på kokt ris och kokt fisk. Det är mild mat som burkar vara schysst mot små stressade magar. Blir katten bättre och sedan sämre igen när du går över till vanligt foder, tycker jag att du ska byta fodret och testa med något annat. Diskutera gärna foder med din veterinär. H*n bör - och brukar - ha bra koll på vad som kan vara bra att testa med.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #2 skrivet: 10 jan-08 kl 14:04 »
Japp! Det funkade bra på min lilla Findus! Fast HAN gillade det sådär. Myyycket godare att stjäla mjölkmat istället. (Som han blir dålig av :-\)

Har för mig att jag läste nåt om råa ägg också? (Eller drömmer jag?)

bigfish

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jan-08 kl 22:32 »
Jag har en kattunge (född i somras) som har lätt diarre (inte vattning) - har varit lös i magen sedan jag fick honom. Katten hade öronskabb vilket jag behandlade (+ hunden) med hjälp av vetrinär. Medicinen katten fick skulle ta allt (mask i magen mm mm) sedan har jag även givit maskmedel. Men katten har fortfarande diarre eller snarare lös mage men blev tillfälligt (ca 2 dagar) bättre efter medicinen. Katten är pigg, fin i pälsen + ögon, lekfull, går upp i vikt och hinner till lådan då han behöver - så han känner när han behöver gå trots att han är lös.

Har någon tips på vad jag kan göra för honom. Har provat kokt ris men tyckte inte att han blev så mycket bättre av det.

Har funderingar på om det kan vara så att hans mag-tarm-flora inte är helt optimal då när jag fick honom i somras - skulle han då vara 8-9 veckor gammal. Men efter ett tag då jag haft den så började jag tvivla på detta - den är så otroligt suttig (har blivit mindre nu men han gör det fortfarande lite)

Katten verkar inte må dåligt på något sätt (då hade jag gått till vetrinär naturligtvis).

Snälla ge mig tips och råd. Hur återställer man tarmfloran + vad kan jag ge honom för hans lösamage??

Hade provat att ge typ kokt lamm+lite ris och morotspuré.
förutom det hade jag gett diarsanyl.

Kom ihåg att ta det försiktigt med maten i början,ge väldigt små portioner flera gånger om dagen istället för få och stora och glöm inte diarsanylen!

om det inte skulle funka så kan jag ge dig fortsatt råd sedan.

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 18:22 »
Tack för råden.

Ska testa ris-diet igen. Förra gången blev han något bättre men inte helt bra. Och då jag började med foder igen så.... gick det inte. Men jag testar igen.

Bigfish; jag tar gärna emot fler råd!! Hur länge skall jag köra med ris-diet? Måste det vara kokt LAMM? Går det inte bra med tex fisk
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 13 jan-08 kl 19:17 »
Generellt vid diareé hos katt:

Svält katten ett dygn för att nollställa magen. Ge vatten utspätt med druvsocker och lite bikarbonat och lite salt under tiden. Därefter börja med lättsmält föda som kokt fisk blandat med kokt ris.

Sedan finns diverse medikament, ex Trevis etc som man kan ge också. Brukar dock  räcka med svältkur.

Men grundproblemet måste man göra något åt, det rör sig oftast om maten. Katter tål inte mjölk, de är laktosintoleranta.

Prova att byta foder. En del katter tål inte vissa fodermärken, i värsta fall så tål de bara ett specifikt foder.
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 19:18 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

bigfish

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 06:54 »
Generellt vid diareé hos katt:

Svält katten ett dygn för att nollställa magen. Ge vatten utspätt med druvsocker och lite bikarbonat och lite salt under tiden. Därefter börja med lättsmält föda som kokt fisk blandat med kokt ris.

Sedan finns diverse medikament, ex Trevis etc som man kan ge också. Brukar dock  räcka med svältkur.

Men grundproblemet måste man göra något åt, det rör sig oftast om maten. Katter tål inte mjölk, de är laktosintoleranta.

Prova att byta foder. En del katter tål inte vissa fodermärken, i värsta fall så tål de bara ett specifikt foder.

fast man ska aldrig svälta en kattunge.

bigfish

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jan-08 kl 06:58 »
Tack för råden.

Ska testa ris-diet igen. Förra gången blev han något bättre men inte helt bra. Och då jag började med foder igen så.... gick det inte. Men jag testar igen.

Bigfish; jag tar gärna emot fler råd!! Hur länge skall jag köra med ris-diet? Måste det vara kokt LAMM? Går det inte bra med tex fisk

Jo du kan ge fisk,men eftersom det inte gett något resultat tidigare.
Förmodligen är det en reaktion på proteinet i maten han åt tidigare och då ska man helst försöka hitta något som inte finns i den maten han åt.
Lamm är väldigt snält för magen,man kan även koka kalkonkött tex.
Jag är generellt skeptisk mot fisk men det finns magar som blir bra av det,men då ska det förståss vara vit fisk typ torsk.
Men om jag hade varit du hade jag provat med något snällt,annorlunda och lättsmällt,typ kalkon eller lamm.

Du kan prova ge det i ungefär en veckas tid,men du ser ju relativt snabbt,efter några dagar om det fungerar eller inte.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 14 jan-08 kl 07:08 »
fast man ska aldrig svälta en kattunge.

Det är skillnad på en sexmånaders kattunge, en sexveckors och en sexdagars. En sexdagars lever inte ett dygn utan mammas mjölk. En sexveckors är ett fullfjädrat (men inte fullvuxet) rovdjur, och skall som sådant periodvis kunna klara sig utan mat, rent av finns det de som hävdar att (lite kortvarig) svält då och då är bra för tamkattens hälsa då det efterliknar situationer som uppstår i vilt tillstånd. Fast jag kan inte tänka mig att det är tillåtet enligt djurskyddslagen att svälta sina djur bara för att. Av medicinska skäl är en annan sak.

Oavsett, så skall man förstås inte svälta en avmagrad katt, eller en katt med dålig vikt. Rör det sig om en huskatt är det omöjligt att avgöra vad som är dålig vikt, utan då får man gå på hullet; Känns ryggraden, är den vass, känns den eller är den ordentligt vadderad. Det finns också mallar på hur en korthårig katt ser ut ovanifrån. Generellt så skall katten vara rak längs sidorna. Smalnar det av runt magen är den mager.

Om en katt har haft så mycket diarré att den är mager så är förstås korrekta åtgärden att åka till Blå Stjärnan och betala några tusenlappar för att lägga in katten några dagar på dropp och avancerad magåterställning, och sedan göda den på Hills r/d, w/d, i/d, eller vad nu man brukar ordinera vid förstörda magar. Lita inte på mig.

Sedan är det skillnad på diarré och diarré. Det finns lös oformlig avföring (som i det här fallet), och helt flytande som sprutar ur katten och färgar väggar, gardiner och tak i en vacker brun färg. Något överdrivet. Oftast kan katter hålla sig tills de når sandlådan, även i det sista fallet.

Ett problem med kattungar och hull är att man under första året av och till kan vara inne i tillväxtfaser där katten växer mycket på längden och därmed saknar hull om magen. Så ja, det är väldigt svårt att avgöra hullet på en kattunge. Men går den upp korrekt i vikt varje vecka så behöver man kanske inte oroa sig över hullet (jag har inga siffror på vad en normal viktuppgång är för en huskattunge vid olika åldrar, är som sagt omöjligt då man inte vet vad som ligger bakom) .
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 07:35 av larso »

bigfish

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jan-08 kl 07:33 »
Det är skillnad på en sexmånaders kattunge, en sexveckors och en sexdagars.

Oavsett, så skall man förstås inte svälta en avmagrad katt, eller en katt med dålig vikt. Rör det sig om en huskatt är det omöjligt att avgöra vad som är dålig vikt, utan då får man gå på hullet; Känns ryggraden, är den vass, känns den eller är den ordentligt vadderad. Det finns också mallar på hur en korthårig katt ser ut ovanifrån. Generellt så skall katten vara rak längs sidorna. Smalnar det av runt magen är den mager.

Om en katt har haft så mycket diarré att den är mager så är förstås korrekta åtgärden att åka till Blå Stjärnan och betala några tusenlappar för att lägga in katten några dagar på dropp och avancerad magåterställning, och sedan göda den på Hills r/d, w/d, i/d, eller vad nu man brukar ordinera vid förstörda magar. Lita inte på mig.

Sedan är det skillnad på diarré och diarré. Det finns lös oformlig avföring (som i det här fallet), och helt flytande som sprutar ur katten och färgar väggar, gardiner och tak i en vacker brun färg. Något överdrivet. Oftast kan katter hålla sig tills de når sandlådan, även i det sista fallet.

Ett problem med kattungar och hull är att man under första året av och till kan vara inne i tillväxtfaser där katten växer mycket på längden och därmed saknar hull om magen. Så ja, det är väldigt svårt att avgöra hullet på en kattunge. Men går den upp korrekt i vikt varje vecka så behöver man kanske inte oroa sig över hullet (jag har inga siffror på vad en normal viktuppgång är för en huskattunge vid olika åldrar, är som sagt omöjligt då man inte vet vad som ligger bakom) .

Nu drog du iväg rätt ordentligt ;)
Jag läste mellan raderna så det är mitt klanteri.
Men oavsett så är kattungar kännsligare än en vuxenkatt.
Jag svälter aldrig kattungar även om det skulle handla om en katt på 5 månader.
En 5 månaders katt är för mig fortfarande kattunge alltså.

men oavsett så är det ju mer om räddslan för fettlever.
Men visst,för att jag läste fel så kan man svälta en 6 månaders katt,men Jag hade inte gjort det.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 14 jan-08 kl 07:38 »
Men visst,för att jag läste fel så kan man svälta en 6 månaders katt,men Jag hade inte gjort det.

Jag har aldrig haft det problemet. Det har alltid varit vuxna katter (>12 månader) som åkt på något med magen. Dygnssvält följt av lättsmält mat har alltid fungerat, utom i ett fall där endast återgång till den mat katten fick hos uppfödaren fungerade.
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 07:38 av larso »

bigfish

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jan-08 kl 07:47 »
Jag har aldrig haft det problemet. Det har alltid varit vuxna katter (>12 månader) som åkt på något med magen. Dygnssvält följt av lättsmält mat har alltid fungerat, utom i ett fall där endast återgång till den mat katten fick hos uppfödaren fungerade.

Jag har för mycket erfaranhet av dåliga kattmagar och när det kommit till att fråga om fasta hos kattungemagar har jag alltid fått ett blankt nej.
Även om det varit en äldre kattunge.
Däremot,det som talar emot det är ju när det gäller ingrepp som kastrering av en honkatt på 6 månader,men då brukar det vara 12 timmar inte 24.
Är det en vuxen katt är det en helt annan sak,i regel brukar man ju säga att de katter man inte ska svälta ska vara katter med kronisk kolit eller kattungar./eller förståss katter med andra allvarliga problem)

Vuxna katter har ju inga problem med att fasta,de kan tom må bra av att ha en dag i veckan där de fastar.
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 07:49 av bigfish »

Chester

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jan-08 kl 16:36 »
Ger du katten mjölk eller grädde? Själv har jag nämligen en katt som är laktosintolerant  :o Så fort han får mjölk eller grädde får han blöta och rikliga diareer oftast ackomanjerade av en riktig brakskit! ;D :-[

bigfish

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jan-08 kl 17:01 »

Alltså ibland undrar jag hur jag läser.
Ska sluta läsa när jag är stressad,jepp.

Om katten var 8-9 veckor när du tog den är det ju inget konstigt att katten är dålig i magen,det är alltså 4 veckor för tidigt!
Katter bör vara minst 12 veckor vid leverans.

men gjort är gjort.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 14 jan-08 kl 18:14 »
Om katten var 8-9 veckor när du tog den är det ju inget konstigt att katten är dålig i magen,det är alltså 4 veckor för tidigt!
Katter bör vara minst 12 veckor vid leverans.

Lagen kräver väl 10 veckor. Tidigare än så är brott mot djurskyddsförordningen om man skall vara petig (iaf SJVF 1999:111). Kattavelsförbunden har 12 veckor som krav, vet inte om det höjts även juridiskt iom Djurskydsdmyndigheten "last hurrah".

Fast är det den som ger bort eller den som tar emot eller bägge som begår brottet om det sker innan 10 veckor? Vad vet jag.

bigfish

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jan-08 kl 18:26 »
Lagen kräver väl 10 veckor. Tidigare än så är brott mot djurskyddsförordningen om man skall vara petig (iaf SJVF 1999:111). Kattavelsförbunden har 12 veckor som krav, vet inte om det höjts även juridiskt iom Djurskydsdmyndigheten "last hurrah".

Fast är det den som ger bort eller den som tar emot eller bägge som begår brottet om det sker innan 10 veckor? Vad vet jag.

12 veckor är en rekomendation,men man får använda sunt förnuft.
12 veckor är ju inte baserat på "bara för att" utan  bl.a pga av upptäckten av diverse beteendestörningar.
snuttning kan vara helt oskyldigt men jag är medveten om fall där det lett till tygtuggning och det är väldigt allvarligt och i de fallen jag känner till har katterna fått avlivas.

själv tar jag aldrig en kattunge tidigare än 12 veckor,helst äldre 14-16 veckor.
Sverak har 12 veckor,om gränsen kommer höjas ytterligare vet jag inte . de sista veckorna är ju väldigt viktig då katten lär sig att vara katt heltenkelt.Även så är det vanligt med diarré hos kattungar som flyttat tidigare hemifrån.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #16 skrivet: 14 jan-08 kl 18:35 »
12 veckor är ju inte baserat på "bara för att" utan  bl.a pga av upptäckten av diverse beteendestörningar.
snuttning kan vara helt oskyldigt men jag är medveten om fall där det lett till tygtuggning och det är väldigt allvarligt och i de fallen jag känner till har katterna fått avlivas.

själv tar jag aldrig en kattunge tidigare än 12 veckor,helst äldre 14-16 veckor.
Sverak har 12 veckor,om gränsen kommer höjas ytterligare vet jag inte . de sista veckorna är ju väldigt viktig då katten lär sig att vara katt heltenkelt.Även så är det vanligt med diarré hos kattungar som flyttat tidigare hemifrån.

Bigfish, antar att du inte talar till mig utan till församlingen. Jag har fött upp raskatter i 12 år nu, och är mkt väl medveten om anledningen till varför kattungar inte skall skiljas från modern förrän *tidigast* vid 12 veckor.

Lagkraven är väl vidare att en kattunge inte avsiktligt får skiljas från sin mor i mer än högst en timme innan 12 veckors ålder. Skall de t ex till veterinären för besiktning och vaccinering innan 12 veckors ålder, så måste kattmamman följa med om man nu inte klarar av det hela på under en timme.

bigfish

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 jan-08 kl 18:39 »
Bigfish, antar att du inte talar till mig utan till församlingen. Jag har fött upp raskatter i 12 år nu, och är mkt väl medveten om anledningen till varför kattungar inte skall skiljas från modern förrän *tidigast* vid 12 veckor.

Lagkraven är väl vidare att en kattunge inte avsiktligt får skiljas från sin mor i mer än högst en timme innan 12 veckors ålder. Skall de t ex till veterinären för besiktning och vaccinering innan 12 veckors ålder, så måste kattmamman följa med om man nu inte klarar av det hela på under en timme.

nej,det var inte riktat till dit utan till församlingen ;)

Men för att gå lite ot-får man fråga vad det är för ras du föder upp? ;D

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 15 jan-08 kl 11:46 »
En kattunge börjar bli avvand och äta fast föda vid åtta veckor, det är väl därför det sågs som en gräns förr. Men nu vet man ju att en kattunge behöver sin mamma längre tid, annars kan det bli beteendestörningar som t ex snuttning.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #19 skrivet: 16 jan-08 kl 12:43 »
Jag har hört talas om ett receptfritt medel mot lösa kattmagar CANIKUR
Har tyvärr inte provat själv men hade det uppskrivet i min kom-ihåg-bok :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser