Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byt era fonder  (läst 5111 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Byt era fonder
« skrivet: 10 jan-08 kl 09:17 »
Bytte för en tid sedan alla mina (få) fonder till , kommer ej ihåg vad doom heter nu men.. miljö etitiska fonder. Dvs dom tjänar endast pengar på miljöshyssta grejjer... det var min dagliga miljögärning.. gör det ni med  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Margit

• Gäst
SV: Byt era fonder
« Svar #1 skrivet: 08 feb-08 kl 08:59 »
Fonder är skit...har precis avslutat ALLT sparande i fonder, ska spara pengarna på vanligt konto alternativt i madrassen - eller höja amorteringen på lånen kanske...?

Tror jag ska sluta spara i min privata pensionsförsäkring också, hmm jo det ska jag.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 08 feb-08 kl 09:09 »
Om utdelningen styrs av efterfrågan och tillgång så skall man nog sluta investera i fonder och lägga pengarna på Mignonankor istället, att döma av detta forums djur-sökes-annonser ;).

(Förlåt Palleman, OT, du har naturligtvis rätt i att man skall fundera över vart ens pengar hamnar)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 09:23 »
Om utdelningen styrs av efterfrågan och tillgång så skall man nog sluta investera i fonder och lägga pengarna på Mignonankor istället, att döma av detta forums djur-sökes-annonser ;).

(Förlåt Palleman, OT, du har naturligtvis rätt i att man skall fundera över vart ens pengar hamnar)

;D Det kanske är ankor man ska satsa på!!

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 08 feb-08 kl 11:20 »
;D Det kanske är ankor man ska satsa på!!
Om det bara fanns några att få tag i!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 feb-08 kl 11:25 »
Om det bara fanns några att få tag i!!!

Precis!!! ;D sen jäklar ska vi tjäna storkovan ;)

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 08 feb-08 kl 11:49 »
Precis!!! ;D sen jäklar ska vi tjäna storkovan ;)

Skaffar man ankor av olika kön så borde man ha goda förutsättningar till utdelning.. :D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #7 skrivet: 08 feb-08 kl 15:28 »
Hade jag några pengar över så finns det andra hål att stoppa dom i än fonder, pensionssparande eller övrigt sparande. Sorgligt men sant.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #8 skrivet: 08 feb-08 kl 15:49 »
Jag vill också har ankor! Mignon! Inte fonder, så trist, de kan ju inte kvacka!  :P
Höns, stickning och pelargoner

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 08 feb-08 kl 16:01 »
Jag vill också har ankor! Mignon! Inte fonder, så trist, de kan ju inte kvacka!  :P
Man kan göra fond(er) på anka 8)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #10 skrivet: 12 feb-08 kl 13:15 »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 01 apr-08 kl 18:11 »
Ja,,,förmodligen är det bästa sparandet i madrassen,,, alternativt guldtänder, som kan dras ut vid nödår.
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 apr-08 kl 18:13 »
Vi spara i travhästar.. ungefär samma som fonder tycker jag ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 01 apr-08 kl 18:16 »
Travhästar är ingen dum idé heller.  ;)
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 apr-08 kl 18:23 »
Tyvärr så ger de sk oetiska fonderna bäst avkastning....
dvs porr o vapenhandel...hmmm ska man spara m
samvetet el m plånboken? :-X

ekoStina

« Svar #15 skrivet: 22 apr-08 kl 16:10 »
MEN kom ihåg att kolla vad dessa fonder har för värdepapper eller vad det nu heter. för mina miljöfonder hos swedbank hade tydligen investerat i exakt samma bolag som de "oetiska", förutom ett bolag. om man inte kollar noga så blir man lurad, för avkastningen är samma eller lägre plus att banken tar en högre avgift för dessa fonder. efter att ha haft swedbank ett tag och upptäckt att de lurat mig på sak efter sak så kan jag bara konstatera att swedbank är skit!

amen

Miamiamia

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 08 dec-09 kl 22:54 »
Någon som har något tips på vart man ska spara sina pengar då? Etiska/miljöfonder som inte är vad de utger sej för att vara är ju inte speciellt attraktivt. Är det skog och fastigheter man ska köpa eller? Skulle vara schysst med något som inte är lika långsiktigt och lika mycket jobb med. Att ha ett sparande som inte känns oteiskt är inte precis lätt...

Klackbua

• WildBlog
« Svar #17 skrivet: 09 dec-09 kl 16:35 »
Fonder och sånt är helt enkelt skit (även dom som är inte "etiskt" eller vad som helst.). Investera i utvalda lönsamma projekt/företag som du vet att dom ge en bra avkastning.

Saken är nämligen så att någon ska alltid tjäna pengarna som finns att tjäna. Så världen blir inte bättre om några besluta att ta mindre lönsamhet i byte mot bättre samvete. Till slut har dom som vill göra världen bättre mindre pengar och därmed mindre makt. Och dom som har ingen samvete alls - dom tjänar mest och har makten!

Jag tänker att samvete är väldigt viktigt. Men samvete är viktigt där du till slut lämna dina pengar. Att konsumera ekologiskt/etiskt korrekt - det är viktigt! Det är den plats du kan förändra världen genom ditt beteendet och efterfrågan efter produkter som är "rena". Och där kan du göra bättre om du har mer pengar i handen. För dig själv - och för denna företag deras kund du är.

Suresh

• -
« Svar #18 skrivet: 09 dec-09 kl 17:36 »
Var skall man sätta sina pensionsfonder då?

Jag har bara blockerat mina så att ingen kan röra dem.

Jag vill inte ha avkastning, jag vill bara att de som leker med mina pengar inte skall få bonus. Miljön och etiken skiter jag i.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #19 skrivet: 31 dec-09 kl 22:39 »
Vill man bara samla pengar på hög kan man ju låta dem göra nytta under tiden i form av microlån till entreprenörer i tredje världen: http://www.kiva.org/. Rätt fräsig grej om jag får säga det själv. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare
MaBr, Bokohammare, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser