Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för att få kräsen hund att äta mer!  (läst 19350 gånger)

Carlsson

• Gäst
Re:Tips för att få kräsen hund att äta mer!
« Svar #20 skrivet: 17 jan-08 kl 17:04 »
Jag tror att den absolut vanligaste orsaken till att hundar är kräsna/pjoskiga med maten/matvägrar är att vi helt enkelt är för fjantiga och blir oroliga så fort de inte äter på en dag och då försöker truga och ge dem något godare eller börjar peta i dem maten "för hand".

En hund mår inte dåligt av att vara utan mat en dag, huvudsaken är att de får i sig vatten. Och ingen frisk hund svälter ihjäl sig själv.

Synd att ingen berättade det för min hund, när han svimmade efter 3 dygn utan mat för att han inte ville äta! Inte ens färskfoder. Han fick sättas på dropp!
Vatten fanns naturligtvis alltid frächt!
Här handlar det inte om pjosk........Det finns tydligen hundar som inte har den där överlevnadspärren, utan svälter om ingen tar tag i det........

Min erfarenhet...... :)

bacillen

« Svar #21 skrivet: 17 jan-08 kl 23:45 »
Synd att ingen berättade det för min hund, när han svimmade efter 3 dygn utan mat för att han inte ville äta! Inte ens färskfoder. Han fick sättas på dropp!
Vatten fanns naturligtvis alltid frächt!
Här handlar det inte om pjosk........Det finns tydligen hundar som inte har den där överlevnadspärren, utan svälter om ingen tar tag i det........

Min erfarenhet...... :)

jag har mycket svårt att tro att det inte finns en bakomliggande (troligen) medicinsk orsak till att en hund matvägrar och sen blir så påverkad på bara tre dygn. Särskilt om den druckit ordentligt.

men visst finns det undantag, jag har också den erfarenheten....

Nobody puts baby in a corner

Carlsson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 18 jan-08 kl 00:05 »
jag har mycket svårt att tro att det inte finns en bakomliggande (troligen) medicinsk orsak till att en hund matvägrar och sen blir så påverkad på bara tre dygn. Särskilt om den druckit ordentligt.

men visst finns det undantag, jag har också den erfarenheten....

Ingen medicinskt bakom.......Men om ätstörningen håller på en längre tid (år) blir marginalerna mindre.....   :)

Anna-Pia

« Svar #23 skrivet: 21 jan-08 kl 08:42 »
Min Freja har matvägrat i fler år innan vi skaffade en till hund å hon fick konkurans om maten, men innan så var hon ju tanig å vägrade äta,så då fick jag tipset från veterinären att jag skulle "svälta" henne dvs att hon fick bara mat 1 gång per dag å då på kvällen innan hon skulle lägga sig för då skulle kroppen ta upp mest då hon var i vila och att jag skulle ge henne valpfoder som var fetare å mer smakrikt...då jag är fisk allergiker å har problem att hitta foder utan fisk,fick det istället bli ett högprestations foder (för MYCKET hårt arbetande hundar) som oxå är fett...tog kanske en vecka en åt hon sin mat (nja kanske inte allt?) men hon åt och gick upp något iaf...sen skaffade vi ju en till hund för snart ett år sen...sen dess har det inte varit nå problem att äta,nu kan hon nog äta 20 ggr/dag???  :P
Har provat färskfoder oxå (fryst(KLASS och Bravo) som funkat bra men svårt att få tag på och att förvara då det tar så mycket plats...men tydligen rätt aptitligt??
Detta med att "svälta" hunden funkade för oss ochså. Hon fick bara mat varannan dag för två veckor, efter det en gång/dagen för några veckor och efter det åt hon utan bekymmer.
"Man vet ju aldrig när man få mat nästa gång, så det är bättre att äta nu... "

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #24 skrivet: 25 jan-08 kl 16:00 »
Tack så mycket alla goa människor för tänkvärda och bra råd! Så fantastiskt bra en sådan här sida är! Tack!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Re:Tips för att få kräsen hund att äta mer!
« Svar #25 skrivet: 11 feb-08 kl 12:37 »
Vill berätta för er alla att min storpudeltik som varit dålig på att äta nu glufsar i sig allt som bjuds! Detta beroende på att hon är i 5:e veckan. Vi är lyckliga och hoppas att hennes matlust stannar kvar även efter valpning och digivning!
Ps: Hon finns på bild på vår hemsida om henne: www.Vingesus.se/Louise
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Ice

SV: Tips för att få kräsen hund att äta mer!
« Svar #26 skrivet: 09 mar-08 kl 20:45 »
Jag fick hem en omplacering som förra ägaren slitit sig grönhårig över maten med, hunden åt nästan obefintligt med mat. När hon kom hem till mig fick hon ingen mat alls i sin skål på flera dygn, utan bara de andra hundarna fick. Hon fick extra mycket som belöning i ur handen både hemma och under promenaderna så hon fick ju i princip i sig samma mängd som hon ätit tidigare men hon fick iaf stå och fundera och bli avundsjuk vid matserveringen. Hon är nu en extremt tarv hund som står först i kön när det serveras mat och som alltid äter upp till minsta smulan. Lämnar mina hundar mat vid något mål så blir de utan nästa mål. En del kan tycka det verkar hårt men mina hundar är både matglada och välnärda. Finns hundar som inte har en sund näringsdrift och som kan svälta sig själva till överdrift men det handlar om extrema undantagsfall och de flesta hundar får ordentlig aptit om de får sukta efter maten lite....

Lycka till med valparna!!

ameli_h

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 10 mar-08 kl 13:24 »
En del hundar vill inte äta om de får för dåligt med aktivering. Och bara långa promenader hjälper inte mycket, det är inte ansträngande för en hund. Ut och klättra bland stock o sten i skogen, kör ett lydnadspass, träna på sök, bygg en egen agilitybana i trädgårn, simma mm mm Ge sedan mat när ni kommer in. (Är det regnigt ute kan man leka "kurragömma" inne, eller gömma matbitar runt om i huset, lydnad och träna in nya party-trick går aldeles utmärkt att göra också.)
Givetvis är alla hundar olika, men ofta får de upp aptiten om man aktiverar dem ordentligt.

Tips:
Partytrick
http://www.hattifnatt.com/aktivering/index.html
http://www.toktassarna.com/ -Stoff
http://www.goldenklubben.com/artikel1.htm
http://hem.passagen.se/voffsingen/aktiveringstips!.htm

Sök
http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/sok.asp?menuindex=7
http://www.schnauzers.nu/tavla-trana/sok.htm

Spår
http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/sph.asp?menuindex=7
http://hem.passagen.se/elur/ny_sida_12.htm

Freestyle (inte töntigt, nyttigt för hunden)
http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/freestyle.asp?menuindex=7

Agility
http://hem.bredband.net/b641992/index.htm

Klicker
http://student.educ.umu.se/~liaaln01/udt19v03/

Rallylydnad
http://rallylydnad.se/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26
http://www.bonizashundskola.se/rallylydnad.htm

Blandat
http://klickerklok.se/hundartiklar.php

Detta vara bara några exempel bland mina länkar. Glöm inte bort att ha roligt!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 23 mar-08 kl 13:13 »
Hej igen! Skrev hit för 2 dagar sedan om att vår hund är röd i halsen. (Då på övriga husdjur) Har varit hos veterinär idag och han tyckte att hon var lite mager. Hon är en storpudel snart 3 år ung.

Jag sa att vi har krusat henne med både det ena och det andra under hennes levnadstid. Vi har bytt foder många gånger för det har passat en vecka sedan har hon vägrat äta... men sedan i somras kör vi med Purinas lax och ris (dyrt!) och det fungerar... hon äter ca 3 dl sådant foder per dag och två mackor med smör och leverpastej per dag. Njae, där tog jag nog till... vissa dagar hoppar hon över torrfodret och äter bara mackorna!

Finns det någon som har tips hur vi ska få henne att äta mer? Läste att det finns ett "vompulver?" som man kan strö över maten för att göra den aptitligare, har någon erfarenhet av det?
Som sagt, tar gärna emot bra tips, för blir hon nu dräktig är det ju viktigt att hon äter bra också! Tackar på förhand!
Marika
Testa rå mat ,, finns hos tex www.fodax.se eller åk till närmaste slakteri o be om späck , hud tarmar mm mm .
Funkade fint på min kräsna tik.
Jag bytte til Revir sport oxå o nu är hon faktiskt tjock :)
Har tre hundar till nu som äter samma foder o dom håller oxå på o bli mulliga S**
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bacillen

« Svar #29 skrivet: 24 mar-08 kl 10:21 »
o nu är hon faktiskt tjock :)
Har tre hundar till nu som äter samma foder o dom håller oxå på o bli mulliga S**

Och det är nåt bra det, att de är tjocka nu???  >:(
Nobody puts baby in a corner

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Re:Tips för att få kräsen hund att äta mer!
« Svar #30 skrivet: 26 mar-08 kl 09:23 »
jag har haft en matvägrande hund. En tik som blev kallad anorektiker av veterinären....det blev tvångmatning ett bra tag, sen löste det sig när vi skaffade en hund till... hon blev till och med lite rund som gammelhund...

Min åsikt är att riktigt anorektiska hundar är mycket ovanligt!
De flesta är kräsna och/eller bortskämda!
Man har som ägare stor möjlighet att påverka sin hunds syn på mat.
Att inte krusa, att inte låta mat stå framme...osv...detta är klassiska råd, men himla kloka!
Jag tycker också det kan vara en bra ide att låta hunden jobba för maten, en skål mat i slutet av ett spår tex.  belöna roliga lydnadsövningar med mat. Ladda maten med hjälp av roliga aktiviteter.

En hund kan visst äta en varierad kost, men en kräsen hund som får möjlighet att välja väljer ju självklart det godaste!! Därför kan det vara vist att bara ge hundens foder tills man fått den att äta sin dagsranson utan problem....sen kan den kanske få smaka annat.

Färskfoder är kanon, det är gott, billigt och jag tycker det känns helt rätt att ge hunden rå mat...de är ju rovdjur!

I stället för att oroa sig för om det är synd om ens hund för att den bara får äta torra kulor eller samma färskfoder dag ut å dag in, tycker jag man borde oroa sig mer för att hunden inte får den kroppsliga och mentala stimulans den behöver..... Får den det kommer ofta matlusten per automatik.... man blir hungrig av arbete...
Självklart finns det hundar som jobbar massor och som inte alls är understimulerade och som ändå matvägrar...men...

Jag avslutar mitt svamliga inlägg med att säga att man först naturligtvis måste veta att hunden är frisk...

Låter klokt! Tack!
Marika

kaia

« Svar #31 skrivet: 31 mar-08 kl 14:59 »
Det stämmer inte att hundar inte ska ha varierad kost. Det säger fodertillverkarna för att man ska bli deras trogna kund... Våra vovvar äter olika foder och en massa olika matrester och de mår hur bra som helst. Det handlar mest om hur de vänjer sig att äta.

Ett tips är annars vitlök, det finns många hundar osm gillar det. Men inte för mycket för det kan magen bli dålig av, bara en liten krydda. Man kan koka någon mat ihop med vitlök t ex, det ger lite smak och doft, men skadar inte.

komposten

« Svar #32 skrivet: 01 apr-08 kl 20:55 »

Det här är nog inget bra tips men funkar för min lilla vovve . :)

Vi ger honom torrfoder men tror att han tkr de är för torrt .
Så jag har i vatten så att fodret drar åt sig det och nu äter han iaf en skål per dag . annars kan man kanske blanda det med vanlig burkmat ?
Vet några som gjorde det med sin husky som var kräsen med maten

Guran

• Lappland
« Svar #33 skrivet: 02 apr-08 kl 08:22 »
Om hunden ej äter; ta bort skålen.
Vid nästa mål; ge pyttelite foder (om torrfoder så ge bara typ fem kulor). Äter den ej så ta bort skålen. När hunden börjar äta sina kulor öka på givan för varje mål till dess normalgivan är uppnådd.

Har ibland sett att hundarna haft släng av "ont-i-magen" när de hoppat över maten så då kan det vara lämpligt att sätta liten skvätt A-fil till den lilla portionen kulor.

Tvångsmatning har jag aldrig förstått vitsen med, men har ju aldrig varit där; tack och lov!

Guran

• Lappland
« Svar #34 skrivet: 02 apr-08 kl 08:26 »
Glömde; om hunden behöver B-vitamin kan det vara vits att ge Shy feeder (flytande B-vit till häst). Vet flera som testat på trötta och (oftast) pälsfällande hundar och är nöjda med det. Jag har inte testat på mina egna jyx.
Har däremot ej bågra erfarenheter av hur B-vitamin påverkar aptiten hos hund. Hos häst ska det, tydligen, ha en aptithöjande effekt.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #35 skrivet: 02 apr-08 kl 15:20 »
Har däremot ej bågra erfarenheter av hur B-vitamin påverkar aptiten hos hund. Hos häst ska det, tydligen, ha en aptithöjande effekt.
Hos oss människor ökas aptiten av B-vitaminer.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser