Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ja jisses..en Häger  (läst 2830 gånger)

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
Ja jisses..en Häger
« skrivet: 07 jan-08 kl 17:15 »
Jag tittar precis ut genom fönstret....och ser en av hönorna flaxa till och se rädd ut.... då ser jag vad hon ser: En stor HÄGER landar framför vår halvfrusna damm.....endast 5-6 meter framför mej :o Men tyvärr så lyfter den omedelbart igen....om den såg mej eller reagerade på hönans flaxande vet jag ju inte. Men en häger i en vanlig villa trädgård.....sicken jättefågel det är, jag blev överlycklig över att få se den i alla fall  :D
.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Musseron

  • Inlägg: 131
Re:Ja jisses......
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 17:27 »
 :o Vad häftigt! Antar att inte kameran hann med... ;)
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Ja jisses......
« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 18:07 »
Vi har en å som går längs hela gården och i den "bor" det en häger.
Så fort den ser oss så lyfter den och det är inte alltid man är beredd på det.

Hönsen bryr sig inte så mtcket, men hästarna kan bli rädda ibland när de går ner till ån för att dricka vatten.
Dom ÄR jättestora. Som en mindre trana.  :o
Men jag är glad ändå att vi har diom här. :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:Ja jisses......
« Svar #3 skrivet: 07 jan-08 kl 20:05 »
Vi har tranor (är de båda inte ungefär lika stora?) som under sin säsong håller till ute på åkern här. Man ser dem oftast på avstånd, utom när man kommer med bilen och några lyfter samtidigt och man ser dem underifrån på nära håll.

De är tamigfan som dinosaurier! Gigantiska! (ja, mot vad man är van vid i alla fall... :) Det är verkligen en upplevelse att få se dem så.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Bovanägare

  • Gäst
Re:Ja jisses......
« Svar #4 skrivet: 08 jan-08 kl 13:29 »
Vi har ochså ett tranpar som kommer tillbaka år efter år de stannar här hela sommaren och går ofta på ängen utanför köksfönstret. De är verkligen gigantiska när man ser dem på nära håll. Hönsen springer in med ryslig fart när de kommer flygande. Mina vita värphybrider är väldigt uppmärksamma dels på tupparnas varnande och dels när det flyger fåglar över dem. Hade ett tag bruna hybrider de fattade inte ett dugg av det där. Finns de nån som har nån liknade erfarenhet?

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
Re:Ja jisses......
« Svar #5 skrivet: 08 jan-08 kl 19:29 »
:o Vad häftigt! Antar att inte kameran hann med... ;)

Nej, tyvärr hann vi inte hämta kameran......himla synd. Hade varit något att skryta med  ;)

Jag läste om tranor nu....de är lite större än en häger. Ja nästan som dinosaurier.... ;D
Hoppas den kommer fler gånger.
Jag ser en häger då och då när vi går ut med hunden.....just vid en å som du skrev Gris-Eva, den lyfter också så fort man närmar sej.
 
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Ja jisses......
« Svar #6 skrivet: 08 jan-08 kl 21:47 »
Vi har en hel del hägrar här, de är klart mindre än tranorna. Jag jublar inte över dem direkt. De fiskar, äter groddjur och klämmer även i sig fågelungar,läs då även kycklingar antar jag. Har sett dem fånga relativt stora fiskar och de är blixtsnabba.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Ja jisses......
« Svar #7 skrivet: 08 jan-08 kl 22:44 »
Vi har ochså ett tranpar som kommer tillbaka år efter år de stannar här hela sommaren och går ofta på ängen utanför köksfönstret. De är verkligen gigantiska när man ser dem på nära håll. Hönsen springer in med ryslig fart när de kommer flygande. Mina vita värphybrider är väldigt uppmärksamma dels på tupparnas varnande och dels när det flyger fåglar över dem. Hade ett tag bruna hybrider de fattade inte ett dugg av det där. Finns de nån som har nån liknade erfarenhet?

Mina bruna hybrider är jätteduktiga, så det är nog rätt individuellt. Innan de fick sin tupp avdelade de en höna till att vakta och hon varnade på ungefär samma sätt som tuppen för fåglar och katter och sånt. Fast alla hönorna var mer vaksamma. Sen kom deras tupp och då slappnade de av märkbart och ägnade hela tiden åt att äta, krafsa och sola sig. Varnar tuppen reagerar de blixtsnabbt, men så har de också klarat båda duvhöksanfallen med livet i behåll.

Hägrar, för att återgå till ämnet, är väl rätt ovanliga eller har jag fel? Jag är inte hundra på att jag sett någon någon gång, kanske en gång när jag såg något stort mörkt lyfta från en damm, tranor däremot i massor, jag bor inte så långt från Hornborgasjön, en del ids inte ta sig dit utan slår sig ner på åkrarna runt omkring. Storlom har jag sett en gång också för att vara väldigt OT, det är en häftig fågel, ser skum ut och låter ännu skummare...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Melica

  • Inlägg: 447
Re:Ja jisses......
« Svar #8 skrivet: 09 jan-08 kl 00:04 »
Åh, Storlommen är en av min favoritfåglar! Har härliga barndomsminnen av att på somrarna sova över i en sommarstuga tillsammans med kusinerna. Fönstret på glänt och lyssna på lommen medan vi småpratar och försöker somna.

Ursäkta, ändå mera OT :-[
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Ja jisses..en Häger
« Svar #9 skrivet: 19 mar-08 kl 23:01 »
Ví bor mellan två sjöar och har ett par hägrar flyger mellan dom över vårat hus varje dag, man kan nästan ställa klockan efter dom, åt ena hållet på morgonen och åt andra hållet på kvällen.
Och tranorna bor på grannens åker.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
sayerbýr, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser