Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästtagel?  (läst 15702 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Hästtagel?
« skrivet: 07 jan-08 kl 15:16 »
Är det någon som hantverkar något av det nuförtiden?

För länge sen frågade en gubbe mig om att köpa hästtagel, men av levande hästar avvarar jag inte ett strå. Men nu skulle jag ha möjlighet att ta vara på en hel del långt svart glansigt tagel!

Är det någon som har användning?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

koko

• Gäst
Re:Hästtagel?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 15:28 »
Hmmm...ja!
Hade du tänkt skänka detta och hur mycket har du?

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 15:34 »
Ja du, vad tar man betalt för tagel? Nä,kan jag få nåt roligt i utbyte så är jag nöjd  ;D

Hur mycket? Det är svårt att avgöra.. Ungefär så mycket som det ryms på en hårfager travhäst..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Shadow

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 jan-08 kl 16:07 »
Jag är intresserad och byter gärna mot nåt som jag har!

Gör både smycken och broderier med hästtagel. Har det även till tofsar på mössor, till skallror o lite annat....

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-08 kl 20:38 »
Det finns ju dem som gör smycken och konstverk av hår...jag vet att det ska finnas en kvinna som håller på med det som var med på en hantverksmässa i Hjo för något år sedan, vet inte vad hon heter eller finns...Hoppas du får nöje av det... ändå.
Jo, föresten, de som spelar fiol och gör sådana instrument vet väl vad hästtagel kan kosta annars  :D
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

jenses

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jan-08 kl 23:13 »
Jo, föresten, de som spelar fiol och gör sådana instrument vet väl vad hästtagel kan kosta annars  :D
Jo, men på tågel för fiolstråkar ställs det också ganska speciella krav.
Jag tror taglet för detta änamål kommer från mongoliet nuförtiden...

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 21:16 »
Om du inte blivit av med taglet ännu är jag fortfarande intresserad!.. Kan pm:a dig?
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 21:17 av koko »

Naturen

SV: Hästtagel?
« Svar #7 skrivet: 01 feb-08 kl 15:49 »
Är det någon som hantverkar något av det nuförtiden?

För länge sen frågade en gubbe mig om att köpa hästtagel, men av levande hästar avvarar jag inte ett strå. Men nu skulle jag ha möjlighet att ta vara på en hel del långt svart glansigt tagel!

Är det någon som har användning?

Hej..du ska åka till Dalarna. i Våmhus ligger (en ca en mil från Mora) och Älvdalen är det en gammal tradition att fläta i tagel och mäniskohår. Kvinnorna vallfärdade i fots, sedan ner till Stockholm för att sälja sina vackra saker..

Mvh Lis från Orsa i Dalarna
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Neiklot

• Gäst
SV: Re:Hästtagel?
« Svar #8 skrivet: 07 feb-08 kl 00:02 »
Det finns ju dem som gör smycken och konstverk av hår...jag vet att det ska finnas en kvinna som håller på med det som var med på en hantverksmässa i Hjo för något år sedan, vet inte vad hon heter eller finns...Hoppas du får nöje av det... ändå.

Köpa "fioltagel" är snordyrt!

Men så är det lite annat också, och inte "bara klippt från hästen" ...

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 07 feb-08 kl 12:16 »
Tageltyg är apdyrt och helt underbart att klä möbler med. Tagel används även med fördel om man vill göra riktigt fina empirstoppningar (eller bara vill slippa läskiga material i sina möbler). Mumma, vilka skarpa kanter man kan sy av! 
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 07 feb-08 kl 13:00 »
även på en levande häst måste man u klippa svansen ibland...

kanske inte lika kort som man förr gjord på arbetshästar.. men tror många gånger de räckte med bara ett par dm... förr gjorde man ju borstar osv av tagel..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-08 kl 21:04 »
Citera
även på en levande häst måste man u klippa svansen ibland...

NEEEJ DET MÅSTE MAN INTE!!!!

>:(

Naturen

« Svar #12 skrivet: 08 feb-08 kl 12:39 »
Klippa hästsvansar..
Det gjorde man förr av bekvämligheten. då kunnde inte hästen vifta med svansen på kusken och sen var det en skönhets sak, "som när man kuperade hundar förut här i sverige" då passade man på att återanvända taglet till allehanda saker som var till nytta...
Jag tycker nog att hästen ska få ha sin svans till att viffta bort flugor och annat sattyg.

Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 13 feb-08 kl 18:42 »
NEEEJ DET MÅSTE MAN INTE!!!!

>:(
de gör man ju ofta då svansen blir så lång så de trampar på den...
Jag klippte då svansen på mitt russ kanske nån gång om år... ca 1 dm... från marken...

henne hade jag i 26 år... :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 15 feb-08 kl 11:33 »
Jag har ALDRIG nånsin behövt klippa en hästsvans för att den har blivit så lång att hästen trampar på den :o

Faktist ALDRIG, hur jag än drar mig till minnes.. O då har jag haft hästar sen jag föddes och jobbat med det alltid på heltid och aldrig sett fenomenet..lustigt.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 06 apr-09 kl 11:02 »
Jag har ALDRIG nånsin behövt klippa en hästsvans för att den har blivit så lång att hästen trampar på den :o

Faktist ALDRIG, hur jag än drar mig till minnes.. O då har jag haft hästar sen jag föddes och jobbat med det alltid på heltid och aldrig sett fenomenet..lustigt.
På mina hästar växer nog svansen minst 2 dm per år så skulle jag inte klippa så lär dom snubbla på den.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 06 apr-09 kl 11:17 »
Är det bara jag som aldrig klipper hästsvansar?

Det är ju så att den växer för att man klipper den...

Brokullen

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 08 apr-09 kl 11:40 »
Dom växer allt fast dom aldrig är klippta,mina unghästar som ingen har rört svansen på har jag varit tvungen att börja klippa för att dom blir för långa annars.
En liten teori är att jag aldrig använder plastborste i man och svans utan jag reder ut för hand och borstar med mjukare borste så det blir ju aldrig något slitage på samma sätt som om man använder plastborste
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 08 apr-09 kl 12:10 »
Ingen piggborste här heller :)

Även om svansen räcker till marken så har ALDRIG en häst trampat på sin svans så att jag har sett det!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #19 skrivet: 08 apr-09 kl 12:33 »
Hår eller tagel växer alltid lika fort, oavsett om man klipper eller inte. Att kapa av en död topp påverkar inte den levande roten, det är jag då alldeles säker på.

När det gäller oss människor upplever man ofta att håret växer mer/snabbare av att bli klippt, men det beror i regel på att oklippt och därmed slitet hår till stor del går av av sijälvt och  blir därmed inte så mkt  länge..

Jag klipper svansarna, och har varit med om att hästen trampat på den när jag låtit den bli för lång. Dock har detta bara skett när vi ryggat vagn och hästen har fått "sätta sig" lite i bakselen för att trycka vagnen bakåt. Hästen blev inte lycklig av det hela då hon drog av sig en stor del av svansen innan jag hann reagera, och numera är jag nogrannare med att klippa i tid sas...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser