Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-Vitamin stimulant till brunst  (läst 1833 gånger)

RiverCottage

• Halland
E-Vitamin stimulant till brunst
« skrivet: 07 jan-08 kl 13:06 »
Hej på er!
Någon här som tillsätter extra E-vitamin för att stimulera brunst hos suggor?
I så fall vilka doser?
Har ni sett att det gett resultat?
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Henning

Re:E-Vitamin stimulant till brunst
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 15:29 »
Jag lärde mig en gång att brist på E-vitamin kan hämma brunst på flera djurslag. I sådana situationer hjälper det att tillföra E-vitamin annars inte. Använder man fabrikstillverkat grisfoder är det vitaminberikat. Blandar man själv eller ger bara en del fabriksfoder kan det bli underskott av E-vitamin.

RiverCottage

• Halland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-08 kl 07:09 »
Som jag uppfattat det, så kan en extra dos av E-vitamin ( även om det inte föreligger något direkt brist på ämnet) Sätta i gång en brunst. Men som sagt, jag har inte testat detta själv, men tänkte göra ett försök på en av mina avelssuggor som inte riktigt fått någon brunst på ett bra tag nu.

Men jag återkommer med mina "provsvar"
=)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jan-08 kl 10:47 »
Jag antar att du har provat dom klassiska grejerna..som att byta miljö..och att inte ha nån kontakt med galt på ett tag... :)

RiverCottage

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-08 kl 13:11 »
Ja, stress metoden ( eller vad den kallas )  kanske miljöombytesmetoden låter bättre, gav ingen större effekt.
"utan-pojkvän" metoden fungerar inte.... Galten gör ALLT för att ta sig tillbaka till suggorna, och då menar jag ALLT.. Hade jag lagt en mobiltelefon inne i hägnet så hade han ringt 112...

Skämt åsido, kan det avhjälpas med lite extra E-vitamin, så är ju det en stålande lösning..

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-08 kl 14:09 »
ja, håll galten därifrån, om det är möjligt ;) vet att dom kan vara svåra..men det är suggorna som ska söka upp honom när det är dags, inte tvärtom...han tycker ju att det jämt kunde vara dags ::)

Vad har du för foder? Jag ska kolla lite i litteraturen, men hittar den inte just på stört...

RiverCottage

• Halland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-08 kl 16:03 »
Både ja och nej... Galten är ju vildsvin, så trots att de andra suggorna brunstar året om, så är han bara intresserad en gång om året mellan nov-jan. Resten av året håller han sig för sig själv och kommer mest tillsammans med suggorna vid utfodring och nattsömnen.

Fodret just nu består av Grismjöl ( Korn / Vete / Havre) samt tillsatts av SuggEss.
( givetvis lite vegatibilsk kompost med)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jan-08 kl 17:07 »
I böckerna står det att det inte hjälper, men jag frågade en kompis som har mycket grisar och är väldigt kunnig. Och hon ger extra E-vitamin och har konstaterat att det hjälper. Finns ju syntetisk som funkar men hon ger en naturlig blandning med Brännässla, rosmarin,mariatistel,algmjöl, kopparsulfat och lite annat... :P

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 09 jan-08 kl 17:50 »
Låter som en riktig häxbryggd...
 :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
AnnaMaria Stålnacke

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser