Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flåning av kanin  (läst 12126 gånger)

Dandelia

• Gäst
SV: Flåning av kanin
« Svar #40 skrivet: 17 jun-08 kl 00:37 »
Vommen du köper är rensad från maginnehåll. Det är just det halvsmälta som gör nytta! Fullt med enzymer som räddar en taskig hund/kattmage.

Jag hänger mina kaniner i källaren där det är svalt. Inga problem. Just nu ligger två stycken färdigstyckade niner i en bunke i en påse därnere för att gotta till sej över natten, minst. Gärna 2-3 dygn, det blir bara godare då. Har du tillgång till källare av sval modell behövs inget extra kylskåp. Det är unket i källaren här med, köttet tar inte smak.

/Dandelia

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #41 skrivet: 17 jun-08 kl 08:11 »
Nu blev jag lite förvirrad. när man pratar om hängning ser jag bara en slaktkropp som just hänger i slaktkrokar framför mig, men du pratar om att de ligger styckade i en påse i en bunke  ??? i några dygn. Räknas det också som hängning, och fungerar det lika bra. Lät väldigt intressant tycker jag i så fall. Det känns lite enklare att hantera.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #42 skrivet: 17 jun-08 kl 08:37 »
Nu blev jag lite förvirrad. när man pratar om hängning ser jag bara en slaktkropp som just hänger i slaktkrokar framför mig, men du pratar om att de ligger styckade i en påse i en bunke  ??? i några dygn. Räknas det också som hängning, och fungerar det lika bra. Lät väldigt intressant tycker jag i så fall. Det känns lite enklare att hantera.

Köttet skall ligga/hänga kallt ett dygn för att mogna och blir lättare att stycka. Om det hänger i en krok eller ligger i ett kylskåp spelar för den sakens skull ingen roll. Vill man ha en kanin styckad på "rätt sätt" är det en fördel om djuret blivit "vikt" på rätt sätt och upphängt i bakbenen. Lättare att hitta "snitten" på kroppen då.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 jun-08 kl 08:38 »
Ja det går lika bra! Perfekt om det inte finns plats eller om jag vet med mej att jag inte kommer hinna stycka kaninen annars, när köttet väl mörat färdigt. Fryser jag in hela djur blir det alldeles för mycket mat för mej och det är svårt att bara ta fram nåt till pudelskrället.

Hängning=mörning, har jag uppfattat det! :) Behöver inte just hänga!

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #44 skrivet: 17 jun-08 kl 08:51 »
Inte att förglömma, TAMkanin behöver inte hänga länge för att bli mör.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ninjan

• Alvens
« Svar #45 skrivet: 17 jun-08 kl 10:09 »
Alltså kan jag hänga/lägga dom i en plastpåse i källaren, då tar dom ju rimligtvis inte smak, vi har ju ett kallskafferi ihopbyggt med huset, och sen en jordkällare innaför det...

Varför kan man inte tänka själv!?! ???

Har låst mig vid att kroppen ska hänga fritt utan omslutning
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 17 jun-08 kl 11:28 »
Plastpåse eller balja med lock är ett bra skydd mot ev flugor som letar sej fram till kroppen så här års. :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #47 skrivet: 17 jun-08 kl 11:40 »
Vågar knappt slakta vid denna tiden... är nog lite feg. Men jag brukar iaf lägga dem i kylskåpet över natten ev två nätter och sedan stycka. Lägger dem i en långpanna och täcker med plastfolie så att de inte tar smak av något annat i kylen.

Möra ? Jag känner nog ingen större skillnad, har en hel drös kaniner i frysen så det är svårt att veta vilken som är ung / gammal etc. Brukar koka dem länge, för kanin kan nog aldrig koka för länge.. Har ibland saltat in dem innan kokning då blir köttet görgott.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

leifhh

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 17 jun-08 kl 12:27 »
Plastpåse kanske inte är världens jättehit eftersom man kan skapa en optimal bakterieodling om det inte finns något luftombyte kring köttet. Köp hellre en viltsäck på närmsta jakthandel, den förhindrar i princip flugorna från att komma åt köttet. Köper man en stor viltsäck ryms flera slaktkroppar som hänger på höjd, annars finns det viltsäckar avsedda för hare. Man kan lätt sy sin egen viltsäck av exempelvis markduk.

Ett bra råd inför slaktskroppshantering är att köpa Jägarens nya kokbok som till hälften består av information om vad kött är och hur det hanteras i alla led.
http://www.bokus.com/b/9789151843681.html

ninjan

• Alvens
« Svar #49 skrivet: 17 jun-08 kl 12:47 »
Ja då föll ju allt, eftersom jag är så rädd att köttet ska ta smak i källaren.

Tror jag får se mig om efter ett kylskåp ist.

Tycker det känns så läskigt att chansa.

Den boken får nog inhandlas så småning om  :)
www.alvens.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #50 skrivet: 17 jun-08 kl 12:58 »

Kyl 400kr
Kyl 500kr
Kyl 30kr

Kan väl inte va så svårt att hitta en billig kyl?

ninjan

• Alvens
« Svar #51 skrivet: 17 jun-08 kl 13:04 »
Du har så rätt, min tveksamhet ligger i att jag har så ont om plats  ;)

Men du la tillomed ner lite tid att kika själv.. det va inte dåligt! :-* (även om det va heeelt fel ända av landet)  ;)
www.alvens.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #52 skrivet: 17 jun-08 kl 13:15 »
Du har så rätt, min tveksamhet ligger i att jag har så ont om plats  ;)

Men du la tillomed ner lite tid att kika själv.. det va inte dåligt! :-* (även om det va heeelt fel ända av landet)  ;)

Vet ju inte var du bor...och tid har jag i massor, sitter ju på jobbet!  :P

gitto

« Svar #53 skrivet: 27 jun-08 kl 13:03 »

Du behöver inte vara orolig för plastpåse-hängning så länge du lämnar en liten glipa eller två som du täcker med en bit överblivet myggnät (fästes med tex eltejp). På det viset tar sig inga flugor in samtidigt som fräsch luft gör det. Det är bara när man har HELT lufttätt (vilket också är väldigt svårt att få med en plastpåse) som farliga bakterier (tex botoliumbakterier) får fäste.

Så plastpåsa på - det funkar utmärkt!

gitto

SV: Re:Flåning av kanin
« Svar #54 skrivet: 27 jun-08 kl 13:22 »
Jag tar mig friheten att dessutom kommentera ett gammalt inlägg. Hata mig inte nu för mina besserwisserfasoner, snälla... Jag vill bara dela med mig av den kunskap jag har.

Njure har jag inte vågat äta än... och hjärta har jag bara ätit från gris. Det blev en god gryta på hjärtat, en fettfri muskel så den borde vara nyttig. Ska kokas länge för att inte bli seg, har jag för mig.

Fileerna på insidan sitter på var sida om ryggraden - liten tunn och f*n i mig det bästa på hela kaninen  ;D Kan plockas ut med bara fingrarna.

Ytterfileerna sitter under/längs med ryggraden och får liksom "skrapas" från revbenen och bakåt.

Slaksidorna passar bara till färs, tycker jag. Alldeles för sega att göra något inbakat i men passar utmärkt till köttbullar.

En liten genomgång av kanininälvor.

Hjärtat är underbart att tillaga som det är. Det är som bläckfisk - det ska antingen stekas mycket snabbt eller puttra länge för att inte bli segt. Ett recept på kycklinghjärtan har jag publicerat här: http://gittosmat.taffel.se/2007/11/29/kycklinghjarta-receptet/ - det går precis lika bra på kanin! En sak att tänka på när man tillreder hjärtat är att det gärna sitter kvar blodklumpar i det. Alltså är det klokt att hjärtat snittas mitt i och sköljas ut innan.

Njure är sällan speciellt gott som det är. Det kan dock blandas ned i leverpastejer och liknande, alternativt varmrökas (då maskeras den där lätta urinsmaken som ofta finns annars). Att blötlägga i mjölk , som en del människor rekommmenderar, gör varken till eller från såvida mjölken inte är opastöriserad - då finns där levande enzymer som bryter ned en del av njurens illaluktande ämnen. Men på det stora hela är kaninnjure inget fantastiskt. Och kom ihåg att kaniner också kan utveckla njursten - det är ungefär lika behagligt som att bita i ett hagel.

Kaninlever är mums! Används precis som annan lever. Gott i korvar och pastejer (gärna med malet kaninkött), på bruschetta tillsammans med någon krämig ost (mascarpone är oslagbart till!), och suveränt för att ge kaningrytan (eller såsen) en extra dimension. Vid tillagning av bara levern - kom ihåg att den är så fettfri att den kräver tillsatt fett av något slag för att inte bli "gnisslig".

Kaninlungor: Släng, ge till hundarna eller låt koka med i en sås (sila sedan bort). Inte gott ensamt i alla fall. Kan möjligtvis skäras i strimlor och friteras. Blir lite chipsliknande, smakar i princip ingenting. Men inte äckligt i alla fall.

Hoppas att jag tillfört något till diskussionen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser