Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flåning av kanin  (läst 12079 gånger)

Dandelia

• Gäst
Re:Flåning av kanin
« Svar #20 skrivet: 10 jan-08 kl 13:20 »
Varför slänger du hjärta och njurar???
Själv har jag bara provat kaninnjure och det var helt okej, märk väl, jag gillar inte inälvsmat annars  :-[
Själv kokar jag lever,hjärta och njurar till mina katter och hundar. Det brukar vara ett välkommet inslag i deras diet. Skrovet kokas för sig och ges till katterna som tidsfördriv,de älskar att gnaga ben. Kaninmage ges antingen rå direkt efter slakt till hundarna som tycker det är godis eller så fryses de in till annat tillfälle, då de är mkt bra mot diarré hos hund.

Som sagt, katterna ratar allt kött jag bjuder på. Dom fixar sitt eget! Inne är det bara torrfoder eller blötmat som gäller. Kunde förstås vara idé att prova med syrrans innekatter, dom är tvärtom: Allt kött är gott! :P Då kommer organen till användning iaf.

Apropå kaninmage, det är dyrt och svårt att få fatt i för oss som råutfodrar. Det är en eftertraktad mirakelkur för dåliga magar, precis som du säger. Men när jag slaktat och tagit en titt på magsäcken har jag inte vetat vad jag ska göra med den! Den är ju full med halvsmälta pellets och annat som dom stoppat i sig före slakt. Jag vill inte fasta mina kaniner "före döden", en sista måltid unnar jag dom. Ska magsäcken skäras upp och tömmas innan hundarna får den? Eller ger du den bara precis som den är?

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 10 jan-08 kl 13:28 »
Som sagt, katterna ratar allt kött jag bjuder på. Dom fixar sitt eget! Inne är det bara torrfoder eller blötmat som gäller. Kunde förstås vara idé att prova med syrrans innekatter, dom är tvärtom: Allt kött är gott! :P Då kommer organen till användning iaf.

Apropå kaninmage, det är dyrt och svårt att få fatt i för oss som råutfodrar. Det är en eftertraktad mirakelkur för dåliga magar, precis som du säger. Men när jag slaktat och tagit en titt på magsäcken har jag inte vetat vad jag ska göra med den! Den är ju full med halvsmälta pellets och annat som dom stoppat i sig före slakt. Jag vill inte fasta mina kaniner "före döden", en sista måltid unnar jag dom. Ska magsäcken skäras upp och tömmas innan hundarna får den? Eller ger du den bara precis som den är?

/Dandelia
Den ska ges precis som den är, MED halvsmällt pellets,hö och annat i, det är just det som är så nyttigt för en hundmage. Och naturligtvis ska kaninerna ha "ett sista mål"  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 jan-08 kl 20:39 »
Den ska ges precis som den är, MED halvsmällt pellets,hö och annat i, det är just det som är så nyttigt för en hundmage. Och naturligtvis ska kaninerna ha "ett sista mål"  :-[

OJ, vad bra, här ska tas reda på både hjärta, njurar och mage i fortsättningen. Levern sparar jag redan. Verkar oxå bättre ekonomi att skära ut lämpliga delar av kaninen för människoföda och sen ge skrovet, som vi tvåbenta inte äter iaf, till jyckarna...*funderar* Alltid lär man sig nåt nytt här på Alternativ! :D

/Dandelia

Gösta

« Svar #23 skrivet: 16 jan-08 kl 10:38 »
Bra tråd med mycket idéer :D
Det finns igentligen ingenting som inte går att använda på en kanin.
Först om hägning och kylning av kaninkött:
Kaninkroppen bör flås direkt efter slakt innan stelheten inträffar.
Alla organ, tarmar o dyl. skall bort. Lever, hjärta samt njurar och lunga läggs lämpligen i kallt vatten för att dra ur blodet.
Kroppen hängs helst i 4 graders temperatur i 24 timmar. (Beräkningen av kyldagar avser vilt samt rött kött)
Efter 24 timmar kan kaninen med fördel styckas och tillagas.
Det finns kurser för den som vill lära sig detta proffsigt att ta ut alla delar på ett effektivt sätt. www.vretakaningard.se
Om man har kaniner som är avsedda till kött så bör man skaffa sig utbildning för att kunna ta tillvara på allt från kaninen. :)

Våmhuskullan

• -
« Svar #24 skrivet: 29 jan-08 kl 20:29 »
Citera
Apropå kaninmage, det är dyrt och svårt att få fatt i för oss som råutfodrar. Det är en eftertraktad mirakelkur för dåliga magar, precis som du säger. Men när jag slaktat och tagit en titt på magsäcken har jag inte vetat vad jag ska göra med den! Den är ju full med halvsmälta pellets och annat som dom stoppat i sig före slakt
Citera
Jag har nu frågat minst 5 hundägare som jag ver råutfodrar sina jakthundar och de är inte intresserade av att få kaninmage... dom tittar snarare lite konstigt på mig  ???
så det är då inte vanligt här med att utfodra med kaninmage...jag som tänkte att då blir jag av me det samtidigt som någon hund får mat..men inte då.

Dandelia

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 jan-08 kl 10:23 »
*ha ha* Kaninmage är en bristvara på Jipotimas (butik för råutfodrare) och Hundgården (samma). Det går åt i samma ögonblick det kommer in. Själv hade jag inte en aning om att hundarna kan äta kaninmage förrän jag läste om det på Jipotimas sida. Jag tror att många inte vet det men dom som har jyckar med problemmage och som provat med kaninmage är nöjda och fortsätter.

Våmhuskullan

• -
SV: Flåning av kanin
« Svar #26 skrivet: 01 feb-08 kl 19:59 »
känns ju lite slöseri att gräva ner det eller elda upp det liksom...nu när jag vet att hundar mår bra av det..

Gösta

« Svar #27 skrivet: 01 feb-08 kl 23:23 »
Igentligen är det bara att titta sig omkring i naturen!
När ett rovdjur fäller ett byte, vad är det första som händer? Jo, rovdjuret sliter upp buken på bytet för att få tag på magsäcken. Bör ju finnas en orsak eller hur:D
Innehållet i magsäcken hos veg. djur har ett ensym som rovdjur behöver för att hålla sin tarmflora igång. Enkelt eller hur?
Att jägarna inte vet om detta är svårt att förklara. Kanske beror det på att de tar ur fällt byte och låter hundarna kalasa på det de vill ha och då uppmärksammar de inte vad hunden äter.
Kolla med kennelägare så får du säkert svar.

leifhh

• Gäst
SV: Re:Flåning av kanin
« Svar #28 skrivet: 11 feb-08 kl 12:56 »
Kroppen hängs helst i 4 graders temperatur i 24 timmar. (Beräkningen av kyldagar avser vilt samt rött kött)
Efter 24 timmar kan kaninen med fördel styckas och tillagas.

Det här förstår jag inte. Vilken är den fysiologiska skillnaden mellan uppfödd kanin och vildkanin? Är det inte samma art? Skillnaden i föda och möjlighet att röra sig borde inte vara så stor att den vilda skall hänga 10 ggr längre än den tama för att bli bra kött? Det är väl ändå fortfarande samma kemiska processer som sker i musklerna när de mognar till kött. Eller har jag missat något fundamentalt?

Sedan finns det givetvis åsiktskillnader men det är en helt annan sak (jfr rekommenderade hängtider för vildsvin i "Jägarens nya kokbok" med Mikael Thams vildsvinsbok där den förstnämnda rekomenderar dubbelt så lång hängning som den sistnämnda).

Dandelia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 feb-08 kl 14:43 »
Kanin räknas väl inte som vilt öht? Vare sig tamkanin eller vildkanin?

/Dandelia

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 feb-08 kl 15:10 »
Våra kaniner får hänga 40 dygnsgrader. Lägger inga synpunkter på om det är rätt eller fel. Det blir gott. :)

leifhh

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 11 feb-08 kl 15:33 »
Våra kaniner får hänga 40 dygnsgrader. Lägger inga synpunkter på om det är rätt eller fel. Det blir gott. :)

Vi skall väl sträva efter att det skall bli så gott, och hygieniskt, som möjligt?
Hängningen gör ju att smakämnen utvecklas och köttet borde bli godare genom en tillräckligt lång hängning.

Byracka

• -
SV: Re:Flåning av kanin
« Svar #32 skrivet: 11 feb-08 kl 17:06 »
Det här förstår jag inte. Vilken är den fysiologiska skillnaden mellan uppfödd kanin och vildkanin? Är det inte samma art? Skillnaden i föda och möjlighet att röra sig borde inte vara så stor att den vilda skall hänga 10 ggr längre än den tama för att bli bra kött? Det är väl ändå fortfarande samma kemiska processer som sker i musklerna när de mognar till kött. Eller har jag missat något fundamentalt?

Sedan finns det givetvis åsiktskillnader men det är en helt annan sak (jfr rekommenderade hängtider för vildsvin i "Jägarens nya kokbok" med Mikael Thams vildsvinsbok där den förstnämnda rekomenderar dubbelt så lång hängning som den sistnämnda).
Jag tror att det är som med kycklingen, det är skillnad på en sjuveckors broiler, tolvveckors frigångstupp och  niomånaders ungtupp.
Unga slaktdjur måste inte ur mörhetssynpunkt hängas lika länge. Ur köttmognads.synpunkt tror jag emellertid även "broilerkaniner" skulle vinna på att hängas längre än ett dygn.

Däremot förstår jag inte hur köldsegheten undviks, men den kanske inte gäller ljust kött.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 feb-08 kl 18:25 »
Vi skall väl sträva efter att det skall bli så gott, och hygieniskt, som möjligt?
Hängningen gör ju att smakämnen utvecklas och köttet borde bli godare genom en tillräckligt lång hängning.

Det är min tanke också rörande smaken, men jag har aldrig ätit några kaniner efter så kort hängningstid som ett dygn så där kan jag egentligen inte uttala mig. Vad beträffar hygienen tycker jag inte det borde vara skillnad mellan kaninen och t.ex. ett rådjur om man för övrigt gör likadant med flåning, urtagning och hängning.

ninjan

• Alvens
« Svar #34 skrivet: 16 jun-08 kl 15:04 »
Ni som slaktat kaniner och hänger dom, slaktar ni bara på hösten då, eller har ni kylrum?
Om ni skulle slakta på sommaren, hur gör ni med hängningen då, om ni har flrea kaniner som ska slaktas samtidigt, då är ju inte kylskåpet ett alternativ lixom?
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 16 jun-08 kl 15:22 »
Ni som slaktat kaniner och hänger dom, slaktar ni bara på hösten då, eller har ni kylrum?
Om ni skulle slakta på sommaren, hur gör ni med hängningen då, om ni har flrea kaniner som ska slaktas samtidigt, då är ju inte kylskåpet ett alternativ lixom?

Har ett gammalt kylskåp (efter köksrenoveringen) som står i slaktrummet. Där har jag plockat ut alla hyllorna så att jag kan hänga upp kaninerna i slaktkrokarna i gallret. Det får plats runt 8-10 kaniner i ett normalstort kylskåp. Fler än 8-10 slaktar man inte till husbehov. Inte jag iaf, vi är ju bara 3 pers.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 16 jun-08 kl 15:42 »

Slaktar sen höst / tidig vinter och hänger i källaren. Där är det svalt året om så det skulle i princip gå bra även på sommaren, fast då får man ju se till att inte släppa in flugor och annan ohyra.

ninjan

• Alvens
« Svar #37 skrivet: 16 jun-08 kl 16:20 »
Ja det här att slakta på sommar ser ju ut som ett stort problem, önskar jag hade Kimmas kylskåp, och plats för det =)

Men ett gammalt sånt kan ju inte vara dyrt, och det är ju bara då man hänger som man behöver ha på det.. måste se över om plats kan undvara för detta.. har kliat mig i huvet över detta ett tag.

Våran källare luktar unket, så där vågar jag inte hänga nåt kött, det kan ju ta smak tänker jag.
www.alvens.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 16 jun-08 kl 16:27 »
Ja det här att slakta på sommar ser ju ut som ett stort problem, önskar jag hade Kimmas kylskåp, och plats för det =)

Men ett gammalt sånt kan ju inte vara dyrt, och det är ju bara då man hänger som man behöver ha på det.. måste se över om plats kan undvara för detta.. har kliat mig i huvet över detta ett tag.

Våran källare luktar unket, så där vågar jag inte hänga nåt kött, det kan ju ta smak tänker jag.

Det är oftast ingen konst att få tag i nåt billigt kylskåp på blocket tex, det ska ju inte stå och dra ström mer än det dygnet det hänger djur i det så det behöver inte vara nytt och energisnålt direkt  ;)
Och ofta är folk glada bara de slipper släpa gamla vitvaror till tippen när de renoverar köket.
brickis och jag fick ett nästan nytt kök på det viset för 1500 spänn "bara vi skruvade ner det själv" och det tog ca 40 minuter  :)

ninjan

• Alvens
« Svar #39 skrivet: 16 jun-08 kl 20:46 »
Om man köper ett gammalt kylskåp, så kanske man får köket på köpet :D
Nu hyr ju iof vi vårat hus, och ett kök skulle förstås bli lite knöligt att få in i vedboden.. hehe

Men det här med att att ge sina hundar slaktavfallet va en känslig fråga vid vårat middags bord i dag  ::)
jag frågade min gammle far om dom brukade låta hundarna äta av inälvor och magsäck/vomen på älgen då dom jagar. Absolut inte, svarade han mig.. dom kunde slänga åt hundarna lite lunga eller så, men vom får man ju inte ge hundarna, det ska dom INTE äta, det är ju halvsmält gräs och bajs.. han tyckte det va en väldigt dum fråga!

Jag e ju inte precis känd för att kunna avluta en diskution som ser ut att barka i väg.. så jag fortsätter glatt, om än lite på hugget.

Säger att jag minsann vet att det finns dom som ger mage till sina hundar, och att det tillomed är nyttigt.

Han säger att så är det inte, han har då träffat tillräckligt många hundar och hundägare för att veta det med säkerhet... nu kanske ni förstår vart jag har fått min tjurighet som jag tidigare antydde om  ;)

Det blev en fråga som rann ut i sanden efter en hel del mutter från min far..

Misstänker att han kommer att fnysa en del då jag talar om att vi gett våra hundar både MAGE och ben efter slakten, till våra hundar.. vilket jag så klart bara måååste berätta för honom  :P ;D

Vi gav våra hundar färskfoder tidigare, och då kan man ju även köpa ren vom, vad innehåller den?
www.alvens.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser