Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Högre kläckbarhetstips..  (läst 1443 gånger)

anders 67

• Dalarna
Högre kläckbarhetstips..
« skrivet: 06 jan-08 kl 21:02 »
Ett litet tips.Det är ju väldigt många som använder färdigfoder till sina höns,inge fel med det. Men tror inte att det räcker,blanda i lite värpkoncentrat,kanske 25% nu under vintern innan färskt gräs o solljus kommer.Det blir mycket bättre och roligare med många kläckta ägg och livskraftiga kycklingar :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

AnnikaE

• Södermanland
Re:Högre kläckbarhet......
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 07:23 »
Ett litet tips.Det är ju väldigt många som använder färdigfoder till sina höns,inge fel med det. Men tror inte att det räcker,blanda i lite värpkoncentrat,kanske 25% nu under vintern innan färskt gräs o solljus kommer.Det blir mycket bättre och roligare med många kläckta ägg och livskraftiga kycklingar :)

Hej är det ett foder som heter så eller./Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Simon

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 11:27 »
Värpkoncentrat säljs under namnen Värp pk och Värpex av pullfor.. Vilket du skall använda beror på hur mycket spannmål du har... Ett koncentrat som enhetsfoder ska alltså alltid blandas med spannmål eller iallafall erbjudas med spannmål...

Jag skulle kunna tänka mig att utfodra höns med koncentrat bredvid ett fullfoder...men aldrig blanda ihop det... ett fullfoder typ värp 100 eller fenix hel veg är färdigblandat med exakta näringsförhållande.. Tror inte man ska mixtra förmycket med det...om hönan däremot är i behov av en annan blandning så är det bättre hon får plocka och välja själv ur ett annat tråg...vilket de gör de om det behövs!

Extra vitamintillskott är annars ett välkänt knep för bättre avelsägg...

Ni andra kanske har fler erfarenheter eller idéer när det gäller foder för just produktion av avelsägg? Kul att höra !!  :)
/Simon
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 11:28 av Simon »

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 07 jan-08 kl 11:44 »
Vad jag menar är att fullfoder räcker till en bra äggproduktion,
det är inte samma sak att utfodra avelshöns som värphöns.
Nu tror jag inte höns är så känsliga för olika foder typer,jag har noll koll på vad de äter på sommaren när de går ute.
Men vad har alla ni andra för erfarenheter.Hur får NI många och livskraftiga kycklingar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Simon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jan-08 kl 15:32 »
Det viktigaste när man utfodrar avelshöns är att djuren från början är i mycket gott skick... Om man sedan utfodrar med värpfoder eller koncentrat har liten betydelse sålänge balansen med mineraler och vitaminer är rätt.. Att höja proteinhalten i fodret är det ingen nytta med...Inte heller soljus eller konstljus har betydelse för hur bra avelsäggen blir.
   Jag har själv kläckt och sålt avelsägg från hybrider - Lohmann - utfodrade med enbart värpfoder och inte haft några problem med svaga kycklingar, detta har ändå varit i hönsens effektivaste produktionsveckor.
   Många delar i ledet som ska fungera för bra kläckresultat... Genuppsättningen hos avelsdjuren är minst lika viktiga som fodret... Äggets näringsinnehåll håller sig ,trots allt, nästan likvärdigt oberoende av fodermedel och värpkapacitet..

/Simon,  mindre äggproducent  :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-08 kl 17:34 »
Många delar i ledet som ska fungera för bra kläckresultat...

Genuppsättningen hos avelsdjuren är minst lika viktiga som fodret...
 /Simon,  mindre äggproducent  :)

Säger som Simon, det är många faktorer som styr hur hög kläckbarheten blir..
Simon nämde genuppsättningen på avelsdjuren och fodret

Jag kan lägga till
-att äggen inte ska vara äldre än 10 dagar när de läggs in i maskinen.
-om man har  transporterat ägg en längre sträcka, är det viktigt att de får stå stilla i ett par dagar  innan man lägger in dem i maskinen.
-välj endast rena ägg till avel.
-luftfuktigheten är A och O de sista två-tre dagarna.

-friska avelsdjur! har hönsen AE så får äggen försämrad kläckbarhet...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser