Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra ny lampskärm?  (läst 8031 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Göra ny lampskärm?
« skrivet: 06 jan-08 kl 19:15 »
Jag har en lampa som jag inte verkar kunna hitta en bra skärm till. Den som sitter på passar, men det har blivit hål i den. Den är gjord av ngt pergament eller nåt.

Men; nån som vet hur man gör en veckad lampskärm eller hur man klär om en lampskärm?

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Göra ny lampskärm?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 07:17 »
en veckad lampskärm. vet jag inte
men den skärmen som sitter där idag måste ju ha en stomme
att byta ut den mot valfritt tyg borde ju funka
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Shadow

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 08:43 »
Panduro hobby har material till att göra veckade lampskärmar, så titta där!

Beroende på hurdan lampskärm det är så går det ju alltid att sy av tyg, som SarLa sa  :)

snarken

« Svar #3 skrivet: 07 jan-08 kl 11:07 »
Det finns flera bra böcker  med beskrivningar, ditt närmsta bibliotek har säkert några. Min mormor använder en som heter "Sy lampskärmar" och klär befintliga stommar med nytt tyg. Beroende på teknik kan du få tyget mer eller mindre veckat på stommen, men det blir tygveck och inte styv plissering som på köpesskärmarna. Tror att hon i regel börjar med att linda den gamla stommen med vitt tygband för att få något att fästa i...

Mormors bok är den översta i nedstående lista från KB, men allihop innehåller säkert bra grundteknik. Lycka till!

http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=sy+lampsk%c3%a4rmar&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clara S, Victor Rangner, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser