Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor kring golv!  (läst 18950 gånger)

Neiklot

• Gäst
Frågor kring golv!
« skrivet: 05 jan-08 kl 11:49 »
1: Min pappa har i sin sommarstuga (och nu även i sitt hus!) lagt ett underlag av aluminium (?) som heter Thermoflex, har jag för mig. (Detta istället för underlagsfoam!)

Är det någon här som har erfarenhet av detta?
Enligt farsan blev skillnaden markant, eftersom detta underlaget isolerade väldigt effektivt mot kylan underifrån som i sin tur "höjde" golvtemperaturen.

2: Är det lönt att köpa ett billigt såkallat "klickgolv" (typ 50kr kvm)?

« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 11:55 av Neiklot »

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Re:Frågor kring golv!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-08 kl 12:14 »
hej Neiklot

Ang billigt klickgolv då beror det på var du skall använda det. âr det ett golv som man går mycket på blir det fort slitet. Antagligen är det ganska mjukt också och det går absolut inte att slipa ner det då det bara är 6(?) mm tjockt. Men det beror ju på var det skall användas.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-08 kl 12:39 »
2: Är det lönt att köpa ett billigt såkallat "klickgolv" (typ 50kr kvm)?

Vi lade in billigt klickgolv från Rusta i köket. Det var halva priset för att de bytte leverantör, så vi betalade 39 kr/kvm. Det var klart värt priset och ett lyft jämfört med den trasiga röda plastmattan. Inte lika snyggt som parkettgolvet vi lade in i sovrummen, förstås. Men praktiskt.

Edit: billiga golv är laminatgolv. Sådana går inte att slipa.

« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 12:44 av Ulric »

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-08 kl 13:24 »
1: Min pappa har i sin sommarstuga (och nu även i sitt hus!) lagt ett underlag av aluminium (?) som heter Thermoflex, har jag för mig. (Detta istället för underlagsfoam!)

Är det någon här som har erfarenhet av detta?
Enligt farsan blev skillnaden markant, eftersom detta underlaget isolerade väldigt effektivt mot kylan underifrån som i sin tur "höjde" golvtemperaturen.

En kompis av mig använde den där bubbelplastliknande aluminiumfolie  Thermo reflekt.
Jag är mycket tveksamt att de angivna isoleringsvärden verkligen uppnås  ( 4mm bubbelplast plus 0.3mm aluminiumfolie isolerar lika bra som 70mm stenull  :-\ )
Jag tror att effekten beror mera på vindtätheten.
Så vitt jag vet är Thermo reflekt ångtätt (hittar inga uppgifter på nätet) - i en gammal kåk med torpargrund skulle jag inte använder den som golvisolering. Framtida mögelproblem etc. är förprogrammerad.

På forumet byggahus.se hitta du några diskussioner om rymdskeppsisoleringen:
diskussion 1
diskussion 2

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 05 jan-08 kl 13:54 »
Klick / laminat.. hua hemska golv och alltid kalla.. brr.. kommer aldrig installera ett sådant i ett hus igen..  :-X
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jan-08 kl 16:05 »
Klick / laminat.. hua hemska golv och alltid kalla.. brr.. kommer aldrig installera ett sådant i ett hus igen..  :-X

Vad skulle du hellre lägga in då?

Golvet ska vara i köket och vardagsrummet.
Så det kommer användas en hel del.

Det finns inga ledningar dragna i huset, så risken för vattenläckage och dyl. är minimal.
Och torpargrunden är väldigt väl ventilerad.
(Så jag ser inte det som ett problem.)

Jag tror inte att thermo reflect (?) eller liknande kan ersätta isolering. Men dom kanske kan göra golvet lite mer bekvämt om det inte kyls ner lika effektivt underifrån.

Ulric: Hur länge har erat golv legat och har det slitits mycket?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-08 kl 16:35 »
Jag kan bara hålla med!
Skulle vi ha råd så skulle vi hellre läggaen plastmatta.. Men ny ligger det där förbannde klickgolvet av modell lite dyrare i vardagsrummet och kyler ner våra fötter... >:(

Spelar ingen roll hur varmt vi har inne eller att det ligger skummgummi + det gamla plasgolvet och modern isolering och skivor under.

Det är såååååå jäkla kallt att barfota är inte att tänka på! Då fryser man fast... :(

Det finns fantastiskt sköna och snygga plastmattor har vi märkt... Som inte ens känns särsskilt plastiga, utan med lite "matt" yta på.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 05 jan-08 kl 17:30 »
I ett gammalt hus skulle jag lägga in trägolv (brädgolv) eller linoleumgolv. Det passar bättre, är snyggt och av naturmaterial. Laminatgolv är jag ingen anhängare av. Det är plastigt, kallt, slamrigt och slits skitfult.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jan-08 kl 17:55 »
Ulric: Hur länge har erat golv legat och har det slitits mycket?

Ett och ett halvt år. Inget.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 05 jan-08 kl 19:17 »
Jag kan bara hålla med!
Skulle vi ha råd så skulle vi hellre läggaen plastmatta..

Plastmatta om ngt är väl kallt (och fult...) Vi har märkt en extrem skillnad när vi reivt ut plastmattan, trägolvet under är så extremt mkt varmare, det går inte ens att jämföra! Nya plastmattor ser lite trevligare ut än de som lades in på 70-talet, men snygga, NÄ!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 10:24 »
I ett gammalt hus skulle jag lägga in trägolv (brädgolv) eller linoleumgolv. Det passar bättre, är snyggt och av naturmaterial. Laminatgolv är jag ingen anhängare av. Det är plastigt, kallt, slamrigt och slits skitfult.  :P

Linoleummatta låg i köket förut, ingen höjdare kan jag säga. (Fult och trist, dessutom)..
Brädgolv skulle jag också vilja lägga in, men det är lite mackligare och lite dyrare..

Ulric: Tack!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-08 kl 10:40 »
Citera
Plastmatta om ngt är väl kallt (och fult...)

Som sagt.. det låg en plastmatta innan..en sån där ful, men då frös inte fötterna fast i golvet..

Och för det andra, det finns visst snygga plastmattor numera!
Vi gav inte plastmattan en chans för vi tänkte som dig..
Sen när jag besökte en vän som hade lagt in nya plastmattor... Dom var ju både snygga och sköna!

Inte alls som dom halvmoderna som låg i det här huset!

Då pallrade vi oss ner till den lokala bygghandlaren..o se på sjutton, det fanns visst plastmattor som vi hade mycket väl kunnat tänkt oss!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jan-08 kl 15:13 »
Fick nylagd plastmatta i första huset jag hyrde.
Tror iofäs det var dåliga golvläggare men jag skulle flytta kökssoffan och rev upp en reva på en halv meter...

Fast det är som du säger, jag frös inte om fötterna. ^^

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 08 jan-08 kl 10:08 »
ja tyvär har jag också den erfarenheten att klick-golv är kalla, svärföräldrarna lade in sånt i gamla lillstugan som vi nu rivit,kallt och otrevligt men nöttes inte alls under de år det låg där. (det var dessutom halt)

i nybygget har vi lagt in klickgolv igen i sovrummet men efterson det är vattenburen golvvärme så fungerar det 8)

Kan du inte försöka hitta nåt billigt spåntat, och måla? man måste ju inte ha breda tiljor och såpskurat bara för att man har torp.  :P
är Återprenumerant såklart.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 jan-08 kl 13:06 »
...
Brädgolv skulle jag också vilja lägga in, men det är lite mackligare och lite dyrare..

...

Vi köpte trägolv, rejäla furuplankor (140x22mm tror jag) till vårt förra hus och det kostade 99:-/m2. Dyrare än billigaste laminatet såklart men inte speciellt dyrt. Det var 2'a sortering men inget större fel på det, enstaka brädor fick vi kapa bort nån ful ände på. Vi köpte på Bauhaus, fabrikatet var GA-Pro (från Ronneby). Lim och ytbehandling tillkommer dock till priset. Det blev nåt ton att bära också ...  :P

Fint blev det iaf. och skönt att gå på. Behandlade med lut + pigmenterad olja.

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jan-08 kl 16:52 »
En annan fördel med klickgolv är (?) att det är lätt att hålla rent.

Och som sagt, "thermo" under golvet håller ju golvet varmare.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 08 jan-08 kl 19:00 »
Vi köpte trägolv, rejäla furuplankor (140x22mm tror jag) till vårt förra hus och det kostade 99:-/m2. Dyrare än billigaste laminatet såklart men inte speciellt dyrt. Det var 2'a sortering men inget större fel på det, enstaka brädor fick vi kapa bort nån ful ände på. Vi köpte på Bauhaus, fabrikatet var GA-Pro (från Ronneby). Lim och ytbehandling tillkommer dock till priset. Det blev nåt ton att bära också ...  :P

Fint blev det iaf. och skönt att gå på. Behandlade med lut + pigmenterad olja.

Sån't trägolv la vi in på vår glasveranda. De förra ägarna hade gjort ett lamt försök att isolera verandan precis så som man inte ska göra i gamla byggnader, med plast och glasfiber. Detta trots att det fortfarande var stora fönster i enkelglas. Resultatet var mögel i träpanelen under fönsterna. Vi rev ut detta och eftersom vi var oroliga för golvet eftersom de lagt in nytt där i renoveringsvevan så rev vi upp det också. Under det nya låg plast så det var bra att vi rev upp det. Tyvärr var det gamla så förstört att det inte gick att använda så därför blev det ett nytt. Det blev riktigt bra faktiskt och vi har bara såpskurat det sen vi la in det. Nu börjar det få en bra patina och det är härligt att gå barfota på. (På sommarhalvåret då, för verandan är numera en kallveranda igen.)

I vårt skafferi gjorde vi en trappa ner till källaren (var tvungen att gå ut innan) och där behövde vi lägga in en bit nytt golv och då la vi likadant brädgolv där.

Vi funderar på ett liknande golv i barnens rum när vi ska ta itu med dem. Där ligger linoleummattor nu som är lite slitna, har snart legat där i 40 år och i valet mellan linoleum och trä så känns trä mer rätt där.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lindelou

• -
« Svar #17 skrivet: 09 jan-08 kl 08:18 »
Jag lade exakt samma golv från Rusta som Ulric i hallen innanför ytterdörren där fem leriga och blöta barn passerar åtskilliga gånger per dag. Vill man ha laminatgolv så rekommenderar jag det,jag skulle aldrig köpa ett dyrare för detta har funkat. 39 kr kvadraten,dom kör driver rätt ofta. Jag hade underlagsfoam under,två lager.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 09 jan-08 kl 23:11 »
Vill bara påminna om att när man tar bort gammal plast- eller linoleummatta så innehåller det gamla limmet asbest! Så kom ihåg ordentligt andningsskydd!!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

wikhall

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 jan-08 kl 11:42 »
Jaha ja...

1. Plintgrund
2. Fuktspärr av 1 del lera + 1 del koskit + 3 delar sand
3. Hampahalm
4. Tätpackad hampaull
5. undergolv i trä
6. Lumppapp av lin
7. Brädgolv av tjocka golvbrädor

Eller:

1. markduk och bra dränering
2. lecakulor
3. Matjord i flera lager, blandad med rå linolja

Så ska det se ut hemma hos mig.
Material enligt vetenskap och beprövad erfarenhet sedan tusentals år.
Glas kan man ha i flaskor, aluminium i båtskrov. Plast i hemelektronik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, JHe, pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser