Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avmaska  (läst 1252 gånger)

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
avmaska
« skrivet: 04 jan-08 kl 19:08 »
Hej. Jag undrar hur ofta och med vad man avmaskar getter. Är lycklig ägare av en bock, två getter å en killing.

Jag kan ge ett tips om bocken: De få (2) gånger han försökt stånga mig tog jag honom lite lätt i skägget och sa "du stångar INTE din matte" och sen har han varit en ängel! ;)

/Solöga

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:avmaska
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 22:04 »
Har dina getter inga syptom på mask så är mitt råd att vänta till våren att avmaska dem. Jag brukar köpa flytande avmaskningsmedel på apoteket, har två olika sorter som jag växlar i mellan. Kan kolla i helgen vad de heter.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-08 kl 03:04 »
vad är symptomen på mask i magen?
Jag antar att om getterna har bra hull, fina pälsar och horn och är pigga i ögat så behöver man inte oroa sig?
Något annat symptom man bör se upp med?

Jag har hört att Ivomevc är effektivt. Men nuförtiden behöver man dock recept från veterinär för att få köpa sådant. Om man vill slippa det besväret kan man köpa Axlilur för hund och katt, det funkar på getter också(men man får nog ringa apotek eller vetrinär för att få reda på den speciella doseringen, engångsdos på get) nackdelen är väl att Axilur kanske inte är lika effektivt mot alla maskar som Ivomecen är? (Skickar frågan vidare till mer pålästa...)

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-08 kl 03:12 »
Måste också starkt rekommendera alla som har betesdjur att SLUTA SLENTRIAN-AVMASKA ERA DJUR!
Maskarna är på väg att bli resistenta mot preparaten och snart står vi inför det faktum att våra djur blir fulla av parasiter utan att vi kan behandla dem, det är  nog en av andleningarna till att apoteken blivit mer restriktiva med att sälja ut avmaskningsmedel utan recept. Istället vill de att flera ska börja förebygga paraisterna redan på betes-stadiet, genom att ge djuren färska parasitfria beten och lära sig hur man sanerar betena från mask, istället för att låta djuren bli fulla av mask och sen tro att det bara är att avmaska bort dom sen.

Om man har misstanke om mask så kan man köpa ett provtagningskit på Granngården som heter Kolla Masken. Det finns en sort för häst, och en annan för smådjur. Vet inte om det finns nån kategori som passar för get. Annars kan man säkert skicka ett prov till nåt annat provtagningslab, för det finns ju flera att välja på. Statens provtagningslabb för träckprov är SVA- Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Dit skickade jag hästskit förra året  ;D
Men Kolla MAsken är lite enklare.
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 03:14 av ManiacDarling »

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #4 skrivet: 05 jan-08 kl 17:10 »
Instämmer om att inte avmaska i onödan! Det är jätteviktigt!  
Jag har haft dem i ca tre år och de har mått fint hela tiden. Nu tycker jag att de bara äter och äter, har fri tillgång på hö och får kraftfoder men de tappar hull och pälsen börjar tappa sin lyster. Greta som har en killing får extra kraftfoder men ser snart hemsk ut. De har tillgång till saltsten och mineraler.
Vad kan det annars vara?

Solöga

Dela detta:

* Inloggade just nu

1294 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser