Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ram runt mormorsrutor  (läst 19234 gånger)

manna

• -
ram runt mormorsrutor
« skrivet: 04 jan-08 kl 13:18 »
Jag är en jäkel på mormorsrutorna, men en åsna på att foga samman dem. Vill någon vänlig själ förklara för mig hur jag virkar ihop rutorna? Att virka en kant runtom hela arbetet kan jag, det är mellan rutorna jag får spunk och tar till vanliga kaststygn.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Shadow

• Gäst
Re:ram runt mormorsrutor
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 14:42 »
När jag virkar mormorsrutor, så lägger jag dem sedan aviga mot aviga och virkar ihop dem med vanliga maskor. Det "plattar" ut sig när man sen använder filten eller vad det nu är man virkat.

Lycka till!

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 04 jan-08 kl 20:23 »
Men då... JAHAAA! Du gör ramen först och sedan monterar du ihop alla rutorna till en pläd! Visst? Jaja, då blir det ju precis så tjusigt som jag tänker mig att det ska vara. Tack!

Jag är ett geni.  8) Fattar redan efter att ha grunnat i två år.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

annan

« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 20:38 »
tada!
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=87&d_id=20&lang=se

fast jag fattar inte...manna, vadå nä inte ramen först? eller.... jag är väl inget geni :-[
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 20:40 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Shadow

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 23:37 »
Javisst är det så jag menade!
Först virkar du ihop dem på "kortsidan" två och två, till längder, sedan virkar du ihop dessa längder till en filt.

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jan-08 kl 07:53 »
fast jag fattar inte...manna, vadå nä inte ramen först? eller.... jag är väl inget geni :-[

Jo, så här: När jag virkade rutor till en halsduk, så gjorde jag alla rutor olika. Det blev väldigt virrvarrigt när jag sedan sydde ihop rutorna. Men runt om gjorde jag en snygg enfärgad ram. Det är den ramen jag vill ha runt alla rutor nu, för att få det riktigt rutiga utseendet, och självklart ska jag då avsluta varje ruta med den kulör jag vill att ramen ska ha. Så först virkar jag t ex tre varv med olika kulörer och sedan gör jag ett fjärde varv i den kulör jag har bestämt att ramen ska ha. Allra sist virkar jag en ram runt hela arbetet. Häpp!

Tänk att det skulle ta mig så lång tid att förstå...  :-[ ;D

annan

« Svar #6 skrivet: 05 jan-08 kl 12:49 »
Citera
Men då... JAHAAA! Du gör ramen först och sedan monterar du ihop alla rutorna till en pläd! Visst? Jaja, då blir det ju precis så tjusigt som jag tänker mig att det ska vara
???

Allra sist virkar jag en ram runt hela arbetet. Häpp!

tror vi pratar om olika ramar...för nu är den ju sist... jag hittade massa fina rutor på loppisen, bara att sätta ihop, nångång... :-[

« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 12:51 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 05 jan-08 kl 15:06 »
En annan är ju nybörjare på det här med mormorsrutor... Har just virkat fyra och är fast! Men fy tusan vad trådar det blir att fästa sen. Väntar ni med det till sist eller hur gör ni? Några enkla och användbara tips emottages tacksamt!

Så en annan mormorsrutefråga. I min beskrivning står det att varje nytt varv inleds med en fejkstolpe (3 luftmaskor) innan man gör två halvstolpar. Jag tycker inte att det blev snyggt, så jag gjorde enbart tre halvstolpar och ser ingen annan skillnad mer än att det blir snyggare :). Har jag missat nåt högst väsentligt?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Shadow

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jan-08 kl 16:34 »
Du avslutar varje varv med en smygmaska, så att varvet blir helt liksom.
Nästa varv börjar man då med en fuskstolpe som består av 3 luftmaskor. Det är för att du ska komma i samma "höjd" som en vanlig stolpe när du sen börjar virka.
Varven blir jämna på så sätt.

Annars när man virkar runt så blir det som en spiral, men nu ska du ju ha fyrkantiga rutor med tydliga varvbyten (färg) och då blir det smygmaskor och fuskstolpar. Samma om man virkar en duk t.ex.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #9 skrivet: 05 jan-08 kl 16:42 »
Jo, det står precis så i min beskrivning, men jag tycker ändå inte att skillnaden är så väldigt påtaglig mot att bara virka halvstolpar... märkligt är det!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 05 jan-08 kl 17:32 »
Ang ihopsättning; Uhum, i vår familj virkar vi med smygmaskor ihop två rutor, sen fortsätter med två till och två till, tills arbetet är så brett som man vill ha den. Alltså, dom två nya läggs bredvid och virkas i samma svep. Då får man en enda lång rad smygmaskor. Tredje varvet rutor likadant, o.s.v.  När hela arbetet sitter ihop, virkas alla ihop på tvären medans man liksom hoppar över skarven med nålen där den tvärgående smygmaskraden korsar. *puh* vad svårt det var att förklara något man gjort 100 ggr  :-[

Som när man ska spela luffarschack. Då drar man ju sträcken för spelplanen i ett svep åt ett håll i taget. Man ritar ju inte en rad rutor i taget då  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 05 jan-08 kl 18:19 »
En annan är ju nybörjare på det här med mormorsrutor... Har just virkat fyra och är fast! Men fy tusan vad trådar det blir att fästa sen. Väntar ni med det till sist eller hur gör ni? Några enkla och användbara tips emottages tacksamt!

Jag brukar virka fem rutor och sedan fäster jag alla trådarna på dem. Gjorde misstaget att virka 37 st. innan jag började fästa trådar första gången. Det var verkligen aptrist att fästa på alla sen. Så efter det så gör jag fem i taget.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 05 jan-08 kl 20:20 »
???tror vi pratar om olika ramar...för nu är den ju sist...

Jag avslutar varje ruta med ett varv med den färgen som jag vill ha som ram. Då får varje ruta en ram. Sedan syr jag ihop alla rutor till en pläd. Runt om hela kalaset gör jag sedan en extra ram. Bara för att det blir snyggt. Och är kul. Många ramar blir det...

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 06 jan-08 kl 09:29 »

Det finns personer som fäster tråden vid varje byte av färg. *ryser av obehag*

Jag virkar och virkar och virkar och sedan ägnar jag jäkligt lång tid åt att fästa alla trådar. Mormor, som är vår familjs mästarinna när det gäller rutorna, virkade alltid sisådär femtontusen rutor. Sedan la hon dem i påsar och glömde bort dem i tjugo år. När hon inte fick plats med fler rutor i påsar i kökssoffan, sydde hon ihop lapparna till överkast/plädar och fäste trådar för glatta livet.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #14 skrivet: 06 jan-08 kl 16:08 »
Jag brukar virka fem rutor och sedan fäster jag alla trådarna på dem. Gjorde misstaget att virka 37 st. innan jag började fästa trådar första gången. Det var verkligen aptrist att fästa på alla sen. Så efter det så gör jag fem i taget.

Hjälp :-\ jag som redan gjort elva rutor utan att fästa en enda tråd!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 06 jan-08 kl 18:19 »
Hjälp :-\ jag som redan gjort elva rutor utan att fästa en enda tråd!

Bara att börja fästa nu då!  ;)

Jag roade mig nyss med att räkna hur många rutor jag fått ihop och nu är jag uppe i 130!  :D Det känns som en skatt, är man lite fånig eller?  ::) :-[
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 06 jan-08 kl 21:48 »
Det är samlad kraft, idoghet och inspiration och design...
Klart det är en skatt! :)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Lajsa

SV: ram runt mormorsrutor
« Svar #17 skrivet: 04 feb-08 kl 09:40 »
Hej,
Nu kommer jag låta viktigpettrig, men så här går det till!
På gammalt vis använde man oftast svart garn till montering. Fäst ihop två rutor så här:
Virka en sida på den ena rutan på mormorsrutevis, då får de två rutorna olika många "pluppar" och hål. (du hajjar vad jag menar med pluppar va? alltså de tre stolparna)
Sedan lägger du de två rutorna mot varandra och virkar pluppar zigzag, på först den ena lappens hörnhål, sedan på den andras första hål. På det här sättet blir skarvarna tre varv breda. Du virkar långa rader med lappar, och sedan virkar du ihop raderna på samma sätt. Det måste bli tre rader för att det ska gå ihop.
På det här sättet slipper man sy överhuvud taget (för det är dåtråkigt), dessutom växer arbetet väldigt mycket och man får stora härliga filtar.
Det här var lite svårt att förklara skriftligen, det är ju lättare att visa.
Jag försöker gärna igen om du vill.
hej
Jag tycker att man ska vara ganska snäll mot sig själv och andra.

jössesnesse

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 04 feb-08 kl 11:39 »
Citera
:D ;D  Härligt!
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 05 feb-08 kl 08:01 »
Jag försöker gärna igen om du vill.

Ja, tack.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare (2 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser