Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smålandsvilla- Någon som bygger/har byggt  (läst 10911 gånger)

Jessica78

• Gäst
Smålandsvilla- Någon som bygger/har byggt
« skrivet: 03 jan-08 kl 18:59 »
Hej!

vi håller på att bygga en smålandsvilla. Villa Lammhult. Är det någon här som byggt något av deras hus. Någon kanske kan dela med sig av några bilder från Lammhult.

Tacksam  

Jessica

Jessica78

• Gäst
Re:Smålandsvilla- Någon som bygger/har byggt
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 14:10 »
Ingen som har byggt

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

wikhall

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jan-08 kl 09:17 »
Här får man se allt, verkligen. Precis allt...

Gå du åstad och bygg en Smålandsvilla.

De behöver alla kunder de kan få, och det gäller alla producenter av
prefabricerade småhus enligt dagens byggstandard.

De kommer att få det mycket tufft i framtiden.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 22 jan-08 kl 13:41 »
Bara nyfiken...

Varför skulle de få det så tufft i framtiden? Det finns ju mycket positivt med deras sätt att producera hus. Och prislappen är väl också för det mesta ganska rimlig. Så varför kommer de få det tufft. Vet du nåt jag inte vet.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

wikhall

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jan-08 kl 11:45 »
Först och främst, vänligen samtliga inne här smaka på detta namnet:
www.alternativ.nu

Sedan, ja jag vet nog mycket saker som många andra inte vet. Men i detta forum säger de att man strikt ska hålla sig till ämnet...

Låt mig få berätta om två polariteter som håller på att komma upp.

Den första var norm under decennierna från ca 1960 till 2000 för småhus för familjer, för det är vad vi talar om rent generellt.

Efter byggindustrins normer började man bygga prefabricerade pakethus
med de material som industrin bestämt. Nya material, "kvalitetssäkrade" som det heter... Människors hälsa struntar vi i, men detta var ju också under den tiden som badsäsongen utanför Oskarshamn och Barsebäck skulle förlängas pga utsläppen av kylvatten från kärnkraftverken... som f ö för all framtid skulle leverera direktverkande el i våra element... det enda vi skulle behöva elda med.

Vad bestämmer du själv då i ditt prefabhus?
Tapeterna och mattorna. Ändringar i planlösning? Det kostar extra...

Under dessa tre decennier var det också nästan omöjligt att få bygglov till annat än sånt här. Sedan var det ett antal progressiva arkitekter och självbyggare som, för all del med visst motstånd, återintroducerade hälsosamma miljövänliga sedan tusentals år beprövade byggmaterial och rationella byggtekniker.

Under några år har det varit satt på undantag. Lite "roligt" "tossigt" och "spännande" som några "underliga kufar" hållit på med...

Skratten brukar fastna i halsen när slutnotan på ett ekologiskt hus anländer. Mellan 200 000 och en miljon, beror på vad du har i det. Moderniteter som golvvärme trissar upp priset.

Det kan vara ett hus byggt med lera och halm, eller bara vanliga reglar fyllda med ekofiber eller isolina. Allt är hållbart. Inga moderna betongpannor som vittrar sönder efter 20 år, dyr modern kvalite eller återbrukad dito.

Nackdelen är naturligtvis att du inte kan köpa det prefab, det är ett hantverk. Det medför arbete och uppoffring på ett eller annat vis.
Inget för den som är bekväm, och det är bekvämligheterna som husfirmorna lever på.

I takt med att folk börjar ta ansvar över sina egna liv får de det tufft. Samhället ändrar sig också i riktningar som gör det mycket ofördelaktigt att bo och leva på det viset. Vad jag vet så äger de flesta som bygger och bor ekologiskt sina egna hus. Det är inte banken som äger dem.
Men det är naturligtvis också en fråga om förtroende...

Bostaden kommer tvåa efter kläderna på vad som är en förlängning av dig. Ska du bestämma dina förlängningar eller ska någon annan det?

Det är ditt val.

« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 11:48 av wikhall »

Jessica78

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jan-08 kl 11:54 »
Om jag vill bo i en nybyggd villa eller i en kåk som håller på att rasa då väljer jag hellre den nybyggda villan och sen att jag ökar min boyta är bara + för mig. Då jag spenderar ungefär 90 % av min tid hemma så vill jag bo bra. Jag vill inte bygga och renovera, jag vill spendera min tid med mina barn. Laga middag i ett kök man får plats med och allt fungerar. så det här är ett bra alternativ för mig som dessutom inte har obegränsat med pengar. Alla gör väl som dem vill med sina pengar, eller?

Säger du så här till alla som bygger nytt eller bara till dem som köper smålandsvilla. Nu för tiden så bygger hantverkarna husen. Det är inte många som sätter upp ett skal och gör jobbet själv. För det kanske man måste kunna bygga.

wikhall

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jan-08 kl 14:00 »
Du skrev att:

Alla gör väl som dem vill med sina pengar, eller?

Javisst.

Problemet för min egen del som för andra som försöker bygga utöver vad som faller innanför ramarna dvs. ekologiskt, hållbart, är att det spelar ofta ingen roll om du har pengar eller inte. För det du söker kan inte köpas för pengar. Alla hantverkare vill bara bygga konventionellt.
Vill du inte eller kan du inte bygga så finns det nästan (numera fins www.ekohus.se, alltid något) inga företag som har det du vill ha. One size fits all som det heter på utrikiska och branschen och industrin bestämmer åt dig!

Jag säger så till alla som bygger prefabricerade hus enligt sån här standard. Inte för att de gör det, nej, det är deras eget beslut och vad de gör med sina pengar är deras egen sak och det har jag inte med att göra. Nej, jag gör det för att de gör det på alternativ.nu

Hör det hemma här, verkligen? Vill inte folk här bort från den varianten av samhälle med precis allt vad det innebär? Jag kanske fattat fel?
Det kanske måste finnas antites där tesen finns? Talar vi egenproducerad hemodlad mat måste det kanske finnas färdigmat och McDonalds också, lagom är bäst sade någon...?
Finns det byggnadsvård och linoljefärg kanske det måste finnas apbillig plastfärg och smålandsvillor också?

En gång i världen tänkte jag också på prefabhus. Jag har sett smålandsvillan och andra husfabrikat också. Tack vare det kom jag in på det ekologiska byggandet.

Men som sagt, du gör precis som du vill. Det är ditt hus som du betalar för dina pengar. Jag ifrågasätter bara att det råder som norm och vill att vi ska ha helt klart för oss varför det är så!

« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 14:01 av wikhall »

Jessica78

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 jan-08 kl 14:08 »
Men bara för att du väljer ekologiskt så gör inte alla det. Jag gör så mycket jag kan för miljön men jag tänker inte låta miljön styra mitt husval. Om jag fastnar för ett hus så struntar jag i om det är ekologistk byggt eller inte. Jag väljer det hus som passar mig och min familj och inte miljön

wikhall

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jan-08 kl 14:15 »
Miljön... många tror att det bara är något som Al Gore talar om och som man värnar om genom att panta burkar och flaskor.

Jag värnar om min och familjens inre miljö, därför gör jag som jag gör. Men det är mitt val och du gör ditt.

För övrigt anser jag att rätt sak bör vara på rätt plats. Här hör smålandsvillor hemma enligt mitt tyckande:

www.byggahus.se

sama

• Renovering av trähus
« Svar #10 skrivet: 24 jan-08 kl 16:04 »
Men bara för att du väljer ekologiskt så gör inte alla det. Jag gör så mycket jag kan för miljön men jag tänker inte låta miljön styra mitt husval. Om jag fastnar för ett hus så struntar jag i om det är ekologistk byggt eller inte. Jag väljer det hus som passar mig och min familj och inte miljön

Skojar du eller? Att folk inte alltid har råd att välja ekologiskt, eller i husfallet kanske inte ens vet om att det finns alternativ kan jag i viss mån förstå, men att liksom bara strunta i det mot bättre vetande verkar helt... äh, jag vet inte.  

Nä. det här blir inget konstruktivt, men jag klarade inte av att ignorera dig fast det nästan ser ut som flamebait.

Som wikhall skrev så passar nog diskussionen bättre på byggahus.se om det ska bli konstruktivt.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 24 jan-08 kl 16:07 »
Det intressanta är ju att nästan alla svenska nybyggen är färdighus, medan det fortfarande finns vanliga byggen ute i Europa. Vårt hus byggdes av ett gäng murare t ex. Kostnaden är konstigt nog inte högre för detta än för färdighus (också ganska poppis sedan ett par år tillbaka). Finns det inga murare och timmermän i Sverige nuförtiden?

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 24 jan-08 kl 16:22 »
En prefabricerad villa kräver ett helt industrisamhälle för att realiseras, ett smart alternativbygge kan realiseras med bara handverktyg.
Villor med lättreglar och mineralull är inget att renovera, det troliga är att man tar en grävmaskin och rensar tomten sådär 60-70 år efter uppförandet.
Ganska snabb värdeminskning på slutet alltså.
För att klara lånen man tagit för att bygga dyra traditionella hus, måste man ofta sälja sig till ofta trista, stressiga och miljöförstörande jobb.
Många alternativhus blir inte heller äldre än så, men dom har byggts för en bråkdel av kostnaden för det industribyggda, och utan hälsofarliga material.
Lägre kostnad > mindre löneslaveri > mer trivseltid.  8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jessica78

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 jan-08 kl 16:30 »
Jag förstår att det sticker i ögonen på en del miljöaktivister. Men jag förljer mitt tycke och smak och givetvis plånbok och byggtid. Dem flesta husleverantörer är ca 1 miljon dyrare + att det tar ca 1 år längre att bygga huset. Vi har varken 1 år eller 1 miljon. Vi bor 5 personer i ett hus på 60 kvm. Jag fastande för det här huset. Det har allt jag någonsin velat ha till ett bra pris. Dem följer regler och lagar som alla andra husleverantörer. Ska vi enbart ha ekologiska tillverkare får nog rikstan göra en lag om det. Då stiger priserna men kraven för att få lån sjunker så det går hand i hand. Var och en får väl välja vad dem vill. Jag tycker att det är fel att dömma andra människor för deras val. Jag dömmer inte er för att ni är miljöaktivister. Jag gör allt jag kan för att hjälpa miljön men bygga ett hus jag inte vill bo i bara för att värna om miljön, där går min gräns

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #14 skrivet: 24 jan-08 kl 16:51 »
Jag vill inte vara tyken, men... Vilket svar trodde du egentligen att du skulle få här inne ???.  ;D

F.ö har det byggts två smålandsvillor nära mitt ställe nyligen och vad jag förstår så får man vad man betalar för. Det är nog helt OK att bo i, men det är ingen lyx direkt och min känsla är att husen känns lite trist plastiga. Men visst, smakar det så kostar det. ::)

Jessica78

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jan-08 kl 17:00 »
När jag startde tråden så vände jag mig till sånna som hade byggt smålandsvilla inte till andra som ska ha åsikter om mitt val. Ja man får vad man betalar för. Jag har varit och tittat i flera smålandsvillor och det är alldeles utmärkt standard och inte alls plastigt. Jag anser mig inte vara en person som behöver lyx så därför väljer jag inte det. Kan jag bo i ett fallfärdigt hus med ständiga renoveringar så kan jag bo i en smålandsvilla.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 jan-08 kl 17:42 »
Vi bor i ett Hultfredshus från 1968. Väggarna är i naturmaterialet "fiberplank": träreglar med treetex mellan. Vindsisolering av naturmaterialet kutterspån.

Naturligt men inte så varmt.

wikhall

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 jan-08 kl 09:56 »
Citera
Finns det inga murare och timmermän i Sverige nuförtiden?

Prova din lokala hembygdsförening...

Om ni någon gång kommer förbi den landsända där jag bor i (och även andra användare i detta forumet) så titta görna förbi i Gräfsnäs, ligger mellan Alingsås och Trollhättan oprecist lokaliserat...

I slottsparken där ligger några av de vackraste husen i hela området. Senast uppfördes en kolna efter förlaga på Koberg (där slottet finns och kungens syster bor) Denna är knuttimrad och har uppförts av den lokala hembygdsföreningen.

Sedan utbildas ju naturligtvis murare och timmermän på DaCapo i Mariestad. En kuriositet idag kanske, men inte länge till är jag bergsäker på!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #18 skrivet: 26 jan-08 kl 16:49 »
Kan ej vara tyst  ;D

Men hoppas "denne" skäms som ens tänker tanken i dagens samhälle att bygga ett "oekologiskt" hus. Ingen nämn, ingen glömd.
Idag när vi har alla fakta på bordet borde det vara självklart och ej gå före sin egodrift att peka o tycka.. utan gnid händerna och se till att det blir så bra för miljön som möjligt så brukar det oxå bli så bra för människan och plånboken.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #19 skrivet: 26 jan-08 kl 17:13 »
Jag anser att Jessica har sin fulla rätt att bygga en smålandsvilla...

Hon ställde upp sina förutsättningar och så vitt jag ser så har hon valt det som passar hennes bäst...  
Dessutom så kan stora delar av byggandet och den framtida driften vara både ekonomisk och ekologisk.

Hur stor miljöpåverkan innebär det att Jessica måste jobba ihopa ytterligare 1 miljon kr?

Är det någon som har räknat på miljöpåverkan av de olika byggalternativen egentligen?

Att vara alternativare är viktigt och alla ska få vara med.
På sina egna sätt...  
och varenda en som lockas av de ideer vi står för och tar dom till sig räknas !
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 17:15 av Matt_379 »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser