Själv har jag en "röktunna" som jag ställt ovanpå en gammal tvättmaskinstrumma från en toppmatad maskin. Trumman funkar som en stor platta. I trumman eldar jag med vad som finns till hands. grillkol,briketter, bräder, bark....ja bara det brinner. Röken från detta kommer ju aldrig in tunnan. I botten av tunnan har jag spån eller flis av de lövträd jag har till hands. Denna har funkat bra. Dock är det ju som med många andra rökar en del passande för att hålla bra temp i tunnan.
Nu skulle jag vilja ge mig på att kallröka och var/är inne på att köpa en Bradley Smoker med kallrökningstillsats. Har testat en hos en polare och det blir ju riktigt bra. Men priset är ju en klar nackdel.....Kanske inte just det att det kostar 10-15:-/timme att röka då man inte röker mer än nån gång i månaden , utan detta att det kostar mellan 5000 och 7000:- att köpa en sådan digital mojäng. Mina funderingar är att bygga en egen kallrökningshistoria av ett kylskåp(har några i lite olika storlekar). Kortfattat så behövs ju nåt för att skapa rök och något att hänga in köttet/fisken i svårare är det ju faktiskt inte. Så nu till min tanke/ide som jag gärna skulle vilja ha lite feedback på.
Lägger ut några tegelstenar eller liknande. På dessa placerar jag en långpanna vari jag placerar en grilltändare. På denna placerar jag ytterligare en panna/plåt av ngt slag där jag lägger spån/flis....Nu är själva "generatorn" klar. Nu bygger jag en låda utan botten som jag placerar över detta....på så vis har jag ju stängt inne röken.
I dörren till kylskåpet tar jag upp ett hål samt att jag borrar ett antal hål upptill i sidorna på skåpet för cirkulationens skull. Galler och så finns ju redan klart däri. Nu tar jag ett rör från rökgeneratorn till kylskåpet,detta placerar jag i hålet jag gjort i kylskåpsdörren. Detta borde ju kunna funka tycker jag....eller vad tror ni? Länden på röret får man ju anpassa efter hand för bästa resultat.
I och med att det enbart ska vara en kallrök så kan man ju använda kylskåpet utan att rensa det på plast och skit innan så arbetsinsatsen för denna rök är ju minimal likaså kostnaden. Blir ju ngt mer passande under själva rökprocessen än om man har en Bradley men det blir ju fan så mkt billigare. Synpunkter mottages tacksamt