Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av H Nyborgs apbilliga väggfärg?  (läst 12604 gånger)

ravn

Re:Erfarenhet av H Nyborgs apbilliga väggfärg?
« Svar #20 skrivet: 14 jan-08 kl 20:51 »
Om man tror på en framtid då tycker jag att man ska sluta fundera över plastfärg från h nyborg.
och du det finns limfärg som du kan göra själv eller en linoljefärg helt utan lösningsmedel.
Jag trodde i min enfald att alternativ folk värnade miljön framför plånboken, men det tycks vara viktigare med en billig färg oavsett vad den består av.
ska vi resonera likadant om kärnkraft? den är ju ochså billigare att framställa än viss grön el i det korta perspektivet.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 jan-08 kl 22:57 »
Jepp, jag är emellanåt oekologisk och fri från normernas förtryck.

wikhall

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 jan-08 kl 08:30 »
En gång för många år sedan innan jag började med tillämpad byggekologi målade jag insidan på ett hönshus med sådan här färg.
Det började mögla efter 3 månader.

Idag tillämpar jag samma attityd om verktyg, men det beror på att jag inte vill få DeWalt-verktygen stulna, ligger det framme Best Toolsverktyg
på byggarbetsplatsen är det inte så intressant... Men det är Made in China, det gillar jag inte... och det blir soptippen för dem efter några år. Ofrånkomligen.

Men, men... väggfärg av detta slaget på era väggar, det är ert val.
Harald Nyborg blir säkert jätteglada.

Neiklot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 jan-08 kl 09:44 »
En gång för många år sedan innan jag började med tillämpad byggekologi målade jag insidan på ett hönshus med sådan här färg.
Det började mögla efter 3 månader.

Idag tillämpar jag samma attityd om verktyg, men det beror på att jag inte vill få DeWalt-verktygen stulna, ligger det framme Best Toolsverktyg
på byggarbetsplatsen är det inte så intressant... Men det är Made in China, det gillar jag inte... och det blir soptippen för dem efter några år. Ofrånkomligen.

Men, men... väggfärg av detta slaget på era väggar, det är ert val.
Harald Nyborg blir säkert jätteglada.

Jag tror (?) förvisso att hönshuset håller lägre standard (höger fukthalt och dyl) än vad som finns inne i bostadshuset.

Åtminstone hade våra höns en nåååågot lägre standard.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 15 jan-08 kl 09:56 »
Även jag har använt mig av H Nyborgs färger och även jag har haft erfarenhet av att det lätt börjar mögla. Men då i spannen. Tror man måste vara noga med att bara använda den i mycket torra utrymmen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 jan-08 kl 20:49 »
Var det inomhus Kimma? Kanske blir en bra fuktmätare av inomhusklimat:) Renoveringen går delvis ut på att bli av med fukten i trossbotten. (plastmattan ska upp, och jag passar på att måla om innan så att jag inte spiller på fina trägolvet som jag kommer ta fram)

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 15 jan-08 kl 21:00 »
Tror inte färgen möglar inomhus.
Plastfärg håller bra om underlaget är ok och om man följer anvisningarna.
Lite uppfriskande att bryta mot den rena läran också, ibland... ;)
Däremot är jag skeptisk till akrylat utomhus, det är för tätt, flagnar av och gör att träet ruttnar.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 15 jan-08 kl 22:37 »
Var det inomhus Kimma? Kanske blir en bra fuktmätare av inomhusklimat:) Renoveringen går delvis ut på att bli av med fukten i trossbotten. (plastmattan ska upp, och jag passar på att måla om innan så att jag inte spiller på fina trägolvet som jag kommer ta fram)

Kimma skrev att färgen möglade i hinken ... inte på väggarna.

Kan meddela att vävlim, spackel, takfärg och väggfärg alla möglar i sina hinkar om man låter dem stå ett tag !!  :-\

Vanligt tapetklister möglar också ... EXTREMT mycket ... en hink blir ett eget litet ekosystem på bara två veckor ...  :P

wikhall

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 jan-08 kl 11:12 »
Äh, vet ni vad?

Nu tar vi och lägger ner detta med självhushållning... vi orkar inte.
För mycket jobb. Och dyrt är det också, man måste ha ekonomibyggnader, växthus, maskiner...

Vi skrotar det och tar bilen in till stan istället. På Lidl har de billig mat. Där handlar vi.
Och blir vi hungriga innan vi hunnit hem så finns McDonalds. Bra va?
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 11:13 av wikhall »

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 16 jan-08 kl 11:45 »
Jag har ingen ultraortodox alternativare i min bekantskapskrets, och jag tror det är bäst så.
Skulle bli jobbigt med ständiga pekpinnar om att det där är inte ekologiskt, varför gå till sjukan när det finns kolloidalt silver osv.
Lagom är bäst tycker jag.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 16 jan-08 kl 11:50 »
Äh, vet ni vad?

Nu tar vi och lägger ner detta med självhushållning... vi orkar inte.
För mycket jobb. Och dyrt är det också, man måste ha ekonomibyggnader, växthus, maskiner...

Vi skrotar det och tar bilen in till stan istället. På Lidl har de billig mat. Där handlar vi.
Och blir vi hungriga innan vi hunnit hem så finns McDonalds. Bra va?

;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

wikhall

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 16 jan-08 kl 11:59 »
En ultraortodox alternativare sätter färg på tillvaron och tipsar om företeelsen Konsensustrans, så synlig men ändå så osynlig...

Bland personlighetens många abnorma drag är ett särskilt framträdande: dess suggererbarhet.

Individer med detta abnorma drag hos sin personlighet, och de tycks vara i majoritet, har mycket lätt för att motståndslöst foga sig under en främmande vilja, och handla, tänka och tro så som de på olika sätt blir ingivna.

Denna suggererbarhet förstärks i kollektiv till ett slags hypnos eller trans, som amerikanen Charles Tart träffande kallat "konsensustrans". Tart är en psykologiprofessor, som tagit djupa intryck av Gurdjieffs och Ouspenskys undervisning.

Konsensus är den gemensamma uppfattningen om verkligheten.

Konsensustrans innebär att vi inte genom förnuftig bearbetning av fakta utan genom gemensam suggestion godtagit en viss verklighetsuppfattning. Konsensustransen medför också att vi instinktivt värjer oss mot obekväma fakta, som hotar att rasera vår världsbild och därmed väcka oss ur transen.

Ett intressant exempel på konsensustrans gav Johan Lindström i sin artikel i NEXUS Nya tider, årg 2, nr 2: Patagonierna kunde helt enkelt inte se Darwins fartyg Beagle, eftersom stora fartyg dittills inte ingått i deras erfarenhet.

* * *

Nordsjö, Beckers och alla petrokemiska konsortier och kedjor av anonyma ägare där bakom tackar allra som ödmjukast För att ni målar med deras färger i cykler om 5-10 år mellan strykningarna.
Och tror dem om inget annat än gott.
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 12:06 av wikhall »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 16 jan-08 kl 12:08 »
Nu har jag läst på färghinken som visade sig vara en icke-färg.. Det står att det är en högtäckande latex färg för inomhusbruk och lämpar sig för spånskivor, gipsskivor o trä....

har gett den en chans till... Provslabbade lite på köksväggen.. Den ser vit ut vid målning men när den torkat blir den osynlig ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 16 jan-08 kl 12:08 »
Färgen möglar för att den inte är giftig. En orsak till att många gamla fönster är så välbevarade är, förutom god virkeskvalitet, att de är målade med tokgiftig linoljefärg med blyvitt.

Enligt Folksams tester möglar alla färger mer eller mindre nu för tiden. Somliga försöker kompensera ogiftigheten genom att blanda i gift, t.ex. Boracol.

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 16 jan-08 kl 13:22 »
Visst har kostnader betydelse, alla är inte gjorda av pengar.
Men kom ihåg att det inte alltid är billigast att köra med billig färg, en linoljefärg är mycket dryyyg, och billig tunn färg ooodryg.

Det är inte så fasligt svårt att blanda linolja och pigment.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #35 skrivet: 16 jan-08 kl 16:58 »
Visst har kostnader betydelse, alla är inte gjorda av pengar.
Men kom ihåg att det inte alltid är billigast att köra med billig färg, en linoljefärg är mycket dryyyg, och billig tunn färg ooodryg.

Det är inte så fasligt svårt att blanda linolja och pigment.

Det där är så sant. Vi målade om hela vårt hus med äkta linoljefärg. Södersidans panel var ny=trären så där målade vi tre gånger, resten av huset var skrapat. Byggytan är ca 100 kvm och det gick åt knappt 20 liter linoljefärg. Föräldrarna målade sitt hus, skrapat men, ej trärent. Byggytan är på knappt 60 kvm och de gjorde av med knappt 40 liter "vanlig" oljefärg.  :o I slutändan var vår "dyra" färg billigare (och snyggare  ;)).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tapio

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 16 jan-08 kl 17:59 »
Allting är relativt....

Plastfärg:syntetiskt färgämne, konserveringsämnen och vatten. Även då  den torkat avger den(emitterar) ämnen forever, liksom vinyltapet, plastlack och plastmattor.

Halaj!

Det låter ju hemskt det där. Det emitteras ämnen ur färgen!

Men vad innebär det egentligen?
Allt som luktar emitterar molekyler. Annars kände man ju inte lukten. De går in i näsan och ger oss en sinnesförnimmelse.
En blöt hund emitterar ämnen också. För den luktar ju. Men jag skulle nog inte kalla den hälsovådlig för det.

Så ovanstående mening innebär att plast luktar plast. Inget annat.

//T

marivio

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 jan-08 kl 00:30 »
Halaj!

Det låter ju hemskt det där. Det emitteras ämnen ur färgen!

Men vad innebär det egentligen?
Allt som luktar emitterar molekyler. Annars kände man ju inte lukten. De går in i näsan och ger oss en sinnesförnimmelse.
En blöt hund emitterar ämnen också. För den luktar ju. Men jag skulle nog inte kalla den hälsovådlig för det.

Så ovanstående mening innebär att plast luktar plast. Inget annat.

//T

Plast är väl en petroliumprodukt? På bensinmacken är tankhandaget försedd med ett stopp så vi inte ska andas in giftet petroliumet ger ifrån sig. I en modern bostad är tak, väggar, golv och möbler täckta med detta ämne. Det avger naturligvis inte lika mycket gift i torkad form men det avger det hela sin livslängd. Och vi omges av det dygnet runt om vi inte valt andra alternativ.
Mig veterligen är hundens odörer inte giftiga.

ersam

• -
« Svar #38 skrivet: 18 jan-08 kl 06:48 »
Fast jag tror nog det är att dra för långgående slutsatser att direkt jämföra bensin men latex/akrylat på väggarna. Jag ser andra problem men det gäller att ha på fötterna i en diskussion om man inte ska betraktas som en "tyckande miljömulle".
Enligt de uppgifter jag hänvisar till tidigare består plastfärg av stora icke flyktiga molekyler, medans bensinen då troligen består av små, flyktiga molekyler, jfr lacknafta, terpentin. I fallet plastfärg är det enbart vatten som emitteras och det har iallafall jag inte hört några hälsorisker med...  ;)
Finns det någon som har uppgifter på att moderna plastfärger emitterar något till luften. Mätningar borde vara gjorda och uppgifter finnas.
Det går inte att jämföra med gamla plastmattor och "undermaterial" från 1960-talet som innehåller massa lösningsmedel, PVC och annat mysigt.

Avslutningsvis vill jag säga att jag hellre än i dag skulle utnyttja alternativ till latex på inneväggarna men det är billigt och effektivt. Jag skulle vilja veta vad "alternativa" färger emitterar och miljöpåvekan i produktion (se annan tråd om miljövänlig linolja) av alternativa  färger vs. plastfärg.

ES

Grismormor

• -
« Svar #39 skrivet: 20 jan-08 kl 23:16 »
Akrylater är ett samlingsnamn för en stor grupp kemiska ämnen, de ingår i flera olika råvaror och är sk. monomerer, reaktiva ämnen. Vid härdning reagerar monomererna och bildar kedjor (polymerer) = akrylatplast.
Även i härdat tillstånd innehåller akrylater oreagerade monomerer, det är dessa man utvecklar allergier emot. Man kan få reaktioner som klåda i ögonen, på huden och bli irriterad i luftvägarna. Den som utvecklar allergi mot en typ av akrylat, kan även reagera på en ny.  
Även om vi inte känner någon lukt efter ett par veckor så fortsätter färgen att frigöra monomerer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser