Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pellets vs Ved  (läst 9354 gånger)

medion

• www.cupryjak.com
Pellets vs Ved
« skrivet: 01 jan-08 kl 20:31 »
Det har kanske skrivits om detta innan men jag skapar en ny tråd.

Jag har vattenburen värme och den körs för tillfället på en el-panna från 2006

Jag vill nu byta ut den mot en vedpanna eller pelletspanna.
Nu vill jag veta för och nackdelar med pellets och ved.

Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

eka

• Värmland
Re:Pellets vs Ved
« Svar #1 skrivet: 01 jan-08 kl 22:29 »
En sammanfattning

Ved = Billigt men utrymmekrävande och arbetsamt
Pellets = dyrare men mindre arbetssamt
Olja = Ännu dyrare och ännu enklare ( och miljömässigt dåligt)
El = Skitdyrt och skitenkelt. ( och miljöämässigt sämre)
Värmepump = I grunden omformad el som kräver mer underhåll

Fjärrvärme = Bra om man bor nära en ledning men leverantörer har monopol
Sol = Enbart som komplement.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 02 jan-08 kl 13:08 »
Liten komplettering:

Ved=Stor ackumulator. Elda sällan, manuellt.
Pellets=Liten ackumulator. Elda ofta, med automatik.

A.

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 jan-08 kl 17:30 »
Ja Anders det är en viktig sak. (Vi har missat flis men detta har jag ingen erfarenhet av.)

Står man då i valet angående pellets och ved och funderar på utrymmeskrav så kan man också nämna att pellets går bra att använda utan extra ackumulator man utnytjar enbart pannans egen volym. Det diskuteras ganska livligt på vissa sidor om ackumulator till pellets behövs alls, man kan då säga att med en större vattenvolym får något bättre verkningsgrad. När pannan startat får den gå stabilt i längre perioder.

Det som pellets för med sig är att priset blir lägre om man kan köpa större partier. Beroende på leveranssätt så bör man ha tillgång till ett ganska stort förrådsutrymme som enkelt går att fylla.

Ved kan förvaras utomhus under enkelt tak men pellets behöver fyra väggar och torrare förvaring. Det går att förvara storsäck utomhus men skall då täckas så att kondensbildning mot själva säcken undviks. Flera lager och/eller extra tak.

Jag har provat flera alternativ och visst går det med småsäckar. De är lättare att hantera när det skall bäras men priset blir därefter.
Många väljer att köpa via bulkleverans där leverantören blåser in i storförrådet som en enkel lösning. Vissa råkar då ut för stressade chauförer som trycker allt vad det går och som resulterar i pulveriserat pellets som stoppar skruvar och transportutrustning.

Här kan man säga:  Bök in enklare ut/ Enkelt in bök ut.
Jag valde att krångla vid IN för att få så lite krångel som möjligt vid drift.
(Hur jag får in min pellets kan ses på min hemsida.)

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #4 skrivet: 02 jan-08 kl 17:45 »
Var hittar man din hemsida då?

Börjar fundera på pellets då det verkar enklare än ved.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jan-08 kl 17:47 »
Nja... Pellets är nog lite mera komplicerat än ved. Men i gengäld, när det funkar, så är det himla smidigt. Nästan som olja, utom att man måste aska ut och fylla på nya pellets.

Bygger man om kan det vara lite smart att också ta med risken för elavbrott i beräkningen. Inte kul om det är smällkallt och det börjar frysa sönder ledningar i huset. Då kan det vara bra att fortfarande elda smidigt på något sätt.

Sedan kan man fundera på vad som kommer att hända med prisutvecklingen på pellets. Förmodligen(?) kommer det att stiga i pris om efterfrågan ökar, vilket är troligt om nu elpriserna kommer att fortsätta att raka i höjden som många tror. Fast förmodligen kommer pelletsen inte att stiga i pris så mycket som exempelvis fjärrvärme.

Köper man sin ved kommer den naturligtvis också att stiga i pris. Men förmodligen lite mindre än pellets.

Har man möjlighet att själv hugga ved "gratis" så blir det ett helt oslagbart sätt att bli varm och dessutom få motion. Och det kommer förmodligen att fortsätta att vara så under lång tid framöver.

Ved (och pellets) är ju egentligen kemiskt lagrad solenergi. Klart trevligt. Särskilt om man kan undvika transporter också.

Dessutom, om ved stiger i pris så kan det bli en intressant inkomstkälla för små skogsbönder.

A.
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 17:54 av (Anders) »

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #6 skrivet: 02 jan-08 kl 17:51 »
Sedan kan man fundera på vad som kommer att hända med prisutvecklingen på pellets. Förmodligen(?) kommer det att stiga i pris om efterfrågan ökar, vilket är troligt om nu elpriserna kommer att fortsätta att raka i höjden som många tror. Fast förmodligen kommer pelletsen inte att stiga i pris så mycket som exempelvis fjärrvärme.

Köper man sin ved kommer den naturligtvis också att stiga i pris. Men förmodligen lite mindre än pellets.

Har man möjlighet att själv hugga ved "gratis" så blir det ett helt oslagbart sätt att bli varm och dessutom få motion. Och det kommer förmodligen att fortsätta att vara så under lång tid framöver.

Ved är ju egentligen kemiskt lagrad solenergi. Klart trevligt. Särskilt om man kan undvika transporter också.

Dessutom, om ved stiger i pris så kan det bli en intressant inkomstkälla för små skogsbönder.

A.

Då jag inte har egen skog så skulle det innebära att jag får köpa in ved.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 02 jan-08 kl 18:03 »
Då jag inte har egen skog så skulle det innebära att jag får köpa in ved.

Inte nödvändigtvis. Jag vet flera som har kommit överens med en markägare att de får röja och gallra lite försiktigt. Plocka bort lite vindfällen och annat. Båda parter kan tjäna på det. Det gäller bara att man har bra avtal så att markägaren inte blir ansvarig om röjaren råkar såga sig i foten. Jag har ingen egen erfarenhet av hur ett sådant avtal kan se ut.

Ett annat billigt och bra alternativ kan vara att köpa några kubik lövmassaved och sedan själv kapa och klyva den. Det blir mycket billigare än att köpa färdighuggen och torr ved. Och gratis motion.  :P

A.
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 18:06 av (Anders) »

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #8 skrivet: 02 jan-08 kl 18:10 »

Ett annat billigt och bra alternativ kan vara att köpa några kubik lövmassaved och sedan själv kapa och klyva den. Det blir mycket billigare än att köpa färdighuggen och torr ved. Och gratis motion.  :P

A.

Ja om jag nu väljer vedpanna så köper jag ju in å hugger själv.
"problemet" är att det är ju ett jädra jobb att såga och klyva och man måste fylla på i pannan stup i ett.
Det blir kallt över natten eller på dagen då man är och jobbar.

Frågan är väl nu hur pass mycket man tjänar ekonomiskt på ved vs pellets?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 02 jan-08 kl 18:19 »
...och hur mycket man värderar att vara hemma och spara pengar, framför att vara på jobbet och tjäna dom.

A.

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-08 kl 09:22 »
Ja här haglar Ved argumenten friskt  ;D

Ja ved är billigare och kan lösas på många sätt. Men man blir inte yngre och skall man ha en uppvärmning som man klarar om man bor kvar ensam vid de 80 år fyllda så vill man nog ha något enklare. Kunde man välja är kombinationen klart bäst.

Ved kräver också EL för sina pumpar. Men pellets går också att köra på batteri och konverterare om man bortser från tändning. Denna kan man göra manuelt utan större besvär.

Pellets är inte helt besvärsfritt. Askning måste till. Mer underhåll än olja men köper man en komplett anläggning med panna och pellets så får man idag bra utprovade stabila system.

Pellets befaras stiga i pris men det finns klimatmål att nå så det vore politiskt självmål att låta dessa gå över andra icke förnybara energikällors kostnader. Det man såg från importerad pellts från baltstaterna under en period där bristen var stor att kvaliten varierade och det var mer "skräp" i askan.

Kika på  http://www.ekbloms.com/panna/transport.php (på min hemsida).
eller http://www.pellets.info/ där det diskuteras många olika värmesystem men framför allt pelletsfrälsta.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 03 jan-08 kl 11:22 »
Ja här haglar Ved argumenten friskt  ;D

Ja ved är billigare och kan lösas på många sätt. Men man blir inte yngre och skall man ha en uppvärmning som man klarar om man bor kvar ensam vid de 80 år fyllda så vill man nog ha något enklare. Kunde man välja är kombinationen klart bäst.

Jodå, det är ju alltid trevligt med lite mothugg... Eller?

Jag räknar väl med att bo kvar där jag bor nu så länge jag kan. Och visst kan jag anta att jag inte har samma förmåga att hugga ved när jag fyller 80. Men jag kommer nog att vilja göra det om jag bara har hälsan kvar. Däremot skall det mycket till om jag inte skall kunna elda med ved.

Men jag, som för övrigt är jämnårig med Eka, räknar nog med att byta ut mitt uppvärmningssystem innan dess. Men fram till dess kan jag spara lite pengar mot en extra arbetsinsats i en trevlig miljö. Mitt hem. Alla kan eller vill förmodligen inte göra det valet. Och alla njuter inte som jag av att få vara på vedbacken ett par soliga helger under senvintern när fåglarna börjar ladda upp och det droppar från taket. Men mig passar det bra.

Om man nu vill räkna lite krasst ekonomiskt på det hela så kan jag kanske se det som att jag kan återinvestera de pengarna jag sparar, på att elda med ved, i en solvärmeanläggning. Och en helt eller delvis ny värmeanläggning på lite längre sikt. Då kan jag dels slippa elda så ofta, sommartid kanske helt, och dels slippa hugga så mycket ved. Min vedbod kommer då att rymma inte två års vedbehov, som nu, utan kanske rent av 4 årsbehov. Teknikutvecklingen går fort när det gäller både pellets och solvärme. Vedeldningen utvecklas också, men nog inte riktigt lika snabbt. Den tekniken är kanske lite mera mogen? Så jag utesluter inte alls en kombinationslösning i framtiden. Pellets+Ved+Sol samt dessutom kanske egen elproduktion för att driva hela rasket. Vore himla kul. Och för både småskalig vind-el och sol-el går ju teknikutvecklingen snabbt.

Fast det finns ju naturligtvis inget som hindrar att man idag även kompletterar pellets med solvärme heller. För övrigt kanske rent av dumt att inte göra det? Det blir ju automatiskt lättare att få solvärmen lönsam eftersom pellets är lite dyrare än ved. :P Kan var svårare att hitta lönsamheten för solfångare om man eldar med "gratis" ved. Men å andra sidan är ju bekvämligheten värd en hel del. Och man kan ju sitta på vedbacken i vårsolen med en kopp kaffe i handen istället för en yxa.

A.
« Senast ändrad: 03 jan-08 kl 11:24 av (Anders) »

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #12 skrivet: 03 jan-08 kl 15:37 »
Ja det var inte lätt att välja.

Kanske kombipanna pellets/ved? Finns det och är det något att rekommendera?

Jag måste få bort min elpanna (vattenburen el)

malungen

« Svar #13 skrivet: 03 jan-08 kl 20:30 »
Jag hade en granne som fortfarande vid typ 90 år fixade sin egen ved och värmde huset enbart med den. Jag tror han höll sig i skick tack vare detta.
Det som till slut tog honom var demensen och inte en utsliten kropp.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #14 skrivet: 03 jan-08 kl 20:44 »
Ved kräver också EL för sina pumpar. Men pellets går också att köra på batteri och konverterare om man bortser från tändning. Denna kan man göra manuelt utan större besvär.

Vi kör vår vedpanna på batteri med omformare vid elavbrott. En hederlig gjutjärnspanna som lär hålla i 50 år och som inte har några känsliga detaljer som kan gå sönder. Mycket billig i längden.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

eka

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 03 jan-08 kl 22:42 »
Jodå, det är ju alltid trevligt med lite mothugg... Eller?

;D ;D ;D  Vill bara ha lite balans till alla vedälskare  ;D ;D ;D

Nej Ved är bra, vill bara belysa skilnaderna som frågeställaren önskade.
Sol är ett bra komplement till båda alternativen, särksilt om man har möjlighet till lite eget arbete.

Ja det finns nog fler olika kombipannor som fungerar med pellets/ved. Själv fick jag tag i en nästan obegagnad olja/ved och det är oftast inget större problem. De flesta pelletsaggregat är gjorda för att monteras i en oljelucka.
Nyare system konstruerade direkt för pellets/ved är åndå efektivare. Det beror på att olja kräver annat luftflöde än pellets vilket påverkar storleken på kanaler.

Det kan dock vara lite bökigt att få ihop pelletsbrännarens dygnsförråd tillsammans med vedinkast och intransport av ved.

Ett argument till
Skulle jag trilla av pinnen, kasta in handuken, rycka ur jacket eller med ett snällare ord, byta planhalva. Så skulle jag inte vilja att min sambo skulle behöva stå med vedeldningen också.

Först skulle jag i ditt läge be om att få in offert från minst två olika leverantörer/rörkrökare.
Sedan skulle jag även räkna på vad det skulle kosta själv med rinkabypriser.

När det gäller pellets så bör du få någon seriös som kan justera in brännaren, det finns många slarvpellar i branchen.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #16 skrivet: 04 jan-08 kl 06:58 »
Ett problem med kombilösningar kan vara att vedförrådet i pannan är ganska litet. Då måste man hålla på och fylla på ved flera gånger innan man har laddat ackumulatorn. Då blir det bökigt att elda med ved...

Det är praktiskt om vedpannan har ett så stort vedförråd att det i normalfallet räcker för att ladda ackumulatorn. Om man nu inte har en JÄTTE-ackumulator förstås.

En effektiv vedpanna är nog också konstruerad lite annorlunda än en effektiv pelletspanna. Med fläktstyrd underförbränning vid hög temperatur i keramik. Kombipannorna är nog inte lika effektiva och miljövänliga att elda med ved, även om det går. Men jag får väl erkänna att jag inte ens har kollat upp detta... Jag antar att någon rättar mig om jag har fel.

Själv anpassar jag vedeldningen vintertid genom att välja ved efter värmebehovet. Bra ved när det är kallt och sämre när det är varmare. Och så eldar jag varje dag. Räcker normakt att fylla pannan en gång. Vår och höst räcker det att elda varannan/var tredje dag.

Ett intressant alternativ kan ju vara att köra med pellets i den vattenburna värmen och när man är hemma så eldar man ved i en braskamin eller i kakelugnar. Då får man bekvämligheten med pellets och det mysiga med veden när man har lust till det. Jag gör något liknande med mina kakelugnar, fast jag har ju vedvärme i vattnet också... Är det riktigt kallt så är sannolikheten stor att jag inte är ute, och att jag kanske muntrar upp mig genom att elda lite i kakelugnarna. (Jag är ganska lättroad. :P ) Det har ju också en utjämnande effekt som gör att värmen i ackumulatorn räcker fint till nästa dag, även om det är smällkallt ute.

A.
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 07:20 av (Anders) »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jan-08 kl 09:30 »
Jag läste en undersökning av pelletsbrännare eftermonterade i både äldre och nyare kombipannor. De bästa resultaten var ganska bra vill jag minnas, så visst fungerar det.

Om man blir så skröplig att man inte klarar att lägga in ved i pannan undrar jag om pellets är tillräckligt underhållsfritt. Så enkelt som el eller olja blir det inte.

Se där ja.
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 09:35 av Ulric »

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #18 skrivet: 07 jan-08 kl 14:27 »
Efter att ha fått en räkning på 10.300kr för elen :o för detta kvartal så åker pannan ut NU!
Det blir pellets inom väldigt kort framtid!!!

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 08 jan-08 kl 20:19 »
Det kanske inte är tillåtet men jag måste rekommendera min PX21 som jag köpte i Alingsås förra året. Den har gått klockrent nu i drygt ett år trots mitt slarv med påfyllning och långt mellan sotningen.

Jag har väl någon romantisk tanke att jag ska gå hemma och hantera ved men eftersom man alltid har så mycket på gång så ligger man ständigt ett halvår efter vilket inte är lyckat om man hanterar ved.
Pellets är underbart och jag använder småsäck - just nu. Då får man lite tillsyn och pyssel med pannan allteftersom. Det jobbiga är allt skräp som blir med alla påsar...  :(

En annan stor fördel med småsäckar är att pannrummet är nästan tomt halva året vilket gör det till ett bra arbetsrum sommartid.

Det är dock väldigt bra om man har möjlighet att elda - omutifall att...

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

977 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser