Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankägg i kläckare  (läst 10070 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Ankägg i kläckare
« skrivet: 01 jan-08 kl 16:50 »
Nu har jag en massa ankägg som ingen är intresserad av att ruva just nu  :)

Tänkte att prova med att stoppa dom i kläckaren för skojs skull..

Men har aldrig kläckt ankägg! Eller jo..försökt..men det blev inga.. Eller jo,det blev ungar, fast dom kläcktes aldrig.. fast det var samma under ankan, dom pep i äggen men kom aldrig ut..

Vad ska jag tänka på?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Ankägg i kläckare
« Svar #1 skrivet: 01 jan-08 kl 17:36 »
jag ska snart oxå kläcka ankägg. jag har läst att man måste spraya dem med vatten varje dag efter 1:a veckan. men sänks inte temperaturen mkt då ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

anemone59

« Svar #2 skrivet: 01 jan-08 kl 17:47 »
Jag sprayade två gånger om dagen och fick fina ankungar. Det var nåt med temperaturen också den var inte som för hönsen minns jag och så tog det nästan trettio dagar.

claesmånsson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jan-08 kl 18:26 »
Ruvningstiden varierar mellan olika raser..
Mina kläcktes efter 28 dygn.
Jag sprayade aldrig mina utan vände dem istället med en våt hand 3 ggr/dagen.  :) Det gick kanon för mig! Detta gör man för att efterlikna den naturliga ruvningen, när ankmamman tar en ruvpause och badar en stund - kommer tillbaka, fuktig om buken.
Vissa stänger också av kläckaren en stund om dagen, ca: 15 minuter.
Men det körde inte jag på, tänk om man glömmer bort att den är avstängd..  :-X

Tempen körde jag samma som för hönsägg - 37.6-38.0

Däremot höjde jag fukten lite extra när det var kläckdags. Men se upp för att höja för tidigt!! Då kan ällingen dränkas, vänta tills du ser "andningshål". Det körde jag på och nådde mina förväntningar!

Av 12 ägg kläcktes 10, 1 var obefruktat. Dessa ankor bor just nu hos en granne, nöjda och belåtna  ;D

Claes

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 01 jan-08 kl 18:54 »
Jag provade förra året men det vart misslyckat.

Nu samlar jag gåsägg och ska prova kläcka dom. Tänkte samla ett 15 tal ägg.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Bergatrollet

« Svar #5 skrivet: 01 jan-08 kl 19:41 »
har oxå fått fram ankungar vid flera tillfällen,när ankorna ruvar själva brukar dom fixa det bra själva.
har oxå haft hönsen till hjälp att ruva men då får inte äggen den fukten som behövs och ankungarna kommer inte ur äggen så då brukar jag få "förlösa" ungarna själv.
det brukar gå väldigt bra ,har fått fram ganska många under senaste åren.
jag brukar kolla äggen nogrant de sista dagarna och framförallt lyssna på äggen ,oftast vet man att det är dax när det är små sprickor i äggen och att det piper därinne.
jag tar då in ägget och försiktikt pillar jag bort skalbit för skalbit med början från toppen på ägget.är extra försiktig så att jag inte har sönder navelsträngen,den låter jag sitta kvar med sista biten skal när ankungen har "pluppat"ut,behöver iallmänhet inte "skala mer än halva ägget så kommer den ut av sej själv.sedan ser jag till att ungen blir torr och varm och får kvickna till .bastun på dryga 35 grader som BB funkar utmärkt.eller hårfönen på behörigt avstånd.de kvicknar till på 1-2 timmar. när de ser tillräckligt pigga ut så stoppar jag in dem under hönan igen som inte har några problem att föda upp ankungar i hop med kycklingarna,annars så kan man ju lätt föda upp dem själv.Ankorna däremot tar inte emot ungarna igen.
så lyckas man ite få rätt fuktighet så finns ju denna möjlighet att hjälpa dem ut till livet.
för det blir samma problem under hönan som i äggkläckningsmaskinen det här med fukten för äggen.

lycka till med dina ägg,inget är väl så gulligt som ankungar.......

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 02 jan-08 kl 11:31 »
Min myskis hona har sen i våras legat på ägg nu 3 ggr men det har aldrig blivit några små  :(.Tycker såå synd om henne hon ger sej ju inte heller.....
Kan det vara hanen det är fel på eller vad ??
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-08 kl 22:23 »
Tack för ala råd o tips!
Har nu ställt in 21 ägg i kläckaren.
Med lite större vattenbytta än till hönsägg. Vänder 2 eller 3 gånger om dagen.. Men ska jag börja spraya nu eller senare??

De kanske är ngt fel på honan som ruvade förra året.. Det pep i äggen på trettionede dagen när jag var beredd att kasta äggen.. Men det blev inga ungar där heller..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Melica

« Svar #8 skrivet: 02 jan-08 kl 23:04 »
Jag har aldrig kläckt ankägg. Men vad jag har läst så ska de ha 70% luftfuktighet under hela kläckningen. Om du tittar här: http://www.ruvmax.se och kollar på ruvschema så ser du vilken temperatur de ska ha.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 03 jan-08 kl 07:35 »
men hur vet man att det är 70 % fuktighet om man inte har nån mätare, blir det det genom att man sprayar eller har större vattenskål ????
*nybörjare inom kläckningmaskin med första kullen i maskinen nu*
ALLA är välkomna !

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 03 jan-08 kl 08:50 »
Man ska inte spraya ank- eller gåsägg utan man ska ha en skål med ljummet vatten som man vänder äggen i 3 ggr/dygn. Man behöver inte ha högre luftfuktighet än när man ruvar hönsägg men när ungarna börjat göra lufthål måste man höja rejält så att inte hinnorna torkar fast på ungen och hindrar den från att komma ut.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 03 jan-08 kl 10:41 »
Man ska inte spraya ank- eller gåsägg utan man ska ha en skål med ljummet vatten som man vänder äggen i 3 ggr/dygn. Man behöver inte ha högre luftfuktighet än när man ruvar hönsägg men när ungarna börjat göra lufthål måste man höja rejält så att inte hinnorna torkar fast på ungen och hindrar den från att komma ut.
hur höjer man den då ??
ALLA är välkomna !

Suzniz

« Svar #12 skrivet: 03 jan-08 kl 12:32 »
Hörde en gång en kille som berättade att någon lagt ägg i en skål i en hink med vatten runt och värmelampa över. Han sa att det kläcktes ungar då. Låter otroligt primitivt, men ... Jag har bara fått en anka i äggkläckningamaskin och det var något konstigt med den så jag har inte erfarenhet av det annars.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 04 jan-08 kl 08:57 »
Under själva ruvningen behöver man inte höja upp den så mycket utan kan köra på samma som för hönsen. Men vid själva kläckninen måste man försöka få till maxfuktighet. Jag ruvar gås- ank- höns- och vaktelägg tillsammans i samma kläckare men tar ut de som ska kläckas och lägger dem i en mindre kläckare där det är lättare att få upp luftfuktigheten. Har man bara en kläckare och kläcker en omgång i taget så höjer man ju upp fuktigheten när det är dags.

Man kan kläcka ägg på de mest konstiga ställen. Min farfar kläckte fram 2 st gräsänder på sin oljepanna. Han hittade 2 ägg i ett förstört bo som han tog in och han hade ingen aning om hur han skulle gå tillväga för att kläcka fram dem. Men bägge äggen kläcktes och ankorna växte och blev stora.
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 09:00 av Nettis »

Bruja

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 jan-08 kl 21:14 »
Hej!

Jag fick en idé som jag ska prova.

Jag köpte ett litet akvarie som jag ska använda bara för att kläcka fram äggen i. Löpändernas främst.

Jag ska först kolla värmen från lampan o fuktigheten när jag ställer in vatten, men har någon en idé om hur jag ska lösa fläktfrågan?

mvh
Carmen

Melica

« Svar #15 skrivet: 08 jan-08 kl 01:17 »
Har för mig att jag hört att kylfläktar frångamla datorer ska fungera bra.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Bruja

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 jan-08 kl 01:23 »
Hej!

Ja det gör det nog. Frågan är nog om jag behöver fläkten eftersom jag ska lägga över dem i akvariet då de börjar kläckas?

mvh
Carmen

äggtokig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 jan-08 kl 09:46 »
men hur vet man att det är 70 % fuktighet om man inte har nån mätare.

Hygrometrar finns att köpa på många ställen. ::) T..ex. Jula, finns även att beställa på högberga. Och mååånga andra ställen. ;) Men om du vill ha en att lita på, köp högbergas.  :)  / Jenny

äggtokig

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 jan-08 kl 09:55 »
http://www.hogbergaab.se/

Här har du länkar till både termometern & hygrometern som jag använder mig av.

http://u3060.shellkonto.se/bilder/750.jpg | pris: 279 :-

http://u3060.shellkonto.se/bilder/758.jpg | pris: 148 :-

Mvh Jenny

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser