Ett beteende som jag ser när det gäller priser på fast egendom, är att den stiger när räntan är låg, och sjunker när räntan är hög. Folk köper oxå dyrare i lågränteläge.
Om man nu inte är fastighetsklippare, och tänker bo i huset i många år, så bör man ju veta att det är billigare att handla när räntan är hög, den blir sannolikt varierande i framtiden och under en lång period tjänar man på att köpa i tuffa tider.
Penningmängden ökar minst med hjälp av sedelpressen, utan just kreditexpasionen ökar peningmängden. Flyttar en person hit (från utlandet) och tar med sig en mille, kan bankerna låna ut ca 8 ggr detta belopp om de inte hamnar i madrassen. Med de moderna betalningsmetoderna, lämnar i princip pengar aldrig banksystemet, de byter ägare, och är hela tiden utlånade många ggr om, som lån till företag, stat, kommun och enskilda, eller till att finansiera/spekulera i råvaror och börs.
Banksystemet är i en modern ekonomi så viktigt att det alltid vinner, tjänar bra när det går på räls, och medborgarna måste rädda det om det går käpp rätt.
När det fanns sedelbanker(privata) tryckte banken upp sedlar och lånade ut, så länge förtroendet fanns gick detta alldeles utmärkt, penningmängden ökade via lån. Det modernare systemet skiljer sig i tekniskt förfarande från det äldre, men funktionen är densamma, att fixa fram nya pengar.
USA:s ekonomiska problem för tillfälligt, är att man inte förstått att en civilisation inte kan byggas enbart på kredit.
1988 hade vi hälften så mycket pengar som idag, 1988 kände folk sig gladare, rikare och friskare än idag, trots dubbla pengar. Rentav upplever många sig som fattigare 2008 än 1988 trots att inkomsterna ökat. Man knullade mer då, trots att sex är ett hetare ämne idag.
All ytterligare konsumtion över vad som var normalt 1988, fyller inte behov som man har utifrån sig själv, utan snarare är det en "social konsumtion" där man hela tiden jämför sig med andra, man konsumera för att visa sig och uttrycka sig.
Hade alla i byn endast en cykel och jag min mopedbil, skulle jag betraktas som mycket välbärgad och kanske tillochmed framgångsrik.
När sen alla andra har en Volvo eller BMW och jag fortfarande har moppebilen, betraktas jag genast som mindre bemedlad, trots att jag inte har ändrat ett dugg på min livsföring.
Konsumismen är en tvångströja, och människan är djävligt lätt att manipulera.
Pernod gav 54 milliarder för Absolut Vodka, trots att de och många andra har förmåga att framställa en likvärdig produkt. Märket manipulerar, nästan ingen klarar en blindtest av Absolut och en skicklig hembrännares produkter.
Folk tappade hakan när jag i present fick en (second hand)tröja, jag tyckte den var snygg och av bra kvalite, men nämnde att jag kanske skulle sprätta bort den räliga krokodilen.
Att det sker sådana förändringar att vi 2050 har en helt annan värld, är väl inte så kontroversiellt.
Världen består nog, men vår civilisation har nog nått världs ände, och det är ju inte första gången i historien.