Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår valuta skapas genom skuldsättning  (läst 21770 gånger)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
SV: Vår valuta skapas genom skuldsättning
« Svar #140 skrivet: 22 apr-08 kl 07:40 »
Nu brakar det...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=762940

Om ett hushåll hela tiden behöver fler och fler läkarbesök, vad skall man då dra för slutsatser om dess hälsa? Eller en ekonomi som hela tiden behöver mer och mer kontanter?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=759025

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=759521
« Senast ändrad: 22 apr-08 kl 08:00 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Skytten

• Skåne
« Svar #141 skrivet: 23 apr-08 kl 00:11 »
Ett beteende som jag ser när det gäller priser på fast egendom, är att den stiger när räntan är låg, och sjunker när räntan är hög. Folk köper oxå dyrare i lågränteläge.

Om man nu inte är fastighetsklippare, och tänker bo i huset i många år, så bör man ju veta att det är billigare att handla när räntan är hög, den blir sannolikt varierande i framtiden och under en lång period tjänar man på att köpa i tuffa tider.

Penningmängden ökar minst med hjälp av sedelpressen, utan just kreditexpasionen ökar peningmängden. Flyttar en person hit (från utlandet) och tar med sig en mille, kan  bankerna låna ut ca 8 ggr detta belopp om de inte hamnar i madrassen. Med de moderna betalningsmetoderna, lämnar i princip pengar aldrig banksystemet, de byter ägare, och är hela tiden utlånade många ggr om, som lån till företag, stat, kommun och enskilda, eller till att finansiera/spekulera i råvaror och börs.
Banksystemet är i en modern ekonomi så viktigt att det alltid vinner, tjänar bra när det går på räls, och medborgarna måste rädda det om det går käpp rätt.

När det fanns sedelbanker(privata) tryckte banken upp sedlar och lånade ut, så länge förtroendet fanns gick detta alldeles utmärkt, penningmängden ökade via lån. Det modernare systemet skiljer sig i tekniskt förfarande från det äldre, men funktionen är densamma, att fixa fram nya pengar.

USA:s ekonomiska problem för tillfälligt, är att man inte förstått att en civilisation inte kan byggas enbart på kredit.

1988 hade vi hälften så mycket pengar som idag, 1988 kände  folk sig gladare, rikare och friskare än idag, trots dubbla pengar. Rentav upplever många sig som fattigare 2008 än 1988 trots att inkomsterna ökat. Man knullade mer då, trots att sex är ett hetare ämne idag.

All ytterligare konsumtion över vad som var normalt  1988, fyller inte behov som man har utifrån sig själv, utan snarare är det en "social konsumtion" där man hela tiden jämför sig med andra, man konsumera för att visa sig och uttrycka sig.

Hade alla i byn endast en cykel och jag min mopedbil, skulle jag betraktas som mycket välbärgad och kanske tillochmed framgångsrik.
När sen alla andra har en Volvo eller BMW och jag fortfarande har moppebilen, betraktas jag genast som mindre bemedlad, trots att jag inte har ändrat ett dugg på min livsföring.

Konsumismen är en tvångströja, och människan är djävligt lätt att manipulera.
Pernod gav 54 milliarder för Absolut Vodka, trots att de och många andra har förmåga att framställa en likvärdig produkt. Märket manipulerar, nästan ingen klarar en blindtest av Absolut och en skicklig hembrännares produkter.

Folk tappade hakan när jag i present fick en (second hand)tröja, jag tyckte den var snygg och av bra kvalite, men nämnde att jag kanske skulle sprätta bort den räliga krokodilen.

Att det sker sådana förändringar att vi 2050 har en helt annan värld, är väl inte så kontroversiellt.
Världen består nog, men vår civilisation har nog nått världs ände, och det är ju inte första gången i historien.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

En sedel är en skuldförbindelse
« Svar #142 skrivet: 24 apr-08 kl 15:41 »
Tidigare skapades pengar genom att  bankiren lånade ut eller staten spenderade in sitt överflöd i det ekonomiska kretsloppet.

Sedeln hade ett värde i guld, silver eller annat.

Idag skapas pengar genom skuldsättning. Sedeln har inget värde, utan motsvarar en skuldförbindelse som någon tagit på sig i en affärsbank. Försvinner skulden, försvinner pengen. Finns pengen kvar måste den betalas med ränta, vilket kräver ytterligare skuldsättning för att kunna betala räntorna.

Det har den alltid varit och bankers beviljande av krediter utan säkerheter är helt i sin ordning om räntorna täcker bortfallet p g a konkurser och smitning. Räntor kräver ingen tillväxt av penningmängden, - det är en felräkning.

Risken för bankkriser kanske enbart beror på en bugg i systemet som gör att man kan ta hem räntevinsterna från oseriös utlåning och skyffla ifrån sig riskerna. Bankerna spelar svartepetter med varandra om de osäkra fordringarna.

Jerker Nordlund

« Svar #143 skrivet: 24 apr-08 kl 17:54 »
Det kapital som behövs för att betala räntorna kan tillföras det ekonomiska kretsloppet på två olika sätt:

1) Konsumtion av ränteintäkterna tillbaka i kretsloppet igen

2) Ytterligare skuldsättning.

Väljs ingen av de metoderna finns en tredje lösning

3) Kreditförluster och konkurser.

Skall du få en häst att dra en tung vagn får du inte ha för lösa tyglar så att han springer dit han själv vill. Du får heller inte strypa honom med betslet.

Därför bör en vis finansfurste konsumera tillbaka hälften av sina ränteintäkter tillbaka i kretsloppet igen. Hen bör dessutom låna ut tre åttondelar och acceptera en åttondel i kreditförluster.

På så sätt slår hen ut de svagaste, kan själv framstå som en mecenat medan hen lever lyxliv och ändå ytterligare spä på sina undersåtars skuldsättning.

Med tiden kommer hen att med tiden slå ut de värdelösa och äga allt som de dugliga har skapat, samtidigt som hen själv levt lyxliv på frukterna av deras möda.

Jerker Machiavelli
« Senast ändrad: 24 apr-08 kl 17:59 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Bo

Det du beskriver
« Svar #144 skrivet: 24 apr-08 kl 18:08 »
kan gälla vilken som helst verksamhet som inte är utsatt för konkurrens men det är ju bankverksamhet. Dessutom ägs bankerna i stort sett av pensionsspararna så eventuell oförtjänt profit blir väl spridd.

Jerker Nordlund

« Svar #145 skrivet: 24 apr-08 kl 18:17 »
kan gälla vilken som helst verksamhet som inte är utsatt för konkurrens men det är ju bankverksamhet. Dessutom ägs bankerna i stort sett av pensionsspararna så eventuell oförtjänt profit blir väl spridd.

Jag har lust att kolla det där genom att börja läsa aktiestockar.

Konkurrensen påverkar bankernas räntemarginal, men kan inte förhindra nettoöverförseln av kontanter från  låntagare till sparare ("fattiga" till "rika") om de inte som JAK väljer att arbeta med sparräntan 0 %

Globalt sett gäller att ett mycket stor procentandel av kapitalet är koncentrerat på ett mycket litet antal händer. Dessa snuskigt rika människor ökar tack vare räntan årligen sitt kapital utan att konkurrera eller ta risker.

Var pengar kommer ifrån

Bo

Vore bankverksamhet synnerligen profitabel
« Svar #146 skrivet: 24 apr-08 kl 18:25 »
skulle profitlystna satsa på sådan tills profitabiliteten normaliserats.

Jerker Nordlund

SV: Vore bankverksamhet synnerligen profitabel
« Svar #147 skrivet: 24 apr-08 kl 19:14 »
skulle profitlystna satsa på sådan tills profitabiliteten normaliserats.

You still don't get it och det beror på ditt klassiskt liberala credo om den osynliga handens goda kraft.

Bankverksamhet ÄR profitabel. Därför tillhör också bankerna samhällets mest kapitalstarka aktörer. 1) Men det är inte det som är poängen.

Poängen är att räntan sätter marknadskrafterna ur spel genom att skapa en artificiell brist på betalningsmedel. Efterfrågan blir alltid större än tillgången vilket driver upp.... råntan. Positiv återkoppling. Högtalare placerade vid mikrofoner med förstärkare emellan.

Börjar det tjuta i öronen nu?

1) Bankerna är både kapitalstarka,mäktiga och mamma statens små gulleponkar som kastar skit på staten i motgång men kommer intill bankakuten och gråter när  det blåsermotvind. Garanterad vinst och inga förluster. Kapitalismens schlaraffenland och staten pytsar villigt ut extramiljarder för att hålla bankerna från konkurs och betalningssystemet från kollaps - i brist på råd och bättre visioner.

Det skojiga med kommunismen är att den gör rent hus med de här själviska visionsfria klåparna, det tragiska att kommunismen bygger på tvång och brutalitet och själv aldrig kan åstadkomma någotgott.

Det är därför som demurraget och den folkrörelsebaserade kapitalkontrollen är så genial. Folket skapar själv det kapital det behöver, utan parasitära mellanled och drar tillbaka dem i takt med att värdet av de resurser de baserades på förklingar.

Var pengar kommer ifrån

Bo

Det gör den ju inte
« Svar #148 skrivet: 24 apr-08 kl 22:15 »
- Skapar brist på betalningsmedel. - Tvärtom ger ju ränteinkomsterna banken mer pengar att låna ut.

Och betalningsmedel är ju bara skuldförbindelser och kan skapas ur intet.

Jerker Nordlund

Gör den visst
« Svar #149 skrivet: 24 apr-08 kl 22:43 »
- Skapar brist på betalningsmedel. - Tvärtom Dvs ränteinkomsterna ger banken mer pengar att låna ut och låntagarna mindre pengar att betala tillbaka sina skulder med.

vsv. :)
« Senast ändrad: 24 apr-08 kl 22:46 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

SV: Det gör den ju inte
« Svar #150 skrivet: 24 apr-08 kl 22:47 »

Och betalningsmedel är ju bara skuldförbindelser och kan skapas ur intet.

En bra insikt. Ge räntesamhället fingret och skapa dina egna betalningsmedel ur tomma intet.

Var pengar kommer ifrån

Bo

Räntan är inget problem
« Svar #151 skrivet: 25 apr-08 kl 06:57 »
Om en långivare kräver oskälig ränta, väljer man en annan.

Räntorna är avpassade för att utlåningsverksamheten skall gå med vinst och ge utövarna ett utbyte jämförbart med om de hade satsat sitt engagemang i en annan krävande bransch.

I sedelekonomin bytar låntagaren ut sin skuldförbindelse mot allmänt gångbara och svårförfalskade skuldförbindelser - sedlar - som kan användas generellt som betalningsmedel. - I den kontantlösa ekonomin tar bankerna istället betalt för besväret och ansvaret att registrera folks tillgångar och skulder och förmedla transaktioner.

Det finns inget i systemet som ger en oundviklig tillväxt av penningmängd eller skuldsättning.

Jerker Nordlund

SV: Räntan är inget problem
« Svar #152 skrivet: 25 apr-08 kl 11:48 »
Om en långivare kräver oskälig ränta, väljer man en annan.

Det är inte låneräntan som är problemet, utan sparräntan. Det oetiska är att få betalt för att inget göra.

Vad gäller räntenivåer och skälighet kommer vi in på en lååååååååååååång diskussion och den mäktar jaginte med nu. Kan bara konstatera att en del lånar av begär eller inspiration , andra av nödvändighet - och dom som lånar av nödvändighet får ofta betala skyhögt, eftersom deras underläge gentemot rentiärerna är så enormt.

Citera

Räntorna är avpassade för att utlåningsverksamheten skall gå med vinst och ge utövarna ett utbyte jämförbart med om de hade satsat sitt engagemang i en annan krävande bransch.

Ju  lägre ränta, desto lönsammare blir alla andra brancher.

Syftet med räntan är att ge en riskfri vinst åt finansiärerna. Med demurrage rycker man undan mattan på den här verksamheten eftersom sparande till nollränta blir lönsamt. Samma sak men mindre direkt med JAK:s räntefria sparlånesystem.

(Om man räknar med alternativkostnader blir det lika lönande att spara i demurragesystemet som i räntesystemet, men eftersom sparbeloppet inte ökar nominellt i värde kan man inte leva på sitt sparande utan att urholka sparkatitalet - vilket också är avsikten)

Citera
Det finns inget i systemet som ger en oundviklig tillväxt av penningmängd eller skuldsättning.

Jo det gör det - om valutamängden i räntesystemet skapas genom skultsättning, vilket det till över 95% görs idag.
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 12:14 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Bo

Alla sparare numera
« Svar #153 skrivet: 25 apr-08 kl 13:04 »
som är välinformerade sparar i aktier och fonder och får större arbetsfri avkastning än bankkontospararna som ofta blir helt utan realavkastning om de inte låser pengarna för lång tid.

Det kan inte ha varit ilska över banksparandets arbetsfria profit som initierade JAK eftersom banksparandet då länge gått med förlust eftersom räntan under decennier inte kompenserat för inflationen.

Jerker Nordlund

"Alla" är ett farligt ord
« Svar #154 skrivet: 25 apr-08 kl 15:42 »
Alla sparare numera som är välinformerade sparar i aktier och fonder och får större arbetsfri avkastning än bankkontospararna som ofta blir helt utan realavkastning om de inte låser pengarna för lång tid.

Jag är ytterst välinformerad och sparar alla mina pengar i JAK som ger mig 0 kr i avkastning och har så gjort sedan 1982 och kommer så göra tills antingen JAG eller JAK trillar av pinn.

Däremot kan hända att jag någon gång investerar - om jag nu får tillräckligt med pengar som jag är beredd att förlora på något intressant projekt.

Citera

Det kan inte ha varit ilska över banksparandets arbetsfria profit som initierade JAK eftersom banksparandet då länge gått med förlust eftersom räntan under decennier inte kompenserat för inflationen.

JAK skapades 1930 av danska bonderörelsen.

Motivationen var depressionens kontantbrist och bankernas ränteintäkter. Bönderna såg hela sin vinst ätas upp av rentiärerna och tog sina pengar ur banken och bildade egna räntefria faelleskassor.

Högsta omfattningen på danska JAK var 17 miljarder kr år 1970. Tyvärr byggde de in ett kedjebrevstänkande i sitt system och klappade därför ihop. Svenska JAK som startade 1965  har modifierat systemet för att eliminera kedjebrevseffekten.
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 17:08 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Bo

Jag tänkte på svenska JAK
« Svar #155 skrivet: 25 apr-08 kl 17:55 »
- som kanske också bär på en bugg och klappar ihop en dag.

Miste de danska spararna sina pengar?

Jerker Nordlund

Svar på frågorna
« Svar #156 skrivet: 25 apr-08 kl 18:37 »
Jag tänkte på svenska JAK- som kanske också bär på en bugg och klappar ihop en dag.

Enav anledningarna att jag inte arbetar på JAK längre är bl a att jag ville gå ännu längre än JAK:s dåvarande styrelse i strävan att eliminera konjuntursvängningar ur systemet. Kostnaden för det hade dock varit försämrade genomsnittliga lånevillkor och jag är idag inte säker  på att min linje hade varit den bästa.

Citera

Miste de danska spararna sina pengar?

Nej. Ingen sparare har någonsin förlorat en krona i ett JAK-system. JAK har mycket liten risk på soliditetssidan eftersom man inte sysslar med FRB eller (normalt) gör riskplaceringar. (Svenska JAK har högst soliditet av alla svenska banker) Istället är likviditeten den känsliga punkten. JAK kan inte låna pengar av riksbanken, eftersom man saknar intäkter för att balansera räntekostnaden. Därför måste man mota bank runs med en intern likviditetsplanering. Risken för att få vänta på att ta ut sina sparpengar finns därför, men den risken täcks numera via bankakuten.

Kedjebrevseffekten i danska JAK fanns på lånesidan. För att få sparare gjorde man utfästelser om framtida lånerätter som man inte kunde hålla. Det gör inte svenska (eller nya danska) JAK.

Det medlemmarna förlorade i (gamla) danska JAK var de låneoptioner som systemet inte klarade av att infria.  Svenska JAK har minimerat den risken genom att inte utfärda några löften om lån alls (och lånar ut för glatta livet så länge man har likviditet för det). Jag ville istället kvalitetssäkra JAK genom att utfärda vissa löften som  man visste att man kunde infria genom förnuftig likviditetsplanering.
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 19:14 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

SV: Räntan är inget problem
« Svar #157 skrivet: 25 apr-08 kl 20:02 »
Räntan är inget problem om en långivare kräver oskälig ränta, väljer man en annan.

Privatekonomiskt har du givetvis rätt, förutsatt att det finns en lånemarknad med ett räntefritt alternativ. Och det gör det ju i Sverige.

Makroekonomiskt utgör räntan fortfarande ett samhällsekonomiskt problem på samma sätt som att växthuseffekten inte stannar upp bara för att jag själv väljer gengas.

Dock är det inte i första hand låntagarna som skall jaga låga räntor eftersom de gör det ändå. ärtom är det spararna som kan göra den viktigaste insatsen genom att aktivt leta efter räntefria alternativ.
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 20:04 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Bo

Sparares missnöje
« Svar #158 skrivet: 25 apr-08 kl 20:11 »
brukar vara med allt för låga räntor och då investerar de i aktier och fonder istället. - Har aldrig hört om någon som vill ha lägre ränta på sina sparmedel.

Suresh

• -
SV: Sparares missnöje
« Svar #159 skrivet: 25 apr-08 kl 20:34 »
brukar vara med allt för låga räntor och då investerar de i aktier och fonder istället. - Har aldrig hört om någon som vill ha lägre ränta på sina sparmedel.

http://www.islam.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser