Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hittar jag en kardmaskin?  (läst 8556 gånger)

Grönöga

• Dalsland
Var hittar jag en kardmaskin?
« skrivet: 30 dec-07 kl 13:40 »
Jag går just nu en konsthantverks utbildning där jag har tovat en hel del själv på kvällstid. Upptäckte då att de hade en kardmaskin där så att jag slapp sitta och karda all ull för hand. Tänkte att jag skull försöka få tag på en sådan där mskin själv, men var?

Det är väl egentligen ingen maskin utan mer en "stor karda". Två rullar med kardtaggar på som ligger mot varandra, som kugghjul. I den största rullen är en vev fäst så när man vevar så kan man samtidigt mata in ull och få den kardad.. dvs man kardar fortfarande för hand men det går snabbare...

Någon som känner igen det här?
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

annan

Re:Var hittar jag en kardmaskin?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-07 kl 14:07 »
Louet gör kardningsmaskiner och de säljs bla här http://www.slegh.se/2730/ (för dyra pengar), är det en sådan du är ute efter?

och så finns det ju Strömsholm kardmaskin, men den är tydligen "sådar"
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=73;action=display;threadid=7860

fler tips kommer...
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Grönöga

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 30 dec-07 kl 14:36 »
Ja strömsholms kardmaskin tänker jag inte ens fundera på efter ha läst den tråden..

Jag tror det är en Louet standard kardmaskin skolan har.. men oj så mycket pengar! tänkte försöka hitta ngn begagnad men det är kanske lättare sagt än gjort..
Provar med att lägga ut en annons här sålänge..

tack för hjälpen annan!
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #3 skrivet: 30 dec-07 kl 15:55 »
Kanske du kan höra dig för om någon har en sådan och hyra/låna den ett tag?
elliha.blogspot.com

annan

« Svar #4 skrivet: 30 dec-07 kl 16:26 »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

vildblomma

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 dec-07 kl 12:41 »
Måste tipsa om att Slegh.se även hyr ut kardmaskiner, gå in och kika på hemsidan.För dom är väldig dyra att köpa.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 31 dec-07 kl 13:43 »
Måste tipsa om att Slegh.se även hyr ut kardmaskiner, gå in och kika på hemsidan.För dom är väldig dyra att köpa.
Det var ett bra tips, Tack :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grönöga

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 31 dec-07 kl 22:44 »
Tack för alla bra tips! Fram till sommaren har jag ju skolans kardmaskin, får passa på att karda så mycket som möjligt!

Tack för tipset om slegh, vildblomma, det får nog bli därifrån jag hyr sedan efter avslutningen, för dyrt var det allt att köpa!

Eulalia

• Gäst
SV: Var hittar jag en kardmaskin?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-08 kl 20:20 »
Har nån vågat sig på att bygga en egen kardmaskin?
Var får man tag i "spiggarna"? Det verkar vara det enda som är lite knepigt att få till, för övrigt är det ju en ganska enkel mekanism...ser det ut som!

Musseron

« Svar #9 skrivet: 10 feb-08 kl 00:15 »
Jag skulle prova med hemslöjdskonsulenterna i din hemkommun, de hyr för de mesta ut allt man kan behöva i skaparväg :)
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

482

« Svar #10 skrivet: 12 feb-08 kl 01:40 »
Var får man tag i "spiggarna"?

Spiggarna heter nockor och kardbeslag på svenska, teeth och carding cloth på engelska. Man kan som regel köpa reservdelar så det borde inte vara så svårt att få tag i, här tex http://www.winghamwoolwork.co.uk/carders_and_combs.htm Det finns säkert andra som säljer också.
Kardmaskinen är en tämligen enkel konstruktion, enda svårigheten är nog att få själva rullarna/trummorna helt runda och starka nog.

Och så måste jag berätta att jag är nöjd med Strömsholms kardmaskin, den är inte alls så dålig som man kan tro når man läser här. Många misstar sig nog på hur den fungerar, det är inte så enkelt att karda på maskin som man kan tro - det behöver också läras.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 12 feb-08 kl 10:36 »
Jag slog till och köpte Ashfords kardmaskin. På 15 minuter har man en hel kasse full av spinnfärdiga kardrullar, dubbelkardade och utan ett uns av ont i händerna :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grelbers-stock

« Svar #13 skrivet: 15 feb-08 kl 11:05 »
Vi var några som köpte av vad som antagligen är billigast i Europa för kardmaskiner nämligen http://www.wolboerderij.nl/ och det finns pengur å spara där med om man funderar över å köpa sig en sprillans ny Louet-spinnrock.

Ashforden tror jag itne är så billigare. De har portofritt till Sverige vid shopping över 4000 spänn, så det kan löna sig å gå ihop några stycken speciellt om man också är sugen på handkardor mm.

Apropos kardbeslag så har jag ett himla bra tips;
http://www.hedgehogequipment.co.uk/page17.html

Otroligt många grovlekar och finheter !!!!

kanka

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 15 feb-08 kl 18:26 »
Birgittas Ullzenter säljer också ullverktyg
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

bondbönan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 feb-08 kl 23:44 »
Hej! Sätt upp en lapp i den lokala butiken eller annons i lokaltidningen. Jag gjorde det och det ringde ett par som hade en kardmaskin hängande på väggen och de var glada att den kom till användning. Det finns nog några ståendes på vindar och i förråd. En ny kostar ju en hel del och de begagnade kan vara i fint skick. Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser