Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som gått ifrån sina ägg.  (läst 1669 gånger)

bonntösen

• Halland
Höna som gått ifrån sina ägg.
« skrivet: 29 dec-07 kl 20:47 »
Hur länge kan en höna vara borta från äggen utan att de tar skada. Hon hade legat på dem en vecka när hon gick ifrån dem så de blev kalla(hon kan alltså inte legat på dem på flera timmar). Jag lät dem ligga kvar och lite senare låg hon på dem igen.
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Prosit

• Södermanland
Re:Höna som gått ifrån sina ägg.
« Svar #1 skrivet: 29 dec-07 kl 20:52 »
De brukar veta hur länge de kan gå ifrån. Jag har varit med om helkalla ägg som ramlat ur redet och endå kläckts senare. Det är bara att hoppas och hålla tummarna.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 30 dec-07 kl 03:19 »

Lycka till!!!!!!!!!!Är nog ingen fara ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 dec-07 kl 17:49 »
Hej!
Vi är lite i samma sits...jag har en ruvhöna som har en vecka kvar, hon har klantat till det vid ett par tillfällen så att äggen blivit kalla.
I dag kom jag hem efter några dagars bortavaro och då låg det ett extra ägg i redet!!!  :o (min systerdotter har passat hönorna men hon hade ingen koll på hur många ägg det skulle vara under ruvhönan).

Jag fick lysa äggen för att ta bort det som var nylagt....och det var liv i de tre jag hann lysa innan jag hittade färskingägget  ;D

Så jag håller tummarna även för dig  ;) det kan ha gått bra!!

bonntösen

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-08 kl 10:30 »
Idag när jag skulle ge dem mat så var det faktiskt en kyckling inunder hönan. Paff jag blev!! Jag hade ställt in mig på att det inte skulle bli några.. Roligt med en överaskning såhär. Hoppas nu inte det blir för kallt! Och undra om det blr några fler...?

bonntösen

• Halland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-08 kl 12:29 »
Nu har jag varit och kollat ordentligt. Det fanns 2 st kycklingar. Hos mig gick det till så att mellan den 17-22 december kom det ett ägg varje dag. Jag märkte dem med vilket datum de kommit. På juldagen när jag kom hem efter julfirande hade hönan gått ifrån så de blivit helt kalla. Senare på eftermiddagen hade hon lagt sig igen och sen dess har hon och även en till höna legat där. De två äggen som det kom kycklingar ur var de två sista, alltså 21 och 22 dec. De andra fyra har jag tagit bort idag för det var inget liv i dem. Nu vet jag bara inte riktigt vad de ska äta? Har hört havregryn och keso. Någon som har bra förslag?

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 13 jan-08 kl 14:24 »
Grattis till dom små !
Jag ger mina hårdkokt ägg som jag mosar me gaffel samt havregryn .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jan-08 kl 19:40 »
Hårdkokt mosad äggula (som Taggis sa), undulatfröblandning, inlagd majs som man kan hacka lite...falukorv om man tycker att det är OK.

I dag fick mina Alf-alfagroddar, lite lyxigt men uppskattat!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser