Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhet fröer  (läst 17830 gånger)

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Hållbarhet fröer
« skrivet: 28 dec-07 kl 10:05 »
Hur länge håller sig egentligen olika fröer? Jag odlade i princip ingenting året som gick men, har massor av fröer kvar från tidigare år. Några egensparade men, de flesta i påsar där bäst före datumet numera är passerat. Kan jag bara dubbla dosen så att säga om jag ska prova att odla det i år? Det är både olika blommor och grönsaker.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henrik_

  • Gäst
Re:Hållbarhet fröer
« Svar #1 skrivet: 28 dec-07 kl 10:18 »
Det är väldigt olika hur länge frön håller, många sommarblommor håller inte speciellt länge.
Grönsaker brukar hålla sig längre.
Bästföredatumen kan man ta med en nypa salt.
Förvara fröna svalt, lämpligast i kylskåp, det förlänger hållbarheten avsevärt.
Skördar man fröna själv måste man låta dom ligga 7-14 dagar innan för att förlora lite vattenhalt.

Om fröna bara är ett par år så borde det inte vara något problem att få dom att gro, ev så kan man ju som du säger så lite till, men jag tror inte du behöver dubbla dosen.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Hållbarhet fröer
« Svar #2 skrivet: 28 dec-07 kl 10:50 »
Bäst-före-datumet på fröpåsar gäller grobarheten som står på, t ex 80% eller vad det nu står. Året senare kanske bara grobarheten är 70 eller 65%. Jag sparar alla fröer tills dom tar slut. Även om det så tar fem, sex år. Man får så fler frön för att få samma antal plantor helt enkelt.

I egyptiska gravar har man ju hittat frön som fortfarande kan gro - även om dom legat där i flera tusen år...
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Henrik_

  • Gäst
Re:Hållbarhet fröer
« Svar #3 skrivet: 28 dec-07 kl 15:21 »
Bäst före datumen stämmer sällan eller aldrig med verkligheten, inte heller grobarheten.
Dom flesta fröfirmor provsår inte sinna fröer, dom går efter någon annans siffror.
Och har grobarheten på tomater någonstans varit 70% så räknar man med att alla fröpartier tomater håller 70% grobarhet.

Och återigen: förvaringen påverkar!

Kobbe skriver:
Jag sparar alla fröer tills dom tar slut. Även om det så tar fem, sex år. Man får så fler frön för att få samma antal plantor helt enkelt.

I egyptiska gravar har man ju hittat frön som fortfarande kan gro - även om dom legat där i flera tusen år...

En del växter som sparats i fem- sex år skulle inte gro överhuvudtaget.
Medan andra verkar hålla en evighet, det är olika.

Men, precis som vi båda påpekat: man kan ju så lite mer för att vara säker.
« Senast ändrad: 28 dec-07 kl 15:22 av Henrik_85 »

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:Hållbarhet fröer
« Svar #4 skrivet: 28 dec-07 kl 17:13 »
+grobarheten i % gäller i laboratoriemiljö med optimala odlingsbetingelser sår man fröerna på friland så får man räkna med 20-30% lägre grobarhet än vad som står på påsen. Och det som står på påsen är det som fröförsäljaren säger och det stämmer inte alltid med verkligheten som Henrik_85 säger, jag tycker det är ganska ofta man får extra portioner frö av fröfirman Runåbergs (som testar fröerna själva) p.g.a att de tycker att grobarheten är sämre än vad fröförsäljaren lovade och istället för att dra in sorten har de då skickat med extra fröer till kunderna istället.

+Det finns frön som faktiskt inte klarar av att torkas och läggas i påse utan som ska sås som färska köper man dem torra i påse är de ofta döda och gror ej trots att det är långt kvar tills bäst före datumet gått ut. ex. på såna är julros och hasselört, tyvärr hittar man ofta dessa hos en del svenska fröfirmor.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Hållbarhet fröer
« Svar #5 skrivet: 28 dec-07 kl 21:09 »
Jag har t.ex. fått 15 år gammalt morotsfrö att gro på friland. Jag sådde det för att få rötter till en ny fröodling, inte för att odla matmorötter, men det gick hyfsat. Fältgrobarheten var då långt under 50%, kanske bara 10-20%. Annars brukar man ange 4-5 års hållbarhet för morotsfrö. Detta frö var förvarat ganska mörkt och ganska väl torkat i sval inomhustemperatur.

Däremot har jag varit med om lökfrö som varit i stort sett dött efter några år. För lök brukar man ange 1 års grobarhet.

Äldre frö ger ofta svagare plantor och tar ibland längre tid på sig att gro. Detta kan vara ett större problem än grobarheten.

Som jag uppfattar det gäller följande:
Bra torkning av frö är viktigare än kylförvaring, samt en förutsättning för lyckad kylförvaring. Jag brukar torka mitt hemodlade frö i rumstemperatur inomhus under rätt lång tid, minst en månad, innan jag tröskar, lägger i papperspåsar, som jag lägger i plastburkar (som skydd mot ohyra och i viss mån fukt). En del anser dock att man bör använda torkapparat el motsv.

Anders

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
Re:Hållbarhet fröer
« Svar #6 skrivet: 03 jan-08 kl 17:50 »
Och skulle nu grobarheten vara lite dålig så gör väl det inte så mycket,jag sår nästan alltid för tjockt iallafall :-[
Jag sådde 25 år gammal svarthavre och den grodde.....
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Don Purush

  • Inlägg: 5539
  • Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
SV: Hållbarhet fröer
« Svar #7 skrivet: 01 apr-08 kl 17:43 »
Det varierar mycket.. Vissa fröer håller sig i flera tusen år.. medans andra kan förstöras efter några dagar i fel miljö. Hursomhelst skall man handskas varsamt och kärleksfult med sina fröer.
 ;)
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare (1 dolda)
marymae

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser