Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästar + Får  (läst 4389 gånger)

fungilla

Hästar + Får
« skrivet: 26 dec-07 kl 14:51 »
Jag är nyfiken på om man kan ha hästar och får i samma stall? Det blir skilda boxrar men de kommer förmodligen att gå i samma hage. Läste någonstans att man inte ska ha höns i samma stall. Beror det på hönskvalstren? Men om man behandlar hönsen borde  det gå bra eller? Det skulle vara så himla prktiskt... ;D
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

birgit

• Gäst
Re:Hästar + Får
« Svar #1 skrivet: 26 dec-07 kl 15:04 »
Angående hönsen, har nog det säkert att göra med risk för fågelinfluensa.
Kollade själv för två år sedan om höns, bland kor och får. Var helt ok. om de hade en avsklilld del att vistas i. Man ska inte låta dom springa lösa i lagården alltså.
Hästar o får ska gå bra.

fungilla

« Svar #2 skrivet: 26 dec-07 kl 15:28 »
Hönorna komme att vara i en egen box.. Åtskilda från hästarna och fåren. Jag kom på en till fråga. Hur stort utrymme ska ett får ha?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 dec-07 kl 15:47 »
Att hästar och höns inte ska vara tillsammans har nog inget med fågelinfluensan att göra.. När jag var lite hade ca. 100 höns och 30 hästar i samma byggnad och många förfasade sig över det redan då.. ;D

Och jag har då aldrig fattat varför dom inte ska vara ihop ??? Har aldrig sett en hönskvalster på ngn häst.

Och för den delen, det skulle smitta ändå oavsedd vilken byggnad om inte skötaren byter om o dushar emellan ;D

Hästar och får trivs bra tillsammans!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Henning

« Svar #4 skrivet: 26 dec-07 kl 16:28 »
Hästar och får är lämpliga att ha i samma stall. De har ungefär samma behov av frisk,  torrt och  svalt klimat.

Hästar och höns är mindre lämpliga att ha tillsammans. Någon enstaka höna gör inget men är det flera blir det damm i luften av fjäderslitaget. Det dammet är inte nyttigt för hästarnas lungor.

Fågelkvalster angriper inte hästar. Fågelinfluensavirus går sällan över till däggdjur och jag har inte hört talas om att någon häst någonsin har blivit smittad.

Att höns inte ska hållas lösa i samma utrymme som andra livsmedelsproducerande djur har med risken för bakteriespridning att göra. Tuberkulos och salmonella är två exempel.
« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 16:29 av Henning »

Henning

« Svar #5 skrivet: 26 dec-07 kl 16:39 »
Jag kom på en till fråga. Hur stort utrymme ska ett får ha?

Ett enda får är inte lämpligt att ha men ca 10 kv m är nog läpligt om det ska trivas och kunna röra sig lte. Det ska inte tolkas som att det behövs 10 kv m/djur. 4-5 tackor i en normal hästbox är inga problem.
Gå in på Jordbruksverkets hemsida sjv.se och leta upp djurskyddsföreskrifterna L100. Där finns måttbestämmelser för får och andra djurslag.

agge

« Svar #6 skrivet: 26 dec-07 kl 19:51 »
Hästar o får funkar bra ihop både inne o ute.
på en beteskurs fick jag lära mig att det är bättre att sambeta med hästar o får än nötkreatur o får

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 26 dec-07 kl 19:52 »
Jag har får och hästar i samma hage på vintern, fast de har olika boxar men allihop lösdrift. I början var de åtskilda för att lära sig vilken box de skulle sova i.
I mitt stall har jag hästar, får (fast i lösdrift då), kaniner, höns och katter i samma stall. Men vi har ett mycket luftigt stall. Inga problem så långt. :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

fungilla

« Svar #8 skrivet: 27 dec-07 kl 00:16 »
Det låter väldigt bra. För det förenklar väldigt mycket om man kan ha allt på ett ställe.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hästar + Höns
« Svar #9 skrivet: 27 dec-07 kl 12:05 »

Hästar och höns är mindre lämpliga att ha tillsammans. Någon enstaka höna gör inget men är det flera blir det damm i luften av fjäderslitaget. Det dammet är inte nyttigt för hästarnas lungor.

Ja hönsen dammar nått otroligt  :-\
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 12:06 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser