Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mycket små lamm, för tidigt födda?  (läst 3420 gånger)

maunen

• Skåne
Mycket små lamm, för tidigt födda?
« skrivet: 25 dec-07 kl 18:05 »
Fick lamm i julklapp..... bara det att de var för små  ??? . Tackan är vid mycket gott hull (kanske lite för bra) och allt har verkat som det skulle, den ena klarar sig själv, men den andra har jag fått ta in och göra en "kuvös" åt och den verkar klara det trots att den bara vägde 1,2 kg!!!!! bara den fick värme.

Nu till frågan.... varför detta?? Är det någon som har erfarenhet? De verkar inte för tidigt födda eftersom de är fullt utvecklade och storebror är pigg som bara den även om han vägde ca 3 kg (gissar). Mamma är vid gott hull. Denna tackan fick ett lamm förra vintern som var normalt, då var hon förstagångslammare. Har tittat lite i fårbibeln, men tycker inger verkar passa in. Rasen är dorset som ju brukar ha stora lamm (men jag föredrar de med lite mindre, mindre problem).

Skulle gärna vilja veta varför om det är någon som vet. Tur är att jag är ledig över jul och nyår, så jag kan ta hand om den lille lille.

agge

Re:Mycket små lamm, för tidigt födda?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-07 kl 19:56 »
Hoppas det går bra för den lille.
Nog för att de ena lammet i en kull har varit klenare ibland och behövt extra hjälp,
men de har brukat vara lika stora.

maunen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 dec-07 kl 20:12 »
Ja, måste säga att det går över förväntan, trodde inte han skulle klara det, han uppför sig som ett vanligt lamm och han har vuxit minst 160g sedan han föddes. Första dygnet växte han 100g. Men jag har fortfarande honom inne vid kaminen. Han börjar kunna äta ordentligt och kissar å bajsar som han ska. Får iofs upp å mata några gånger per natt också. Någon som vet hur ofta man ska ge så små lamm?

Hans storebror är utom fara, det tog ett tag innan han fattade att han kunde få extravärme under värmelampan.

När mina har fått mer än 1 lamm så är det i allafall minst 1 som har varit lite mindre.

agge

« Svar #3 skrivet: 26 dec-07 kl 20:29 »
Är han inte alls hos tackan?
Kan han komma tillbaka till henne o brorsan utan problem sen??

När jag har haft flasklamm har jag matat flera ggr på dagarna men inget mellan 23.00 o 06.00 , men försökt att ha dem kvar hos tackan för att få den sociala biten.
De få gånger tackan inte klarat sig har jag haft tur att ha en jättefin tacka som tagit hand om andras ungar, dock inte diat dem men låtit de vara med i gemenskapen.

Nu har jag tyvärr fått slakta henne, hon har fått hänga med trots dålig avkastning för hon har varit en så bra extramamma och lättmjölkad, hon har fyllt frysen varje år med "bra ha mjölk"
Nu har jag behållt hennes sista tacklamm hoppas hon ärvt sin mors gener.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 26 dec-07 kl 21:44 »
Hoppas att det går bra med ditt lilla lamm..

Vi fick en riktigt liten en förra våren, han vägde 1,9 medan storasyster säkert vägde det dubbla. Vi fick hjälpa honom att dia och så gav vi flaska ett par gånger om dagen.   Han växte till sig bra och blev, otroligt nog, det största bagglammet när det var dags för höstslakt!

Jag funderar på hur det blir när han nu vänjer sig vid inomhusvärme, hur funkar det när han skall tillbaka?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

maunen

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 dec-07 kl 23:40 »
Nä,han är inte hos tackan, jag fick ta det beslutet för att rädda livet på honom, han frös nästan ihjäl. Tackan märkte inte ens att han kom ut, hon höll på att slicka den andre, när denna började "rinna" ut, han var ju inte större än efterbörden. Hon slickade lite på honom också, men var mest intresserad av den andre och trampade nästan ner honom flera gånger. Han var såpass svag att efter några försök att resa på sig orkade han inte mer, så han hade aldrig fått komma till, han är fortfarande för liten för att kunna vara tillräckligt snabb att komma åt en spene, som för den delen hade varit för stor för hans mun och samtidigt konkurera med en bror, som är mer än dubbelt så stor. Hon kommer nog inte att acceptera honom, men han får kanske flytta in till dem, när han blir lite större och starkare.

Sedan när han ska tillbaka ut i stallet, blir det under värmelampa och utrymme så att han komma undan, då vänjer han sig nog. Men utomhus får han inte komma förrän han blir mycket större och inte behöver värmelampa.

Jag hade ett flasklamm i somras också, men han var inte för liten och fick bo kvar hos resten av flocken.

birgit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 dec-07 kl 10:56 »
Tackans beteende verkar rätt naturligt. Har själv råkat ut för att de är ointresserade till aggressiva mot små svag lamm. Säkert en instinkt att det inte lönar sig att slösa energi på dom.
Kul att du fick fart på honom. Lycka till!

maunen

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 dec-07 kl 19:14 »
Han fick träffa mamma en liten stund idag och hon var inte dum mot honom, jag blev mycket förvånad, då finns det kanske hopp om det ändå, men han är fortfarande för liten att flytta ut. Han vägde nu ikväll 1800g!!!! Så han har gått upp mer än 100g/dag, framförallt de senaste 2 dagarna.
Storebror växer så det knakar också, men han är nog minst 3 ggr större.

Men finns det fortfarande ingen som vet vad detta kan bero på (med det liiiiiilla lammet)?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 dec-07 kl 19:29 »
Jag tror att det beror på att navelsträngen kan ha kommit i kläm under dräktigheten. Då har det lilla lammet inte fått tillräcklig näring i livmodern. Jag har haft det omvända att något lamm har blivit för stort. Har varit med om lamm på 7,5 kg från en gotlandstacka... det andra lammet har vägt typ 4,5 kg. Troligtvis så är det samma sak som hänt här, fast det ena lammet har blivit extremt litet.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

maunen

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 dec-07 kl 22:03 »
Oj, då....... då fick du väl hjälpa till? Hur kan den ha blivit såååå stor? Hade själv ett för stort lamm i somras (men jag vägde aldrig den, det såg man), jag kunde inte vara närvarande vid förlossningen (jobbade). När jag kom hem och tittade till tackan, hade hon nog hållit på några timmar redan.....lammet hade dött med huvudet halvägs ut...så jag fick hjälpa henne ut med resten, hon hade hunnit torka, så jag fick ta lite olja...sedan när jag väl drog, hjälpte hon själv till att krysta lite, men hon var ganska utmattad då. Men ur kom det. Det är tråkigt med sådana saker, jag vill helst vara närvarande varje gång, en del klarar det fint ändå och andra har gjort det trots min närvaro. Andra har jag hjälpt lite, men lammen vill jag se att de verkligen kommer igång att äta och hittar fram till spenen.

Jag har inte så stor erfarenhet av får, navelsträngen hade jag inte tänkt på utan fick skuldkänslor för att jag eventuellt gjort något fel..... det gick ju bra förra gången, men omständigheterna var inte helt desamma.

Ulla Krull

« Svar #10 skrivet: 30 dec-07 kl 16:54 »
Vet David C. Hendersson berättar både i sin fantastiska bok och på föreläsningar om ett vanligt skäl till att lammen får olika storlek; de ligger ojämnt fördelade i fostersäcken och således kan det hända att ett lamm hamnar i "ett hörn" och därmed inte får lika mycket näring som de/det andra.
Jag har flera gånger varit med om att få "miniatyr"-lamm och de brukar, precis som du skriver, vara piga och livskraftiga. Jag brukar se till så att de blir varma och får råmjölk men försöker ha kvar dem hos tackan så långt det går. Har den lilla bara ett syskon så brukar den få i sig tillräckligt med mjölk. Är de flera kan man stödfodra den eller så kan mna adoptera bort det största syskonet. Det har bättre chans att klara en adoption än den lilla.
Att jag har kvar den hos tackan så mycket som möjligt är för att slippa rena flasklamm och så den i alla fall får skvättar av "riktig" mjölk.

Hoppas det går bra för det lilla lammet  :)

hustran

« Svar #11 skrivet: 30 dec-07 kl 17:35 »
Vi hade väldigt produktiva finullsfår tidigare, med i bland de problemen som du nu fått.Får har 2st. livmoderhorn så jag tror inte att ett lamm skulle ha "knipit"all näring. Orsaken är för mig outgrundlig.....det bara händer...vi hade ofta 3lingar..4.lingar....också ett par ggr. 5lingar, utan att storleken var avgörande. Det är bara sånt som händer. Belasta dig inte själv,utan tänk så här:Vi har djuren för vår skull, inte för djurens skull. Gör vad du tycker är bra, men belasta dig inte själv.  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 dec-07 kl 18:04 »
"Oj, då....... då fick du väl hjälpa till? Hur kan den ha blivit såååå stor?"

Nja, det var sista natten på lammningen för några år sedan. Jag satte klockan på ringning för att gå upp och titta till dom. Men det hade nog varit för många vaknätter på rad, så jag försov mig. När jag kom ut hade tackan fått ut Heffaklumpen, men han var död.

I år fick jag ett 6 kg lamm från en annan Gotlandstacka. Det fick jag dra ut, satt som en kork, men det klarade sig. Så stora lamm är inte bra... båda tackorna har gått till slakt! Eftersom jag nu lammar ute så har jag gjort en mycket stor sanering bland tackorna. Allt som är det minsta  underligt har åkt bort!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henning

« Svar #13 skrivet: 30 dec-07 kl 19:48 »
Jag tror att placeringen i livmodern kan ha betydelse. Naturen placerar inte alltid embryona optimalt.

Onormalt stora lamm har oftast med utfodring att göra under sista dräktighetsmånaden. Vid en allt för riklig proteintilförsel eller med glupska, starka tackor som tar för sig för mycket kan det bli för stora lamm i vilken besättning som helst.

Det motverkas av storlekssortering av tackorna, dräktighetsscanning för att sortera ifrån tackor med ett lamm och att hålla koll på foderstaten.

Ulla Krull

« Svar #14 skrivet: 30 dec-07 kl 21:44 »
Vi hade väldigt produktiva finullsfår tidigare, med i bland de problemen som du nu fått.Får har 2st. livmoderhorn så jag tror inte att ett lamm skulle ha "knipit"all näring. Orsaken är för mig outgrundlig.....det bara händer...vi hade ofta 3lingar..4.lingar....också ett par ggr. 5lingar, utan att storleken var avgörande.

Jag var inte så bra på att förklara det där med att lammet hamnade i hörnet på fostersäcken så bra... Boken heter The Veterinary Book for Sheep farmers (http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=71_72&products_id=1425), och jag har den i lammhuset så jag orkar inte hämta den i kväll för att ge en bättre förklaring men jag kan verkligen rekommendera den så blir inte orsaken till dessa pigga minilamm så outgrundlig.
På ett ungefär så finns det ett antal kottar på en yta som lammen får sin näring ifrån och ju jämnare lammen ligger spridda på ytan detsto större chans har de att bli jämnstora. Därför kan de bli stora fina och jämnvuxna även om de är många bara tackan har bra med mat; likaså kan det därför bli pyttingar trots att tackan har fått bra mat.
Sen finns det ju såklart de små svagfödda som man kan misstänka att det är något mer fel på men dessa är ju inte så pigga som minilammen är.

maunen

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 30 dec-07 kl 23:08 »
Jag måste tacka så mycket för de bra svaren...... Han väger nu 2kg! Men jag är rädd att jag ger honom för mycket mat. Hur mycket ska jag ge honom med tanke på hans storlek och vikt? Från några matskedar de första dagarna har han emellanåt fått i sig upp emot 1dl var 3:e- 4:e timme, vilket jag tror är i mesta laget, jag tycker han är för rund om magen. Han har inte lärt sig att öppna munnen själv än och nappen är det ett sådant hål på att det bara är till att svälja för honom, har provat flera olika nappar men denna fungerade bäst utan dräll. Det är den långa sorten. Har tidigare varit med om att lamm inte kan (?) öppna munnen, men de har lärt sig senare. Jag har försökt att få honom att öppna munnen själv genom att hålla nappen framför honom när han har varit riktigt hungrig, men det går inte det heller, han ligger helt klart efter i utveckling, storebror har redan fått tänder.
Jag hade absolut inte kunnat ha kvar honom hos tackan, han hade antingen blivit ihjältrampad eller frusit ihjäl, trots värmelampa. Det tog nog oss ett par timmar efter att vi tog in honom, innan det var nåt bättre liv i honom. Det var gubben som kom på att de hade använt handskar med varmt vatten i på TV-programmet Veterinärerna, som jag för övrigt tycker är mycket bra och intressant.

Men nu har storebror fått diarré..... om tackan har fått för kraftig mat, blir mjölken för kraftig då? Han är hur pigg som helst i övrigt, men det ser ut som han skiter nästan  ren mjölk. Finns det något jag kan göra? Han äter som han ska annars.

Fåraherden

• -
« Svar #16 skrivet: 02 jan-08 kl 15:51 »
Svårt att tro att lammen är för tidigt födda. Tror mer på ovanstående teoerier. Får ibland riktigt små lamm, inte minst hos de tackor som får fyrlingar ibland. Jag har fått  det förklarat att de ligger tokigt i fostersäcken. Hos mina gutefår tenderar små lamm att förbli små även som vuxna. Ett par tackor som blev mamma-lösa 06 växte dåligt. De fick micro-lamm i fjol. de klarade sig fin-fint, men är i likhet med isna mammor fortfarnade små.

Hos blandrastackorna , mest finull/dorset, brukar de riktigt små lammen växa ikapp rätt bra.
Tror det är bra om lillen får vara med mamma så snabbt det går. Det mår både han och ni bra av tror jag. Flasklamm är enligt min erfarenhet ingen riktig höjdare. Svårt med bra tillväxt på längre sikt.
Skaffade en Texelbagge i somras. Det har "King Size"-utdelning. Ett flertal lamm på sex kilo, de ser precis ut som pappa i ansiktet. Men det har  faktiskt också blivit några riktigt små.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 4 användare
addebadde, Soffpotatis, Besksöta, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser