Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny teori om vår krånglande vedpanna...  (läst 2740 gånger)

imze

• Brors
Ny teori om vår krånglande vedpanna...
« skrivet: 22 dec-07 kl 18:06 »
...Eller systemet, snarare, får man väl säga.

Kan det vara så att vi har för högt tryck i expansionskärlet? Det är påfyllt med tryckluft. Om det är för högt lufttryck där kan inte vattnet expanderar där, och då rinner det ut i skvallerröret och så måste vi fylla på nytt vatten när systemet svalnar, med nytt syre och nya luftbubblor som följd.

Vad tror ni kloka människor här?

Vi körde på elpatronen i natt och det gick jättebra.

Hönsmamman

• Södermanland
Re:Ny teori om vår krånglande vedpanna...
« Svar #1 skrivet: 22 dec-07 kl 18:53 »
Det borde märkas på att trycket stiger väldigt fort och att det börjar rinna ur skvaller röret ganska omgående när ni börjar elda.Jag har ca 0,5-0,7 bar i mitt system när jag börjar elda och kommer knappt över 1,0 bar när jag har fullt i acc tanken.Hälsn Anders

imze

• Brors
« Svar #2 skrivet: 22 dec-07 kl 20:31 »
Trycket stiger fort tror jag. Vi har kvar det förinställda trycket i expansionskärlet men det är säkert för högt eftersom vi inte har någon särskild höjdskillnad i systemet, alltihop ligger i samma plan.
I kväll kör vi på elpatron och luftar ur systemet ordentligt, och i morgon reglerar vi trycket på expansionskärlet.
Håll tummarna för oss!

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 dec-07 kl 10:37 »
Det var inte det förinstälda trycket i expansionskärlet jag menade utan trycket som regleras av säkerhetsventilen.Det trycket som ni bestämmer med hur mycket vatten ni släpper in.Mvh Anders

imze

• Brors
« Svar #4 skrivet: 24 dec-07 kl 14:27 »
...Hmm...

Vi har i alla fall släppt ut luft ur expansionskärlet, det var mycket riktigt för högt tryck, och i natt har det hållit mycket bättre. Det har inte runnit något vatten ur skvallerröret. Mycket positivt. Trycket gick upp långsamt, stannade under 1,2 bar och sjönk sedan lika långsamt, tyvärr ner till noll då men man kan ju inte få allt! ;D

Så nu går vi tillbaka till att lufta systemet igen... ::)

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 dec-07 kl 22:34 »
Kanske det fortfarande är för mycklet luft i tryckkärlet.
Så fort blåsan slår i bott så kommer trycket att tvärsjunka för er.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

imze

• Brors
« Svar #6 skrivet: 25 dec-07 kl 13:16 »
Jo, det är mycket möjligt, men vi är på rätt spår nu i alla fall, hurra!!!

Nu ska bara tankarna isoleras ännu mer. det tar vi när vi får råd- :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare (2 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser